Primăria Bistrița va accesa fonduri europene de circa 360 de milioane de lei pentru proiectul ”Coridor de mobilitate durabilă aferent râului Bistrița”

FOTO: Cornel Ciocan

Consiliul Local al municipiului Bistrița va analiza marți, în ședință extraordinară, un proiect de hotărâre care prevede aprobarea studiului de fezabilitate și a indicatorilor tehnico-economici pentru obiectivul de investiții ”Coridor de mobilitate durabilă aferent râului Bistrița”. Valoarea totală estimată a acestei investiții se ridică la aproape 360 de milioane lei, municipalitatea urmând să acceseze fonduri europene pentru acest proiect.

Prin acest obiectiv de investiții se realizează un nou coridor de mobilitate urbană pe traseul DN17 – DJ 154 (Sărata) Sec. 2 Sărata– DC 8G (Parc Industrial Bistrița Sud, strada Zăvoaie) – strada Tănase Tudoran –  strada Victor Babeș- strada Ion Pop Reteganu – DJ 173C (strada Mihai Viteazul) – strada Codrișor – DJ 173 – DC 8 – strada Ghinzii – strada Valea Ghinzii – strada Lacului – strada Aerodromului – strada Secundară 3 Unirea – DN17 (Unirea), care să interconecteze zonele funcționale de pe malul stâng al râului Bistrița cu DN17 și cu zonele funcționale de pe malul drept al râului Bistrița. Străzile pe care se desfășoară coridorul de mobilitate sunt străzi situate atât în teritoriul intravilan, cât și în teritoriul extravilan al municipiului Bistrița și prezintă o serie de deficiențe, precum degradarea îmbrăcăminții rutiere, trotuare într-o stare tehnică deficitară, lipsa pistelor de bicicliști, lipsa infrastructurii de iluminat public pe anumite străzi, realizarea sistemelor de colectare a apelor pluviale sau existenta unor pasarele pietonale necorespunzătoare”, se arată în proiectul de hotărâre ce va fi analizat de Consiliul Local.

În documentația aferentă proiectului se mai arată că acest obiectiv de investiții are în vedere mai multe componente:

  • Infrastructura rutieră: carosabil, trotuare, piste de biciclete, spații shared space, inclusiv lucrări de consolidare;
  • Canalizare pluvială;
  • Iluminat public inteligent;
  • Lucrări de arta reabilitarea podurilor/podețelor existente;
  • Crearea unui pod nou și a trei punți pietonale;
  • Stații de transport public;
  • Sistem de bike-sharing;
  • Mobilier urban inteligent;
  • Stații de încărcare pentru vehicule electrice;
  • Sistem de parcare de tip “park-and-ride”.

La nivelul infrastructurii rutiere, prin proiect se vor avea în vedere următoarele intervenții:

  • Amenanjarea/ reorganizarea circulatiei auto;
  • Introducerea de marcaje/semnalizări aferente benzilor prioritare de transport public;
  • Crearea de zone shared space;
  • Amenajarea circulației pietonale;
  • Amenajarea circulației velo pe tronsoanele unde acest lucru este posibil;
  • Reamenajarea vegetației de aliniament;
  • Modernizarea lucrărilor de arta existente pe culoarul principal de mobilitate;
  • Asigurarea scurgerii apelor pluviale prin realizarea unui sistem de șanțuri și rigole/canalizare pluvială;
  • Realizarea infrastructurii necesare ]n vederea coborârii cablurilor în subteran.

Lungimea coridorului principal de mobilitate studiat este de 20,433 km și este alcătuit din următoarele tronsoane de drumuri și străzi:

  • DJ 154 – tronson cuprins între intersecțiile cu DN 17 și cu strada Secundară 2 Sărata (Pepinierei);
  • Strada Secundară 2 Sărata (Pepinierei) (parte integranta a drumului comunal DC 8G);
  • Parc Industrial Bistrița Sud (parte integrantă a drumului comunal DC 8G);
  • Drumul comunal DC 8G – extravilan;
  • Strada Zăvoaie ;
  • Strada Tănase Tudoran (tronson cuprins între intersecțiile cu străzile Zăvoaie și respectiv Ion Pop Reteganu);
  • Strada Ion Pop Reteganu;
  • Strada Mihai Viteazul;
  • Strada Codrișor;
  • Strada Viorelelor;
  • Strada Valea Jelnei (DJ 173);
  • Strada Ghinzii;
  • Strada Valea Ghinzii;
  • Strada Aerodromului (tronson cuprins intre intersecțiile cu străzile Valea Ghinzii și respectiv Secundară 3);
  • Strada Secundară 3 Unirea.

