Ioan Turc: Linia Albastră – coridor de mobilitate urbană aferent râului Bistrița

Un obiectiv de investiții al Primăriei municipiului Bistrița, cu o valoare estimată de 359.993.540 lei (204.410.090 lei – etapa I și 155.583.450 lei – etapa II), este realizarea unui nou coridor de mobilitate urbană pe traseul DN 17 – DJ 154 (Sărata) – DC 8G (Parcul Industrial Bistrița Sud, str. Zăvoaie) – DJ 173C (str. Mihai Viteazul) – str. Codrișor – DJ 173 – str. Ghinzii – str. Valea Ghinzii – str. Aerodromului – DN 17 (Unirea), spune primarul Ioan Turc.

Potrivit edilului, etapa I a acestui coridor de mobilitate prevede realizarea cu bani europeni a segmentului str. Zăvoaie – str. Aerodromului (podul peste râul Bistrița).

”Acest coridor de mobilitate urbană durabilă, de peste 19 kilometri, vine să interconecteze zonele funcționale de pe malul stâng al râului Bistrița cu DN 17 și cu zonele funcționale de pe malul drept. Intervențiile propuse au fost grupate în două etape de realizare, din rațiuni care țin de asigurarea finanțării”, a explicat Ioan Turc.

De-a lungul traseului, în cadrul primei etape se va avea în vedere:

  • cel puțin o nouă linie de transport public care să unească noua zonă de dezvoltare Zăvoaie, zona de promenadă Codrișor, noua zonă de dezvoltare Valea Ghinzii, zona Dealului Cocoș și localitatea componentă Unirea;
  • extinderea infrastructurii pietonale pe segmentul etapei I aferent noului coridor de mobilitate;
  • extinderea infrastructurii cicliste pe segmentul etapei I aferent întregului coridor creat;
  • relocarea/ modernizarea unei punți velo/ pietonale peste râul Bistrița care să unească zonele rezidențiale Independenței-Sud de zonele funcționale de pe traseul noului coridor de mobilitate;
  • o nouă punte velo/pietonală care să unească Parcul ”Regele Mihai I al României” de zona Codrișor;
  • realizarea unei zone de promenadă de-a lungul râului Bistrita pe strada Codrișor, cu acces facil în Pădurea Codrișor, care va fi și ea reamenajată printr-un alt proiect;
  • modernizarea podului peste râul Bistrița (în Unirea pe străzile Asfințitului – Aerodromului), pentru accesibilitatea benzii dedicate/prioritare transportului public, infrastructurii pietonale și cicliste;
  • construcția unui nou pod în zona Zăvoaie pentru conectarea optimă a noii linii de transport public la Linia Verde;
  • extinderea rețelei de iluminat public aferent infrastructurii pietonale și cicliste;
  • pregătirea infrastructurii pentru amplasarea de noi stații de transport public pe traseul realizat.

În cadrul etapei a doua se vor realiza următoarele intervenții:

  • modernizarea străzii Secundară 3 Unirea (DN17 – str. Aerodromului);
  • realizarea unui park & ride în zona Cocoș;
  • modernizarea străzii Lacului, inclusiv puntea pietonală peste râul Bistrița;
  • modernizarea străzii Doctor Victor Babeș;
  • realizarea coridorului de mobilitate (structura rutieră, velo, transport public, iluminat etc.) pe segmentul DC 8G (între strada Zăvoaie și Parcul Industrial Bistrița Sud).

”Studiul de fezabilitate pentru Linia Albastră este aprobat și urmează depunerea, în luna aprilie 2024, a proiectului aferent etapei I pentru finanțare prin Programul Regional Nord-Vest 2021-2027, domeniul Mobilitate urbană durabilă”, a mai completat Ioan Turc.

One comment

  1. Pentru descongestionarea circulatiei auto este nevoie de mai multe „coridoare” care să străbată orasul pe directia est-vest si să facă legatura cu intrările de pe DN-17 in Bistrița dinspre Unirea si Viisoara sau Sărata. Una din aceste rute poate fi coridorul de mobiltate situat pe malul stâng al râului Bistrița denumit „Linia albastră” care să facă legătura intre Sărata si Unirea. De aceea, este necesară conectarea acestui traseu cu centrul istoric al oraşului si care s-ar putea realiza prin inchiderea inelului central de circulatie alcătuit din străzile: Dr.Ioan Ratiu- Odobescu- Gării- Bul.Republicii-Bistricioarei-RomanC.Vivu-Vasile Conta-Codrisor- Podul Budacului. Pentru asta ar mai fi necesară prelungirea strazii Vasile Conta printre sediile Electrica-furnizare si Aquabis, si construirea unui pod peste râul Bistrita , prin fata fostei uzine electrice, pentru legătura cu strada Codrisor. Acest pod care ar putea fi numit „Podul Morii”, amintind de Piata Morii din apropiere dar si de existenta unei mori de apă pe fostul „canal al morii”, ar crea si posibilitarea trecerii circulatiei auto din zona parcului pe malul stâng al râului Bistrita pe strada Codrisor până la Podul Budacului. Pe acest inel central se află cele mai multe institutii de interes local sau judetean, precum Palatul de Justitie, Biblioteca Judeteană, Liceul de Muzică, Directia de Statistică, Palatul Postei, Arhivele Statului, Inspectoratul de Politie, Colegiul National „Andrei Muresanu”, Colegiul National „Liviu Rebreanu”, Prefectura, Sala Polivalentă, Stadionul „Jean Pădureanu”, Strandul „Codrisor”, etc.
    Chiar dacă traseul „Linia Albastră” trece pe la poalele pădurii Codrișor unde este preconizată o zona de promenadă, totusi nu-i nevoie de suspendarea circulatiei auto intre Podul Budacului si Podul Jelnii. Pe portiunea respectivă există posibilitatea lărgirii străzii prin construirea unui zid de sprijin la poalele pădurii Codrisor care să delimiteze ampriza drumului, incluzând cele 2 benzi de circulatie auto cât si pista pentru biciclete si promenada pietonală. Singurul punct de gâtuire a circulatiei este in zona grupului de hoteluri Select, Cora si Codrisor, dar si aici este suficient ca dinspre Podul Budacului circulatia pe strada Codrisor să se facă pe un singur sens până in fata hotelului Codrisor,urmând ca iesirea spre Podul Budacului să fie amenajata pe malul râului, pe strada Victor Onisor. In acest sens exista un proiect mai vechi pentru amenajarea malurilor râului Bistrita pe la poalele padurii Codrisor, pe portiunea dintre podul Budacului si podul Jelnii.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *