Un număr de 30 de instituţii publice ale statului român vor putea să mute ”interacţiunea directă de la ghişeu” în format online, termenul limită până la care ministerele trebuie să prezinte proiectele de dezvoltare a serviciilor publice digitale fiind 30 octombrie, potrivit ministrului Cercetării, Inovării şi Digitalizării, Bogdan Ivan.
”A fost stabilită o dată limită până la care ministerele şi agenţiile guvernamentale vor veni cu acele programe foarte clare care vor putea să fie aduse înspre zona de E-Guvernare şi servicii digitale către cetăţeni. Mai pragmatic, vorbim despre 30 de instituţii publice ale statului român care vor putea să mute ceea ce înseamnă interacţiunea directă de la ghişeu în format online. Adică modul în care astăzi oamenii merg şi stau la ghişeu şi aşteaptă să depună documente sau să primească documente va putea să fie făcut în mod online. Premierul Marcel Ciolacu a trasat foarte clar termenul de 30 octombrie, dată până la care vor putea să fie setate de către fiecare minister proiectele clare care vor intra în această finanţare “și ce e foarte important”, a declarat ministrul Bogdan Ivan într-o conferință de presă.
Sursa citată a menționat că există o finanţare de 524 de milioane de euro, bani care vor putea fi folosiţi pentru servicii de E-guvernare.
”Ce este foarte important că avem deja pe masă aceşti bani – 524 de milioane de euro – care vor putea fi folosiţi exclusiv pentru această componentă, care, pe lângă zona foarte importantă de servicii de E-guvernare, va putea să aibă şi tot ceea ce înseamnă componenta de securitate cibernetică şi în acelaşi timp vom avea şi o platformă de open data care va compila, va centraliza datele venite din partea statului român pentru a fundamenta tot ceea ce înseamnă decizii de politică publică”, a adăugat Bogdan Ivan.
Ministrul a vorbit și despre modul în care se vor stabili cele 30 de instituţii publice ale statului român care vor putea să mute ”interacţiunea directă de la ghişeu” în format online.
”Sunt două criterii foarte importante: pe de o parte rapiditatea cu care aceste instituţii vor putea să ofere servicii publice de E-guvernare şi în acelaşi timp numărul de utilizatori. Modul în care ei vor putea să furnizeze acest serviciu va fi finanţat proporţional cu numărul de utilizatori care vor beneficia de pe urma acestor servicii publice de E-guvernare”, a completat Bogdan Ivan.
El a spus că prioritate în ceea ce privește digitalizarea vor avea Ministerul Afacerilor Interne, cu tot ceea ce înseamnă documente de naştere, căsătorie, divorţ, buletin, paşaport, dar şi Ministerul Muncii, ANAF şi Ministerul Finanţelor.
”O prioritate importantă este legată de Ministerul Afacerilor Interne – tot ceea ce înseamnă evenimente de viaţă legate de documente de naştere, căsătorie, divorţ, documente legate de certificatul de înmatriculare a unei maşini, permis, buletin, paşaport, zona de relaţie cu Ministerul Muncii, acolo unde vorbim despre evaluarea directă la zi a tot ceea ce înseamnă contribuţii din partea fiecărui om pentru sistemul naţional de pensii şi tot ceea ce înseamnă formulare care astăzi se depun doar în format fizic vor putea să fie depuse online. În același timp, o zonă foarte importantă o reprezintă ANAF, Ministerul Finanţelor, integrarea cu Spaţiul Privat Virtual, interacţiunea directă a companiilor şi a persoanelor fizice cu Ministerul Finanţelor şi ANAF”, a mai spus ministrul.
“Ținta este ca până la finalul anului 2024 să puteam să mutăm cea mai mare parte din cele 30 de ghişee ale instituţiilor în format de interacţiune digitală a cetăţenilor cu ele”, a completat Bogdan Ivan.
Ministrul Cercetării, Inovării şi Digitalizării a mai menționat că din această lună România este parte a „nodului” eIDAS, ceea ce înseamnă că milioanele de români din afara ţării vor putea să beneficieze de accesul la aceste servicii de E-guvernare la fel ca orice cetăţean român aflat pe teritoriul României, de la zona de documente de identitate, până la zona de plăți și solicitări directe către statul român.