Programul de stimulare a înnoirii Parcului auto național (Rabla) și Programul privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi, prin promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante din punct de vedere energetic (Rabla Plus) au demarat. În acest an, cele două programe guvernamentale oferă noi oportunități pentru românii care vor să își achiziționeze un autoturism.
„Persoanele fizice pot începe să meargă la producătorii validaţi în vederea îndeplinirii formalităţilor de înscriere pentru a-şi achiziţiona un autovehicul nou, cu emisii scăzute, în locul celui vechi, poluant. În acelaşi timp, persoanele juridice pot depune, începând de astăzi, dosare de acceptare la Administraţia Fondului pentru Mediu, în condiţiile Ghidului de finanţare, până pe 28 septembrie 2018. Eforturile nu sunt numai ale noastre, ci şi ale celor care creează locuri de muncă în România. Anul acesta, Guvernul României, prin Administraţia Fondului pentru Mediu, a alocat pentru „Rabla Clasic” suma de 133 milioane lei. Deci, aproximativ 19.000 de autovehicule noi vor ajunge pe şoselele României”, a declarat ministrul Mediului, Graţiela Gavrilescu, la conferinţa de lansare a programului guvernamental.
Potrivit ministrului, una dintre principalele noutăţi ale sesiunii din acest an este faptul că, în Programul „Rabla Clasic”, în premieră, microbuzul devine autovehicul eligibil pentru casare.
Cuantumul primei de casare pentru Programul „Rabla Clasic” va rămâne, în 2018, la 6.500 de lei pentru fiecare autovehicul uzat, mai vechi de opt ani, dat spre casare și se acordă pentru achiziţionarea unei maşini noi, al cărui sistem de propulsie generează maximum 130 g de CO2/km.
De asemenea, la prima de casare se poate adăuga un ecobonus de 1.000 lei în cazul achiziţionării unui autovehicul nou, echipat cu sistem de propulsie care generează o cantitate de emisii de maximum 98 g de CO2/km în regim de funcţionare mixt şi/sau un ecobonus de 1.700 lei la achiziţionarea unui autovehicul nou, echipat cu sistem de propulsie hibrid. În cazul în care se întrunesc ambele condiţii, cele două ecobonusuri pot fi cumulate cu prima de casare standard.
Pe de altă parte, Programul „Rabla Clasic” va avea o componentă destinată persoanelor juridice. Acestea pot solicita, prin cererea de finanţare, cel mult echivalentul în lei al sumei de 200.000 euro (sau 100.000 euro, dacă activează în domeniul transporturilor rutiere de mărfuri) în momentul depunerii dosarului de acceptare.
În ceea ce priveşte „Rabla Plus”, ministrul Mediului a precizat că: „Programul Rabla Plus va începe săptămâna viitoare. Avem un buget aprobat de Guvernul României de 120 de milioane de lei. În acest caz, se acordă două tipuri de ecotichete: unul de 45.000 lei, deci 10.000 de euro, dar nu mai mult de 50% din preţul de comercializare, pentru achiziţionarea unui autovehicul nou pur electric. În acelaşi timp, oferim un ecobonus de 20.000 de lei (aproximativ 5.000 de euro), dar nu mai mult de 50% din preţul de comercializare, pentru achiziţionarea unui autovehicul nou electric hibrid cu sursă de alimentare externă, care generează o cantitate de emisii de CO2 mai mică de 50 g/km. Pentru acest an, estimăm că se vor cumpăra prin Programul „Rabla Plus” un număr de 2.000 de maşini electrice”.
Ministrul Mediului a adăugat că accesarea Programului „Rabla Plus” nu este condiţionată de casarea şi radierea unui autovehicul uzat, iar prima oferită în cadrul Programului „Rabla Clasic” se poate cumula cu ecotichetele prevăzute de Programul „Rabla Plus”, numai în cazul în care solicitantul va achiziţiona fie un autovehicul nou electric, fie unul electric hibrid plug-in.
Ediţia din 2017 a Programului „Rabla” (Clasic şi Plus) a beneficiat de o alocare în valoare de 205 milioane de lei, inclusiv cu suplimentarea de 25 de milioane lei din timpul anului. Anul trecut, prin Programul „Rabla”, au fost scoase din uz 28.366 de autoturisme cu grad înalt de emisii poluante, valoarea totală finanţată fiind de 193,152 milioane de lei şi rest de finanţat în valoare de circa 20,72 milioane de lei. De asemenea, prin programul ”Rabla Plus” au fost achiziţionate 467 de autovehicule noi, dintre care 370 pur electrice şi 97 plug-in. Valoarea totală finanţată s-a ridicat la 9.890 milioane de lei, iar rest de finanţat în sumă de 8,760 milioane lei.
Sursa foto: www.automarket.ro