În ședința ordinară de miercuri 27 iunie, la Consiliul Județean va dezbate un proiect de hotărâre privind aprobarea indicatorilor tehnico-economici privind modernizarea Drumului Bistrița – Budacu de Jos. Tronsonul propus spre modernizare are doar 3 kilometri lungime, iar costurile estimate sunt enorme: aprox. 500.000 de euro pe kilometru!
Documentația a fost realizată de Geographix Proiect SRL Iași!
Valea Budacului e o zonă cu alunecări de teren!
„sectorul de drum propus spre asfatare se află amplasat pe extravilanul Bistriței și în intravilanul și extravilanul localității Budacu de Jos, și este în lungime de 2.961 kilometri.
– pentru scurgerea apelor există șanțuri de pământ, colmatate și degradate.
– îmbrăcămintea actuală este într-o stare accentuată de degradare
– pentru modernizare este necesar să se repare și să se consolideze platforma drumului , să se asigure scurgerea apelor și să se refacă podețele ” – după cum se arată în documentație.
Ce lucrări se fac pe cei 3 kilometri! Cost estimativ: 1.5 milioane de euro (6.468.493 lei)!
– sunt proiectate 3 podețe noi
– se vor reabilita 7 podețe existente
– se vor amenaja 21 de accese la proprietăți, cu plăci din beton armat
– se vor amenaja 6 drumuri laterale, fiecare pe o lungime de 25 de metri, cu aceeași structură a drumului care se modernizează
– parapeți pe 694 de metri
– dren: 918 metri.
Vor fi executate şanţuri de pământ pe o lungime de 400 metri şi şanţuri de beton pe 3,2 km.
Structura rutieră:
– 4 cm de strat de uzură BAPC16
– 6 cm strat de legătură BAPDPC 20
– strat antifisură din geogrilă
– frezarea sistemului rutier exitent pe o grosime de 3 cm
– 8 cm din strat de bază din mixtură asfaltică tip APBC 31,5.
Acolo unde se va înlocui structura rutieră se vor executa:
– 30 cm de strat de fundație de balast
– 15 cm de strat de formă de balast.
Durata de exploatare se estimează la 15 ani!
1.5 MILIOANE de euro pentru 3 kilometri de drum!
Valoarea totală a investiţiei, cu TVA, este de 6.468.493,48 lei, din care Construcţii+Montaj reprezintă, cu TVA, 5.519.651,70 lei, durata de realizare fiind estimată la 18 luni.
În câțiva ani, drumul a fost DISTRUS! Nici Primăria Bistrița și nici Consiliul Județean NU au intervenit pentru întreținere!
Liviu Rusu a realizat acel drum (7 kilometri)și l-a transformat din drum de noroi în drum de asfalt. DJ 173 C a fost finalizat în 2011. Dacă se executau lucrări de întreținere, drumul putea fi în perfectă-stare de funcționare, dar probabil au fost alte interese pentru ca Radu Modovan să puncteze o investiție care de fapt a fost inaugurată în 2011 și IGNORATĂ timp de 7 ani.
ACUM, drumul arată deplorabil, deoarece:
– mașinile de mare tonaj care circulă fără restricții pe DJ 173 C au afectat structura de rezistență a drumului.
– locuitorii din zonă s-au branșat la rețelele de utilități, iar covorul asfaltic a fost distrus.
– de asemenea șanțurile NU u fost decolmatate, iar apa care se infiltrează pe asfalt afectează infrastructura. Pe trononul de intravilan, Primăria Bistrița NU a realizat niciun fel de intervenții în cei 7 ani. Nici Consiliul Județean NU a realizat reparații pentru porțiunea aflată în administrarea lor. (porțiunea de drum care începe din coama dealului ).
Același drum îl asfaltează cu costuri „la jumătate”! Tronsonul Buduș – Șieu e la jumate față de Bistrița – Budac!
Consiliul Județean a obținut finanțare prin PNDL II pentru Modernizare DJ 173 C, Km 9+125-19+860, Buduș-Șieu, județul Bistrița-Năsăud… tronsonul aflat în continuarea druului Bistrița – Budacu de Jos. Costurile sunt: 12.705.115 lei , adică 250.000 de euro /kilometru, jumătate față de suma alocată pe cei 3 kilometri.
Documentaţiei de Avizare a Lucrărilor de Intervenţie şi a indicatorilor tehnico-economici, aferenţi obiectivului „Modernizare DJ 173 C, km 3+062-6+185, Bistrița-Budacu de Jos, judeţul Bistriţa-Năsăud”. va fi supusă la vot în ședința de miercuri. Procedural urmează organizarea unei licitații pentru desemnarea firmei care va executa lucrarea propiru-zisă , estimată la 1.5 milioane de euro.
Faptul că se reabilitează drumuri județene este un lucru bun, în esență, dar costurile acestor investiții ar trebui să ridice semne de întrebare. La această oră, DJ 173 C este un drum asfaltat, prezintă rigole, șanțuri, podețe, dar cu toate astea se alocă 1.5 MILIOANE de euro pentru re-modernizare. Asta în condițiile în care NU s-au făcut lucrări de întreținere timp de 7 ani. Majoritatea consilierilor PSD, controlată de Radu Moldovan va vota la comandă documentația de avizare a costurilor în ședința de astăzi și într-un final cu 6.5 milioane de lei se reabilitează DOAR 3 kilometri de drum asfaltat (în zonele care prezintă aunecări)…
CLICK să vedeți documentația pt. reabilitarea DJ 173 C