Coridorul principal de mobilitate va avea șase ramificații:

  1. Ramificație care va asigura legătura dintre coridorul principal de mobilitate și DN 17 folosind parțial amplasamentul străzii Simpozionului, prin realizarea unui pod peste râul Bistrița.
  2. Ramificație care va asigura legătura dintre coridorul principal de mobilitate si strada Petru Maior prin reabilitarea unui tronson din strada Faleza, realizarea unei pasarele pietonale noi peste râul Bistrița cat si reabilitarea trotuarului de acces către strada Faleza.
  3. Ramificație care va asigura legătura dintre coridorul principal de mobilitate și strada Victor Babeș prin reabilitarea unui tronson din strada Tănase Tudoran și reabilitarea străzii Victor Babeș.
  4. Ramificație care va asigura legătura dintre coridorul principal de mobilitate și strada Vasile Conta prin crearea unei pasarele pietonale noi peste râul Bistrița.
  5. Ramificație care va asigura legătura dintre coridorul principal de mobilitate și strada Grănicerilor prin reabilitarea străzii Lacului și prin crearea unei pasarele pietonale noi peste râul Bistrița.
  6. Ramificație care va asigura legătura dintre coridorul principal de mobilitate și zona pârtiei de schi – Cocos. În zona pârtiei de schi se va realiza o parcare de tip park&ride.

Pentru asigurarea traversării râului Bistrița se vor realiza trei pasarele pietonale astfel:

  • O pasarelă pietonală care face legătura între strada Petru Maior și strada Faleză, având lungimea totală de 49,4 m;
  • O pasarelă pietonală care face legătura între strada Codrișor și strada Ion Minulescu având lungimea totală de 47,5 m;
  • O pasarelă pietonală care face legătura între strada Lacului și strada Grănicerilor având lungimea totală de 70,4 m.

Pentru asigurarea traversării auto și pietonale a râului Bistrița se va realiza un pod nou care va face legătura între strada Zăvoaie și strada Simpozionului. Podul va avea o lungime de 60,6 m și este prevăzut cu 3 deschideri. În secțiune transversală, podul asigură partea carosabilă de 7,0 m, 2 trotuare și 2 piste de bicicliști.

Podul existent peste râul Bistrița care face legătura între strada Aerodromului și strada Secundară 3 Unirea se va consolida și supralărgi pentru a asigura partea carosabilă de 6,0 m, trotuare pe ambele părți și  piste de bicicliști conform normele actuale.

Podul existent peste valea Slătiniței de pe strada Secundară 3 Unirea va fi înlocuit cu un pod nou. Podul proiectat are o lungime de 16,10m și o singură deschidere. În secțiune transversală podul asigură parte carosabilă de 6,00m, trotuare pe ambele părți și pistă pentru bicicliști.

În cadrul acestui proiect se vor face amenajări la nivelul parcării existente în zona Pârtiei de Schi – Cocos urmând ca aceasta să aibă toate facilitățile pentru a fi transformată într-o parcare de tip park & ride. Noua parcare va avea 339 locuri, din care 14 locuri de parcare vor fi pentru persoanele cu dizabilități. Tot aici vor exista și parcări pentru biciclete, dar și un sistem de bike-sharing format din 7 stații a câte 10 biciclete.

Prin acest proiect se realizează 20,433 ml de străzi, 3 poduri și 3 punți pietonale.

Valoarea totală a proiectului este de 359.993.540,89 lei cu TVA. Ținând cont că finanțarea proiectului va fi din fonduri europene nerambursabile Programul Regional Nord-Vest 2021-2027, iar fondurile sunt limitate, acest proiect a fost etapizat astfel:

  • Etapa 1 va cuprinde  realizarea a 10,112 km stradă (strada Zăvoaie de la km 6+350-7+721, Tănase Tudoran, Ion Pop Reteganu, DJ 173C – strada Mihai Viteazu, Codrișor, Viorelelor, DJ 173, Ghinzii, Valea Ghinzii, Aerodromului, Simpozionului, Faleza), podul peste râul Bistrița legătură între strada Zăvoaie și strada Simpozionului, pod peste râul Bistrița legătură între strada Aerodromului și strada Secundară 3 Unirea, pasarela pietonală peste râul Bistrița legătură între strada Petru Maior și strada Faleză, pasarela pietonală peste râul Bistrița legătură între strada Codrișor și strada Ion Minulescu. Deși fac parte din coridorul de mobilitate, pe DJ 173C – strada Mihai Viteazu, strada Valea Ghinzii și strada Aerodromului nu se va interveni asupra lor. Valoarea totală a investiției pentru etapa 1 este de 204.410.090,00 lei (cu TVA).
  • Etapa 2 va cuprinde  realizarea a 10,321 km stradă (DJ 154, Secundară 2 Sărata, Parcul Industrial, DC 8G, Zăvoaie, Victor Babesș, Lacului, Secundară 3 Unirea), pod peste valea Slătiniței de pe strada Secundară 3 Unirea, pasarelă pietonală peste râul Bistrița legătură între strada Lacului și strada Grănicerilor și toate intervențiile de la parcarea park-and-ride de la pârtia de schi. Valoarea totală a investiției pentru etapa a doua este de 155.583.450,89 lei (cu TVA).

Acest proiect va fi propus spre finanțare prin Programul Regional Nord-Vest 2021-2027.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *