Agenţia de Dezvoltare Regională Nord-Vest a organizat, timp de două zile, alături de cele mai importante instituţii la nivel european, naţional şi regional, evenimentul Zilele REGIO 2017, desfășurat în Cluj-Napoca. În cadrul evenimentului a avut loc și Conferinţa Smart Regional Development, la care au participat cei mai relevanţi vorbitori de la nivel european şi naţional pe teme ca dezvoltarea regională, conceptul de smart city şi dezvoltarea urbană inteligentă.
Lideri ai Parlamentului European, reprezentanţi ai Direcţiilor Generale ale Uniunii Europene, ai ministerelor româneşti, precum şi reprezentanţi ai organizaţiilor româneşti şi străine implicate în dezvoltare regională şi urbană au dezbătut la Cluj-Napoca modul în care proiectele de investiţii finanţate prin REGIO construiesc inteligent prosperitate la nivelul comunităţii regionale şi ale comunităţilor locale.
Și primarul Bistriței, Ovidiu Teodor Crețu, a luat parte la eveniment și a prezentat investiția pe care o pregătește privind înființarea în municipiu a unei Linii Verzi de Transport Public utilizând mijloace de transport electrice.
Ce prevede Linia Verde de Transport?
Investiția vizează nu numai introducerea unei linii de transport cu autobuze electrice, ci înseamnă mult mai mult, ba chiar și infrastructură rutieră.
Acestea sunt acțiunile care se vor a fi realizate:
- Crearea unui traseu nou de transport public cu o lungime de circa 10,3 km
- Achiziţia a 8-10 autobuze electrice
- Amenajarea unui depou pentru parcarea, încărcarea şi administrarea autobuzelor electrice
- Amenajarea şi/sau modernizarea staţiilor de transport pe noul traseu
- Amenajarea la capetele de linie, a două staţii de încărcare pentru autobuzele electrice
- Implementarea unui sistem e-ticketing/ Transport gratuit
- Dispecerat și sistem de monitorizare a traficului
- Crearea pistelor de biciclete pe traseul propus
- Amenajarea şi semnalizarea traseului cu benzi dedicate transportului public urban
- Reamenajarea carosabilului, trotuarelor şi spaţiilor verzi ca urmare a realizării benzilor dedicate transportului public şi pistelor de biciclete
- Relocarea reţelelor de utilităţi publice, acolo unde este cazul
- Eficientizarea iluminatului public pentru pietoni şi biciclişti
Autobuzele încărcate la priză vor trece și prin Centrul Istoric
Traseul coridorului verde de transport cuprinde: DN 17 – Calea Dejului – strada Simpozionului – strada Libertăţii – Bulevardul Independenţei – strada Gării – strada Gheorghe Şincai – Piaţa Centrală – strada Dornei – Piaţa Unirii – strada Liviu Rebreanu- Piaţa Petru Rareş – strada Bistricioarei – Bulevardul General Grigore Bălan – strada Calea Moldovei – DN 17. Lungimea liniei de transport măsurată de la unul din capetele liniei până la celălalt capăt este de circa 10,3 km.
După cum bine se observă, conform traseului propus de municipalitate, autobuzele vor trece și prin Centrul Istoric.
”În zona Centrului istoric nu există nicio linie de transport public, fiind astfel sufocată de autovehicule mici, rezultând atât un aspect inestetic, dar mai ales o concentraţie mare de noxe care influenţează negativ calitatea vieţii oamenilor. Zona este caracterizată de existenţa instituţiilor publice locale, unităţilor de învăţământ, dar şi de funcţionarea zonei comerciale şi turistice a oraşului, toate aceste funcţiuni fiind generatoare de trafic. Soluţia propusă este crearea unui traseu nou pentru transportul public urban operat cu mijloace de transport ecologice, respectiv autobuze electrice, care va traversa municipiul Bistriţa de la vest la est, prin Centrul Istoric al oraşului. Traseul va asigura colectarea cetăţenilor şi a elevilor dinspre extremităţile oraşului spre centru, rapid, curat şi gratuit, determinându-i astfel să renunţe la autoturismele personale. Proiectul va fi completat de o politică de taxare progresivă a parcărilor în centrul istoric, dar şi de o politică de eliminare treptată a circulaţiei autoturismelor în centrul istoric” sunt cuvintele pe care primarul Ovidiu Crețu le-a rostit la Cluj-Napoca, în cadrul Zilelor Regio 2017, unde a prezentat ”proiectul verde” al Bistriței.
