Desființarea unui număr de circa 3.000 de locuri de parcare din Bistrița este o situație care apasă pe umerii noii administrații, problema fiind cu atât mai mare cu cât vechea administrație din Primăria Bistrița nu a pregătit nici măcar o investiție în acest sens, spune actualul primar Ioan Turc. Edilul afirmă că municipalitatea ar putea accesa un împrumut, banii urmând să fie folosiți pentru amenajarea unor parcări.
”O să dispară multe locuri de parcare. Suntem într-un proces asiduu de identificare de soluții pentru parcări. Îi asigur pe cetățeni că în fiecare zi am un timp dedicat exclusiv problemei privind locurile de parcare, problemă pe care astăzi o consider în top 3 probleme ale municipiului Bistrița. Este greu de admis faptul că vechea administrație, a nu se înțelege că arăt cu degetul, dar sunt anumite lucruri care trebuie spuse, nu a gândit nimic legat de locurile de parcare, în condițiile în care se știa că, prin proiectele de mobilitate – pistele pentru cicliști, Linia Verde și axa Năsăudului – Andrei Mureșanu – Decebal – Gării – se vor pierde locuri de parcare. Repet, nu au făcut nimic pentru a veni măcar cu ceva, măcar cu niște studii de fezabilitate. Absolut zero. Nici măcar nu se știa câte locuri de parcare se vor pierde. La întrebarea ”Câte locuri de parcare se vor pierde?”, toată lumea dădea din umeri. Atunci am trimis oameni să numere locurile de parcare la bordură, în așa fel încât să avem un răspuns la această întrebare esențială de la care plecăm atunci când gândim compensarea locurilor de parcare. Am rămas stupefiat când am văzut că se pierd în jur de 3.000 de locuri de parcare în oraș, iar, iertați-mă, ceilalți dormeau în șoșoni, nu aveau niciun fel de problemă legată de realizarea de noi locuri de parcare”, a spus primarul Bistriței, Ioan Turc, în emisiunea ”Impact” de la AS-TV.
În aceste condiții, noua administrație s-a văzut nevoită să caute soluții pentru a rezolva această problemă.
”Am luat-o metodic. Avem în acest moment locații, discutăm pe soluția tehnică, vom merge pe mai multe tipuri de soluții, începând de la cea mai facilă modalitate – de a identifica anumite zone care pot fi transformate în parcare, mai puțin spațiile verzi, pentru care nu te lasă legea, și să amenajezi repede parcări la sol. Astfel, în Piața Independenței Nord am dispus ridicarea meselor, pentru că nu se folosește piața aceea, a rămas așa ca un monument al neputinței. 70 la sută din ea va dispărea și imediat amenajăm locuri de parcare la sol. Am rezolvat și pe Aleea Trandafirilor și în alte locuri. Vom dezafecta în jur de 9 puncte termice și terenului pe care acestea se află îi vom da tot această destinație de parcare. Vom stabili clar unde vom construi parcări inteligente, automatizare, acestea urmând să fie amenajate în zone unde suprafața de teren nu permite construirea de parcări clasice, care sunt mai ieftine, dar presupun suprafețe mai mari de teren. Avem nevoie de cel puțin două parcări nerezidențiale, adică nu de bloc, ci publice, pentru zonele aglomerate. (…) În zona de proximitate a centului istoric al Bistriței, pe strada Lupeni, unde noi avem un teren, putem amenaja o parcare. (…) Avem nevoie de soluții pe care să ni le permitem, avem nevoie de clarificări tehnice despre cum procedăm pe un amplasament sau altul. Pentru zona centrală, pentru a salva comerțul din zona centrală și atractivitatea zonei, repet, avem nevoie de una sau chiar două parcări. Una pe Lupeni, alta în spatele Finanțelor Publice, unde am solicitat deja terenul de la Ministerul de Finanțe. (…) Și de pe 1 Decembrie urmează să dispară o serie de locuri de parcare. E o zonă aglomerată”, a mai spus edilul.
În opinia primarului Ioan Turc, este necesară folosirea ”inteligentă” a fiecărui metru pătrat de teren, dar bugetul municipalității nu permite susținerea unor astfel de investiții, motiv pentru care este luată în calcul accesarea unui împrumut.
”Am avut întâlniri cu reprezentantul unei societăți din România care fabrică sisteme hidraulice de parcare cu patent german și care a făcut deja astfel de parcări în Budapesta. Aș vedea astfel de parcări în mai multe zone, inclusiv în locul fostelor puncte termice. Sunt tronsoane de 25 de parcări suprapuse, dar independente. (…) Spațiul este unui relativ mic, adică 6 pe 10. Pe 60 de metri pătrați am putea avea 25 de locuri de parcare. Ieftin nu e, dar am ajuns într-un punct în care, indiferent de efortul pe care îl facem, suntem obligați să construim parcări. (…) Am contactat trei firme din străinătate care produc tronsoane pentru parcările tradiționale, am primit și preșuri, suntem deja într-o anumită fază a discuțiilor, dar avem nevoie și de un credit pentru că bani la buget nu avem pentru așa ceva. Suntem într-o procedură, voi merge în fața Consiliului Local cu un proiect în acest sens. Gradul de îndatorare ne permite, nu avem mai mult de 4 la sută. Eu gândesc acest credit pe criterii economice. Adică, banii care vor veni din exploatarea acestor parcări rezidențiale și nerezidențiale să meargă exclusiv către plata creditului, a ratelor și a dobânzilor, și, dacă va fi posibil, pentru că nu avem încă toate elementele pentru a conchide, să construim alte locuri de parcare. Asta s-a întâmplat și în alte orașe din Europa și din România, cum este Oradea. Primul efort este cel mai greu de făcut. După ce ai primele parcări, te poți autosusține din exploatarea lor”, a completat Turc.
Emisiunea ”Impact” de la AS-TV poate fi urmărită integral mai jos:
Vechea administratie rosie condusa de OTC nu a gandit nici batar ca o VEVERITA. A festit tot orasul si intre blocuri tragand linii albe. Atat a putut bgiata de ea !