”Argumentul banilor europeni nu poate fi folosit împotriva intereselor orașului”, spune primarul municipiului Bistrița, Ioan Turc, care a anunțat că administrația locală va renunța la proiectul privind amenajarea unui centru intermodal de transport public. Edilul Bistriței a explicat și care sunt motivele care au stat la baza unei astfel de decizii.
”Îi anunț pe cetățenii municipiului Bistrița că astăzi, în ședința Consiliului Local, vom renunța la construirea centrului intermodal. Sunt pe deplin încredințat că este alegerea corectă. Argumentul banilor europeni nu poate fi folosit împotriva intereselor orașului. Sunt o serie de argumente care toate converg către această decizie, de renunțare la proiect”, a declarat primarul Ioan Turc într-o conferință de presă.
Sursa citată a și enumerat câteva dintre argumente.
”Disconfortul major, poluarea fonică și a aerului pe străzile Gării și Tărpiului. Din cauza pasarelelor în pantă, atât la urcare, cât și la coborâre, oamenii care locuiesc în blocul Dallas și pe strada Tărpiului ar urma să trăiască într-un vacarm continuu. Distanța foarte mică între pasarele și imobilele de pe Gării și Tărpiului. Acestora li se adaugă și valoarea mare a cheltuielilor neeligibile, de aproape 40% din valoarea contractului. Practic, de la cele 2 milioane de euro estimate inițial ca și cofinanțare din partea Primăriei municipiului Bistrița s-a ajuns la 4 milioane de euro și putem estima că, odată demarate lucrările, urmare a scumpirii forței de muncă și a materialelor, această valoare ar urma să crească. Practic finanțarea europeană este într-o sumă fixă, iar orice cheltuieli suplimentare ar urma să fie acoperite de Primărie. Există și un risc major de neîncadrare în termenul limită de implementare a proiectului. Acesta ar fi urmat să fie finalizat la 31 decembrie 2023. Impactul financiar major, ținând cont de faptul că lucrările încheiate după acest termen nu mai sunt eligibile pe fonduri europene, este de la sine înțeles”, a explicat primarul Ioan Turc.
Acesta a completat că bistrițenii trebuie să înțeleagă foarte bine ceea ce ar urma să se întâmple prin implementarea unui astfel de proiect.
”Pe strada Gării, toate autobuzele și autocarele din județ și cele de tranzit interjudețean ar urma să ajungă pe o pasarelă la cucurigu. Imaginați-vă la 5-6 dimineața, iarna, motoare ambalate, zgomot, poluare. Strada Gării ar urma să-și diminueze foarte mult suprafața de rulare prin montarea picioarelor pasarelei. Pe strada Tărpiului, foarte multe case ar urma să rămână sub pasarelă. (…) Valoarea proprietăților s-ar prăbuși și nu cred că orașul are nevoie de așa ceva. Nu au păcătuit cu nimic oamenii aceștia ca să fie pedepsiți într-un asemenea hal”, a completat Turc.
Cu toate că renunță la acest proiect, Primăria Bistrița nu va renunța la ideea de a amenaja o legătură între străzile Gării și Tărpiului, aceasta urmând să fie gândită în așa fel încât să răspundă așteptărilor și cerințelor cetățenilor. În opinia primarului, cea mai bună soluție ar fi cea subterană.
”Dacă totuși comuniștii au reușit să facă un pasaj pietonal pe sub calea ferată, în 2021, eu cred că putem gândi o soluție de traversare subterană”, a încheiat Turc.
In legătură cu proiectul de amenajare a centrului intermodal de transport public din gara Bistrita, de la bun început nu a existat o gândire clară. Totul a pornit de la întelegerea gresită a rolului si functiei unui centru intermodal de transport. Prin definitie, centrul intermodal de transport reprezintă un sistem de terminale care să permită utilizarea in mod succesiv a două sau mai multe moduri de transport: rutier, feroviar, aerian si naval. Până aici lucrurile sunt clare. Numai că în intentia de a rezolva si problema legăturii intre strada Gării si strada Tărpiului, prin includerea celor două obiective într-un proiect comun s-a ajuns la o monstruozitate cu acea platformă de beton cocotată peste peroanele de tren ceea ce reprezintă o solutie aberantă, complicată, costisitoare si inutilă.
In plus, în gara Bistrita mai există si activitatea de transcontainere CFR, care nu-i altceva decât un terminal intermodal de transport marfă.
De aceea, o solutie mai ratională si posibil de realizat ar putea fi eliminarea tuturor liniilor secundare de manevră care ies din gară spre Unirea, astfel incăt să ramană doar linia principală care duce spre Bistrita Bargăului. Operatiunile de manevra feroviara ar putea fi mutate in partea de vest a gării prin construirea unui triaj intre pasarela veche si pasarela nouă. Dacă va fi mutată inclusiv activitatea de transcontainer CFR din gara Bistrita, atunci platforma de beton pentru centrul intermodal devine absolut inutilă deoarece in locul rămas s-ar putea construi un sir de peroane pentru autogară, fără a mai fi nevoie de platforma suspendată. Astfel, gara Bistrita fiind cap de linie ar putea fi amenajată precum Gara de Nord din Bucuresti in care intră si ies doar trenurile de călători. Circulatia feroviară spre Bistrita Bargăului este extrem de redusă si prin urmare legătura intre strada Garii si Tarpiului s-ar putea realiza printr-un pasaj subteran pentru autoturisme , sau chiar si printr-o trecere la nivel.
Prin eliminarea liniilor de manevră s-ar putea deschide circulatia auto intre Strada Garii si Tarpiului prin trecere la nivel cu calea ferata peste o singura linie, la fel ca pe strada Cuza-Voda sau Ioan Slavici. In plus, ar putea fi amenajata o trecere la nivel si in zona străzii Romană, ceea ce ar fluidiza si mai mult circulatia auto in zona de peste calea ferată.