Ce se dorește printr-o astfel de investiție?
Prin implementarea acestui proiect autoritățile locale estimează că vor scădea emisiile de CO2 din mediul urban, provenite din transportul rutier cu 0,104314 mii tone echivalent CO2/an, în primul an de operare.
De asemenea, va crește atractivitatea transportului public prin reducerea timpilor de parcurs și reducerea deplasărilor individuale cu autoturismele personale cu un procent estimat de 3.5%. Nu în ultimul rând, autoritățile speră să crească numărul de pasageri care utilizează transportul public urban cu 256.192 pasageri după primul an de operare.
În aproximativ o lună se va depune cererea de finanțare!
Municipalitatea estimează că va reuși să obțină finanțare europeană pentru acest proiect, cererea urmând să fie depusă pe Axa 4 din cadrul Programului Operaţional Regional 2014 – 2020, prin intermediul căruia se finanțează mobilitatea urbana durabilă pentru municipiile reședintă de județ și orașele din România.
”La Linia Verde avem studiul de fezabilitate aprobat în Consiliul Local, proiectul tehnic încă nu este definitivat, însă, pentru a depune cererea nici nu este nevoie. Există la ora actuală o autoritate urbană care prioritizează proiectele. Pe Axa 4, pe domeniul de intervenție 4.1 avem obligația să depunem la agenție lista cu proiectele prioritizate în vederea aprobării. Noi suntem primii care am rezolvat problema respectivă și în data de 22 septembrie se va încheia etapa de prioritizare. După ce ADR N-V și autoritatea de management de pe lângă Ministerul Dezvoltării aprobă lista prioritizată se pot depune și cererile de finanțare. Estimez că în aproximativ o lună vom putea depune cererea. Chiar dacă proiectul tehnic nu e gata, cererea de finanțare se depune pe baza studiului de fezabilitate aprobat de Consiliul Local” a declarat primarul Bistriței Ovidiu Teodor Crețu pentru Ziar de Bistrița.
Edilul spune că feedback-ul Agenției de Dezvoltare Regională Nord-Vest în ceea ce privește o astfel de învestiție la Bistrița a fost unul pozitiv, semn că municipalitatea are mari șanse să obțină fonduri pentru implementarea unui proiect de o asemenea anvergură.
Timp de trei zile, la Bistrița s-a putut testa un autobuz electric
Anul trecut, primarul Bistriței a și testat un astfel de autobuz electric, care a circulat timp de trei zile prin municipiu.
Atunci, Ovidiu Crețu a declarat că ”în valoarea proiectului de realizare a liniei verzi de la Viişoara până la Unirea, partea principală este realizarea infrastructurii rutiere, infrastructură rutieră care trebuie modificată complet, fundamental, adică trebuie să creăm linie prioritară pentru transportul în comun şi să aducem transportul comun în zona centrală. Reabilitarea drumurilor, din zid în zid, adică trotuare, pistă pentru biciclişti, parte rutieră, partea destinată transportului în comun, se va face pe lungimea întregului traseu, inclusiv cu schimbarea straturilor de fundament a drumurilor, cu completarea sau reabilitarea reţelelor, cu îngroparea reţelelor. Va fi o modificare de substanţă a traseului care ocupă o bună parte din zona centrală”.
Primarul a mai precizat la vremea respectivă și că ”Pietonalul Bistriţei, pe viitor mediu, nu pe viitor îndepărtat, va fi format din Piaţa Centrală, Piaţa Unirii, Liviu Rebreanu şi Dornei, chiar dacă pe acest traseu va circula transportul în comun. Aşa este peste tot. Transportul în comun funcţionează pentru că oamenii trebuie să ajungă cumva în zonele centrale. Dacă-i lăsăm să vină pe jos sau cu alte mijloace, pur şi simplu, nu o să vină. Cei care locuiesc în zona respectivă, dacă vor avea spaţii de parcare în curte, vor putea să intre”.
Autoritățile locale speră ca până cel târziu în anul 2022 această investitiție să fie implementată în Bistrița.