Primarul municipiului Bistrița, Ioan Turc, a oferit luni, într-o conferință de presă, o serie de detalii în ceea ce privește șantierele care sunt deschise în această perioadă în municipiul Bistrița, punând accent pe lucrările de pe străzile General Grigore Bălan și Gheorghe Șincai.
”În ceea ce privește strada Gheorghe Șincai, partea carosabilă va fi reabilitată integral. Pentru faptul că suntem obligați să intervenim și pentru schimbarea rețelei de apă și a branșamentelor, vom merge pe o soluție mixtă în ceea ce privește fundația drumului. Astfel, peste tot pe unde va fi săpat pentru branșamente vom fi obligați să compactăm, adică să vibrăm în așa fel încât să obținem un grad de compactare cât mai bun. În rest, pentru a proteja casele cu o vechime foarte mare, vom merge cu balast stabilizant. Unele dintre aceste case sunt destul de șubrede. Ar fi de preferat varianta exclusiv cu vibrare, cu compactare, dar, repet, ținând cont de specificul acestei străzi, vom merge pe soluția mixtă. Soluția cu balast stabilizant este prietenoasă cu clădirile din jur. În ceea ce privește trotuarele, vom avea trotuare integral noi pe această stradă, care vor fi placate cu piatră naturală. În ceea ce privește realizarea pistelor pentru cicliști, ele vor fi amenajate pe partea stângă a sensului de mers înspre Poșta Veche, pentru ambele sensuri, deci câte un metru pentru fiecare bandă de mers. Vom avea o intervenție pentru realizarea unei infrastructuri pentru fibră optică și intervenții la rețeaua de curent. În ceea ce privește fibra optică, vom rezolva problema printr-o colaborare cu un operator care furnizează servicii de telefonie, televiziune și internet”, a explicat Ioan Turc.
Referitor la rețeaua de apă de pe această stradă, primarul Ioan Turc a subliniat că nu poate fi de acord ca lucrările să continue fără a fi înlocuită rețeaua de apă, acesta fiind și motivul pentru care municipalitatea a alocat din bugetul local suma de 612.000 de lei pentru a se putea executa și aceste lucrări.
”Pe strada Gheorghe Șincai, conducta am înțeles că este una destul de bună, de fontă, dar problema este că nu poți realiza branșamente noi într-o conductă veche și să ai și garanția faptului că lucrările vor fi de calitate și că nu vor apărea probleme pe parcurs. Deci este total inacceptabil ca, după ce aceste lucrări sunt gata, după ce ar trebui să avem un termen de garanție pe fundația drumului – mă refer la fundația drumului, nu la asfalt – de cel puțin 30 de ani, să începem să săpăm pentru că apar probleme la rețeaua de apă. (…) Banii cu care a venit municipalitatea pentru rezolvarea problemei la rețeaua de apă și pentru realizarea de branșamente, mă refer la 612.000 de lei aport la capitalul social, au destinație clară, pentru rezolvarea acestei probleme. Deci acești bani nu ajung pur și simplu în bugetul Aquabis. Am majorat capitalul social cu această destinație”, a mai adăugat Ioan Turc.
Primarul a mai menționat că și cablurile care atârnă pe stâlpi vor fi îngropate.
”În ceea ce privește canalizațiile, cred că este foarte limpede că nu putem accepta ca în oraș să mai spânzure firele pe stâlpi, pe clădiri, peste străzi, deci apreciez că soluția pe care am găsit-o este una cât se poate de corectă”, a completat sursa citată.
Referitor la strada General Grigore Bălan, primarul a precizat că până la data de 3 august, Aquabis trebuie să finalizeze lucrările de realizare a noilor branșamente.
”Conducta este pozată și urmează să fie realizate și branșamentele, după care vom continua lucrările. Ce se întâmplă acolo? Se reabilitează întreaga parte carosabilă și se marchează banda dedicată pentru ambele sensuri, cu delimitare fizică, fapt care se va întâmpla și pe Gheorghe Șincai. Practic, banda dedicată pentru autobuzele electrice va fi delimitată în așa fel încât cei care vin din sens opus să nu intre pe zona benzii dedicate. Și pe Grigore Bălan vom avea piste pentru cicliști, cu lățimea de 1 metru, dar acolo soluția este diferită – vor fi piste pe ambele sensuri. Pe componenta de iluminat public, se vor înlocui stâlpii existenți din zona trotuarelor cu stâlpi metalici echipați cu corpuri de iluminat LED. De asemenea, este important de specificat faptul că înlocuim soluția veche, înlocuim pavajul clasic cu un alt tip ce pavaj, cu modele contemporane, prin prisma dimensiunilor generoase și a mixtului de culori inspirate din natură și care să imprime personalitate spațiului public. (…) Așadar, nu punem pavaj de hală, ci punem un pavaj așa cum a rezultat el din consultată pe care am făcut-o pe IReport cu bistrițenii, un pavaj modern și care va da personalitate spațiilor publice. Vom merge cu acest tip de pavaj pe toate trotuarele pe care vom interveni, nu doar pe Linia Verde, ci și pe axe. De asemenea, în ceea ce privește lucrările care se fac la patul drumului, pe Grigore Bălan vom merge cu soluția pe care am folosit-o și pe segmentul de la Bistricioarei până la Petre Ispirescu. Mergem cu lucrări de compactare, de vibrare pentru că discutăm de o stradă și cu blocuri și cu case mai noi, nu despre case atât de vechi ca pe strada Gheorghe Șincai. ”, a mai spus primarul.
Edilului Bistriței a subliniat că lucrările de turnare a primului strat de asfalt trebuie finalizate până la data de 1 septembrie, cel târziu 4 septembrie.
”Atât pe Gheorghe Șincai, cât și pe Grigore Bălan, trebuie ca la începutul lunii septembrie să se poată circula, chiar dacă ulterior se va mai lucra la trotuare, la înlocuirea stâlpilor, acest lucru se va face cu circulația deschisă. Circulația va fi închisă pentru o perioadă scurtă de timp ulterior, doar pentru turnarea stratului de uzură și pentru marcaj rutier. Oamenii trebuie să știe acest lucru. Nu blocăm tot orașul”, a menționat sursa citată.
Ioan Turc a recunoscut că lucrările trenează, dar spune că această situație este generată de mai mulți factori: ”În primul rând, trenează pentru că nu am fost de acord să venim să punem asfalt și să schimbăm trotuare fără să rezolvăm problema canalizării. În al doilea rând, am modificat proiectele pentru că dacă am fi mers pe vechile proiectele găsite în Primărie, ne-am fi luat de cap la finalul lucrărilor. În al treilea rând, bistrițenii să fie liniștiți pentru că peste tot pe unde lucrăm la patul drumului schimbăm și rețelele de apă și, după caz, de canalizare”.
Întrebat dacă se pot aplica sancțiuni în cazul în care nu sunt respectate termenele prevăzute în contract, Ioan Turc a răspuns: ”Pentru întârzieri, sancțiunea este lipsa plăților. Nu poți să plătești lucrări neefectuate. Eu le-am spus foarte clar celor de la MIS Grup: la 31 decembrie 2023, lucrările trebuie să fie finalizate în pondere de cel puțin 90 la sută – 95 la sută”.