Senatorul PNL Ovidiu Florean a anunțat că platforma prin care se poate genera certificatul digital COVID-19, document care facilitează călătoriile în interiorul Uniunii Europene, va fi lansată joi, 1 iulie.
”Portalul web de pe care cetățenii români sau străini își pot genera certificatele digitale UE privind COVID este pregătit pentru lansarea din 1 iulie 2021. Specialiștii Serviciului de Telecomunicații Speciale, care au dezvoltat întregul sistem informatic, au făcut ultimele optimizări, în conformitate cu prevederile OUG adoptată de Guvernul României”, a anunțat senatorul PNL.
Potrivit senatorului, certificatul este gratuit, iar în cazul minorilor sub vârsta de 14 ani, este necesar acordul părinților. Timpul de generare a certificatului poate fi de la câteva secunde, până la o oră, în funcție de numărul de solicitări. În momentul generării certificatului, persoana care l-a solicitat este notificată prin e-mail. La intrarea în statele membre ale Uniunii Europene, verificarea certificatelor se realizează prin scanarea codului QR. Utilizatorul îl poate accesa și vizualiza atât din lista de certificate – prin selectarea certificatului, cât și prin descărcarea efectivă, în format *pdf, a documentului, care se poate tipări.
Pentru suport în emiterea certificatelor sau obținerea altor informații privind utilizarea lor, a fost operaționalizat un Call Center la numărul de telefon 021.414.44.25. De asemenea, certificatul poate fi obținut în format letric prin intermediul primăriei în raza căreia își are domiciliul persoana, direcției de sănătate publică sau serviciului public comunitar de evidență a persoanelor.
De asemenea, Ministerul Afacerilor Interne, a anunțat că, prin intermediul Poliției de Frontieră, este pregătit pentru verificarea autenticității și valabilității certificatelor digitale adoptate la nivelul UE privind vaccinarea, testarea sau vindecarea de COVID-19, măsură ce va facilita libera circulație pe durata pandemiei de COVID-19.
Având în vedere cadrul normativ european privind facilitarea liberei circulații pe durata pandemiei de COVID-19 și prevederile Ordonanței de Urgență a Guvernului României privind măsuri de punere în aplicare a cadrului european pentru eliberarea, verificarea și acceptarea certificatului digital al UE privind COVID pentru a facilita libera circulație pe durata pandemiei de COVID-19, începând cu data de 01.07.2021, Poliția de Frontieră Română asigură verificarea autenticității și valabilității certificatelor digitale privind vaccinarea, testarea sau vindecarea.
Pentru verificarea, la intrarea în țară, a codurilor QR de pe certificatele digitale, Serviciul de Telecomunicații Speciale a distribuit către Poliția de Frontieră 271 de scannere mobile și 271 de telefoane mobile smart, echipamente care au instalată aplicația „CoronaScan”.
Certificatul poate fi prezentat, la intrarea în România sau în oricare alt stat membru al Uniunii Europene, atât în format digital, pe un dispozitiv mobil, cât și tipărit pe hârtie.
Reamintim că certificatul digital nu este un document obligatoriu la trecerea frontierei, însă, cu ajutorul lui, persoanele care s-au vaccinat împotriva COVID-19, cele care s-au recuperat după această afecțiune sau cele ce dețin un rezultat negativ la testarea COVID-19 pot dovedi situația lor epidemiologică, într-o modalitate operativă.
MAI mai menționează că, în conformitate cu prevederile legale, nu se vor reține niciun fel de date sau informații din certificatul verificat prin intermediul sistemului informatic al Poliției de Frontieră Române sau prin aplicația mobilă de verificare ’’CoronaScan’’ (aplicație destinată verificării certificatelor prin scanarea codului QR de pe acestea).