Pe 2016, Primăria Bistrița a licitat serviciile de comunicare și publicitate prin mass-media, iar Sepia Print este firma care a câștigat contractul de publicitate, în valoare de valoare de 140.668 lei (30.000 de euro). Primăria Bistrița oferea anual acest contract de publicitate de vreo 30.000 de euro firmei Sepia Print, care ulterior sub-contracta serviciile și le împărțea către ziare, televiziuni, radiouri.
Șmenuri. Sepia Print intermedia tot și DUBLA tarifele de publicitate!
În urma unui control, Insectorii Curții de Conturi au verificat modul de încredințare a contractului. Primăria Bistrița a ANULAT și contractul pe 2016, încredințat tot către Sepia Print fix înaintea campaniei electorale. Acum se încearcă încredințarea-directă a serviciilor, fără intermediere.
35 lei pe minut la emisiunile „informative” cu Crețu invitat!
Primarul Ovidiu Crețu a fost prezent doar la emisiunile moderate de Cristian Berari, cu o durată de 50 de minute, adică 1.750 de lei/emisiune. (1 minut de emisiune la o televiziune locală costă 35 de lei.)
– anunț de 1 minut la o televiziune locală: 60 lei.
Referitor la aparițiile TV, NU s-a ptut constata aportul Sepia Print la realizarea acestora, pentru care facturază 35 de lei/minut.
Tarife dublate pentru ziare!
Curtea de Conturi s-a prins de șmenurile pe imagine din bani publici și a cerut oferte pentru tarifele de publicare în ziarele locale. „Mesagerul” a comunicat următoarele tarife: 0.66 lei/cmp, iar „Răsunetul”: 0.55 lei/cmp. Compararea prețurilor practicate de Sepia Print de 1 leu/cmp cu prețurile maximale ale celor două cotidine au scos în evidență că Primăria Bistrița a achitat către Sepia Print tarife cu 50% mai mari decât cele practicate de cele două ziare. De asemenea, s-a constatat că anunțurile sunt concepute de Direcția Comunicare iar Sepia Print doar le re-transmitea către ziarele locale, fără modificări grafice.
Concluziie Curții de Conturi:
– estimarea valorii NU conține elemente concrete în baza cărora a fost estimată valoarea acestor servicii
– NU s-au prezentat documente justificative din care să reiasă aportul Sepia Print la publicarea anunțurilor la ziare, televiziuni, radio.
– anunțurile pot fi transmise direct către mass-media, așa cum prevăd reglementările legale, la un tarif mai mic, fără a fi nevoie de un intermediar.
– NU s-a realizat o testare a pieței pentru a cunoaște tarifele practicate de mass-media în difuzarea unor anunțuri de interes lcal.
– scrisoarea de recomandare pretinsă de Primăria Bistrița a fost realizată chiar de primărie.
În urma controlului efectuat, Sepia Print a fost scoasă din combinație și Primăria Bistrița reia procedura pe publicitate și încearcă să încredințeze-direct serviciile către ziare, televiziuni, radiouri! Valoarea estimativă a prejudicului este de 35.631 lei, adică exact cât și-a pus firma Sepia „capac” la serviciile de publicitate. De menționat că Sepia Print a mai câștigat acest contract în anii precedenți.
Prejudiciul pe publicitate NU va fi recuperat însă, ci doar s-a realizat un proces-verbal în care inspectorii Curții de Conturi au stipulat că ” NU s-au respectat principiile unui management financiar sănătos privind eficiența cheltuielilor”.
Citiți și:
Primăria Bistrița își face imagine pe bani publici. Am aflat tarifele pentru emisiunile de la AS-TV, pentru apariții în presa locală și la radio! Bani frumoși, NU glumă!