Primăria Bistrița a emis ordinul pentru începerea lucrărilor în cadrul proiectului Linia Verde, finanțat din fonduri europene în valoare de circa 12 milioane de euro.
Primarul Ioan Turc a anunțat joi, într-o conferință de presă, că administrația locală este preocupată în această perioadă de găsirea unor soluții pentru a asigura buna desfășurare a traficului rutier pe perioada desfășurării lucrărilor în cadrul proiectului Linia Verde.
”Împreună cu Poliția Municipiului Bistrița, cu Serviciul de Circulație și cu specialiștii noștri vom gândi variante, rute alternative, vom încerca să mergem și pe soluții care să permită și funcționarea parțială a drumurilor pe care se va interveni, vom încerca să coordonăm în măsura în care se poate, să prioritizăm lucrările, în așa fel încât să se poată trăi în oraș. Ne străduim să rezolvăm problema parcărilor, primul rând cea a parcărilor rezidențiale. Câteva mii de oameni din Bistrița nu vor mai avea unde să își parcheze mașinile. Practic, ținem sub control, zic eu, această problemă și vom veni cu soluții tehnice pentru toată paleta de probleme pe care o presupune o astfel de investiție”, a spus primarul Ioan Turc.
Întrebat dacă există posibilitatea ca la un moment dat lucrările în cadrul proiectului Linia Verde să se deruleze în același timp cu cele prevăzute în proiectul ”Reconfigurarea axei de transport Gării – Decebal – Andrei Mureșanu – Năsăudului”, primarul a precizat că acest lucru este posibil. Însă, cu toate acestea, Ioan Turc dă asigurări că administrația locală va găsi variante pentru a asigura desfășurarea traficului rutier în condiții cât mai bune. Se ia în calcul inclusiv amenajarea unor alte variante de circulație.
”Este posibil acest lucru, dar ne vom concentra pe problemă. Nu suntem scamatori, dar vom veni cu soluții de ameliorare, cu variante alternative care să ajute oamenii să treacă peste o perioadă care va dura circa 2 ani de zile. Ne gândim și la deschiderea altor axe. De exemplu, una dintre ele se referă la o legătură între strada Colibiței și strada Lucian Blaga. Am în vedere un proiect care cred că ar ajuta la rezolvarea în parte a problemei”, a mai precizat Ioan Turc.
Însă, cu toate că va exista o perioadă în care orașul va fi în șantier, potrivit primarului, la finalul lucrărilor, Bistrița va fi ”printre cele mai frumoase din România”.
În ceea ce privește proiectul ”Linia Verde”, obiectivele acestei investiții sunt:
- Realizarea benzilor dedicate pentru mijloacele de transport public local de călători (autobuze electrice) prin construirea
infrastructurii rutiere aferente culoarului benzii dedicate şi separarea fizică a acesteia de restul traficului rutier prin sisteme specifice,
in vederea imbunatatirii eficienţei transportului public de călători, a frecvenţei şi a timpilor săi de parcurs, accesibilităţii, transferului
sustenabil al unei părţi din cota modală a transportului privat cu autoturisme (în creştere în Bistrita, dar si in România) către
transportul public. - Achizitionarea de mijloace de transport aferent sistemului de transport public de calatori – autobuze electrice.
- Construirea pistelor pentru biciclete si modernizarea traseelor pentru pietoni.
- Modernizarea/reabilitarea benzilor (partea carosabilă) utilizate pentru transportul autoturismelor, ca parte a activităţii de reconfigurare/configurare a străzilor urbane cu benzi dedicate, pe străzile General Grigore Bălan, Gheorghe Șincai și strada Calea Moldovei – parțial.
- Construirea unei autobaze aferente transportului public local de călători cu autobuze electrice, cu centru de comanda pentru managementul traficului Liniei verzi de transport public.
- Achiziţionarea şi instalarea punctelor de reîncărcare a autobuzelor electrice.
- Construirea şi modernizarea staţiilor de transport public de călători.
- Crearea unui nou traseu de transport public.
Contractul pentru execuția lucrărilor în cadrul acestui proiect a fost adjudecat de compania Mis Grup SRL.
Proiectul este finanţat prin Fondul European de Dezvoltare Regională, prin Programul Operaţional Regional 2014-2020.
Cea mai mare problema este că amenajarea coridorului de mobilitate urbană „Linia Verde” pe traseul proiectat duce la disparitia tuturor locurilor de parcare din zona centrală a orasului, ceea ce mai mult complică decât rezolvă.
De aceea, pentru păstrarea locurilor de parcare este suficient ca traseul pentru „Linia verde să fie reconsiderat in sensul evitării centrului istoric al orasului, mai exact a străzilor Gheorghe Șincai si Dornei care oricum sunt prea inguste pentru a permite amenajarea unor benzi dedicate transportului public nepoluant.
Tocmai conceptul de „linie verde” care presupune pe lângă mijloace de transport public ecologic si implementarea unor măsuri de separare a căii de rulare a mijloacelor de transport public, în scopul creșterii vitezei de deplasare și diminuării duratei călătoriei, impune aceste schimbări de traseu.
În acest sens, traseul pentru Linia Verde de pe bulevardul Independentei ar putea fi deviat de la Poșta veche pe strada Gării până la bulevardul Republicii unde pot fi amenajate fără probleme benzi dedicate de transport public, inclusiv statii de autobuz moderne de unde pasagerii pot ajunge usor in zona centrală a orasului pe traseul pasajelor recent amenajate cu fonduri europene. Pe de altă parte, din bulevardul Republicii traseul Liniei Verzi poate fi continuat in linie dreaptă pe strada 1 Decembrie si pe Calea Moldovei spre Unirea fără alte devieri întortochiate pe strada Bistricioarei.
În felul acesta, pe străzile Gheorghe Șincai si Dornei , din zona centrală ar putea fi prelungită doar pista pentru biciclete cu dublu sens de pe bulevardul Independentei prin centrul orasului până la Piata Petru Rares , ceea ce ar duce la păstrarea a cel putin jumătate din numărul locurilor de parcare existente.
Un alt inconvenient este că prin proiectul „Linia Verde” este prevăzută reconfigurarea străzilor de pe traseu ceea ce ar duce sacrificarea unui mare număr de arbori.
Cu mai multa gandire n-ar fi nevoie să dispară nici un arbore de pe aliniamentul străzilor ce alcătuiesc treseul „Linia Verde”. Astfel, ar trebui să se păstreze configuratia actuală a bulevardului Independentei care dispune de piste de biciclete si are câte două benzi de circulatie pe sens din care una poate fi dedicată transportului public cu mijloace electrice, fără alte reconfigurări prin care sunt amenintati cu disparitia cei mai multi arbori. Pentru restul traseului oricum nu pot fi amenajate benzi dedicate pentru mijloacele de transport public si nu are rost să fie sacrificati arbori de pe aliniamentele stradale, decât cel mult pentru construirea statiilor de autobuz.