Deputatul PSD Bogdan Ivan a lansat, vineri, într-o conferință de presă susținută la Bistrița, o provocare deputatului PNL Robert Sighiartău. În situația în care drumul expres Bistrița – Cluj-Napoca nu va fi inclus din nou în Planul Național de Relansare și Reziliență, Ivan îi cere lui Sighiartău să își depună demisia din poziția de secretar general al PNL și chiar să renunțe la mandatul său de deputat.
”Din păcate, în ciuda faptului că deputatul PNL Robert Sighiartău s-a lăudat în toată campania electorală că drumul expres Bistrița – Cluj este o prioritate pentru PNL, suntem astăzi în faza în care acest drum prioritar nu este cuprins în singurul program de finanțare care poate să asigure finanțarea pentru acest drum în perioada următoare. Mă refer la Programul Național de Relansare și Reziliență, care a pus acest drum prioritar pentru județul nostru undeva departe, dar în niciun caz pe lista de priorități”, a declarat Bogdan Ivan.
Deputatul PSD a mai precizat că a analizat ultima declarație a liberalului Robert Sighiartău pe tema drumului expres Bistrița – Cluj Napoca și a tras o serie de concluzii.
”Am analizat cu atenție declarația domnului Robert Sighiartău și am constatat că sunt povești pentru copii. A spune generic că o să găsești finanțare din fonduri europene, e ca și cum aș spune și eu că o să vorbesc, cândva, cu Elon Musk, să facem rachete în Bistrița. Deci cam pe acolo suntem cu nivelul discuției. În situația în care ajungi să te compari cu președintele Consiliului Județean Bistrița-Năsăud, Emil Radu Moldovan, aș vrea să îi mai spun ceva domnului Robert Sighiartău: până acum, dacă ne uităm la ce a făcut fiecare, Radu Moldovan a arătat că poate, în vreme ce domnul Robert Sighiartău a arătat că vrea. Cam acesta este raportul de forță între cei doi lideri politici. Revenind la PNRR și la drumul expres Bistrița-Cluj, Consiliul Județean a transmis fișa de proiect către Ministerul Fondurilor Europene încă de acum câteva luni. A fost documentat, a fost pregătit, tot ce înseamnă acțiuni premergătoare înscrierii în PNNR a acestui drum au fost făcute. Singurul motiv pentru care el nu a fost cuprins în PNRR este acela că nu a fost voință politică clară a actualului Guvern PNL – USR PLUS, în rest sunt detalii. În calitate de deputat, să spui că vei finanța din fonduri europene acest drum, e iarăși o minciună cât casa, (…) mai ales în condițiile în care actuala linie de finanțare e prelungită de pe fostul exercițiu financiar 2013-2020, cu încă doi ani. Deci până în 2023 nu o să avem un nou program de finanțare pentru România la care acest drum expres să fie eligibil. (…) Ca o concluzie, ceea ce ne-a dat domnul Robert Sighiartău este o poveste foarte frumoasă”, a mai declarat Ivan.
Parlamentarul PSD i-a lansat și o provocare deputatului Robert Sighiartău.
”Îi lansez o provocare domnului deputat: dacă tot este nr. 2 în partidul de guvernământ, dacă tot consideră că ține atât de mult la bistrițeni și în afara campaniei electorale, vreau să îi propun ca, în situația în care nu reușește să includă drumul expres Bistrița – Cluj-Napoca în lista de priorități a PNRR, să-și dea demisia din poziția de secretar general al PNL și din cea de deputat, pentru că ne întrebăm și noi: totuși, ce face în mod concret pentru noi?”, a încheiat Ivan.
Acest PSD-ist pe numele său Bogdan Ivan nu stie pe ce lume trăieste. El se întreabă cu mirare, la fel ca seful său de partid, de ce in Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) nu a fost inclus drumul expres Bistrița – Cluj-Napoca, fără să stie că in noiembrie, 2020 preşedintele Klaus Iohannis a promulgat legea pentru construirea Autostrăzii Nordului, care prevede demararea lucrărilor pentru drumul de mare viteză pe traseul Vama Petea , Satu Mare, Baia Mare, Dej, Bistrița, Vatra Dornei și Suceava. Această autostradă include și șoseaua de centură a orasului Beclean si a municipiului Bistrița.
Termenul de execuție al obiectivului este de 4 ani de la data intrării în vigoare a legii. În lege se mai arată că obiectivul se finanţează de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor, în limita sumelor aprobate anual cu această destinaţie, din credite externe şi din fonduri europene.
În acest sens, pe data de 10 martie, 2021, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) anunţă că a semnat contractele având ca obiectiv „Elaborare studiu de fezabilitate drum de mare viteză Baia Mare – Suceava: Lot 2, Bistriţa – Vatra Dornei şi Lot 3, Vatra Dornei – Suceava”.
Prin urmare, drumul expres Bistrița – Cluj-Napoca, nu a fost inclus in PNRR din simplul motiv că nu există un proiect pentru acest obiectiv.
Pe de altă parte, conditia este ca în cadrul planurilor naționale de redresare și reziliență investițiile pe care le vor realiza țările din UE să fie finalizate până la sfârsitul anului 2026. Prin urmare proiectele din PNRR nu se pot extinde după finalul anului 2026 și nici nu pot fi fazate. De aceea, au fost incluse în PNRR autostrăzile sau drumurile expres pentru care proiectele sunt în faza avansată si pot fi finalizate în termenul cerut de UE.