Ministrul Mediului, Apelor şi Pădurilor, Tánczos Barna, a declarat vineri, la Bistriţa, că aproape 40 la sută din parcul auto din România are o vechime mai mare de 17 ani, dar, cu toate acestea, taxarea şi impozitarea nu sunt singurele alternative pentru a reduce această cifră. La nivel guvernamental se caută o soluţie „de mijloc” pentru a limita fenomenul de îmbătrânire a parcului auto.
”Statisticile nu arată bine. Din analizele pe care le-am făcut în ultimele 3-4 luni, aproape 40 la sută din parcul auto din România are o vechime mai mare de 17 ani. Este o cifră șocantă. România, din păcate, nu a găsit soluția de limitare a fenomenului de îmbătrânire a parcului auto și de limitare a introducerii în țară a mașinilor foarte vechi și poluante. Țara noastră a pierdut procesele la Curtea de Justiție Europeană și taxa auto a fost eliminată”, a declarat ministrul.
Despre o posibilă taxă auto!
Demnitarul a afirmat că inclusiv Comisia Europeană a ridicat această problemă, găsirea unei soluții pentru a limita fenomenul de îmbătrânire a parcului auto fiind o condiţie în procesul de negociere a Planului Naţional de Redresare şi Rezilienţă, pe componenta „Transporturi”.
”În procesul de negociere a PNRR, Comisia a ridicat această problemă şi, în componenta „Transporturi”, a condiţionat practic aprobarea de implementarea unor măsuri de reducere a poluării prin maşinile foarte vechi. Cred că România trebuie să găsească o soluţie de mijloc, în care să avem, pe de o parte, o susţinere similară cu programul „Rabla” sau o susţinere pentru cetăţeni pentru a renunţa la maşinile foarte vechi, foarte poluante. În paralel, pot exista şi alternative practicate, de altfel, în Uniunea Europeană de foarte multe state, de diferenţiere a impozitelor în funcţie de vechimea auto şi în funcţie de gradul de poluare. Această soluţie este în atenţia Guvernului, este în analiză, după ce, la nivelul Comisiei, au fost purtate aceste discuţii şi probabil în viitorul apropiat vom veni şi cu o soluţie, cu o propunere, din punctul meu de vedere, de echilibru: o alternativă pentru cetăţenii care renunţă la maşină, însemnând sprijin financiar, şi posibilitate de diferenţiere a impozitului la nivel local, de exemplu la nivelul unităţii administrativ-teritoriale”, a adăugat Tánczos Barna.
În opinia ministrului, impozitarea şi taxarea nu sunt singurele alternative, fiind necesare alte măsuri.