Primarul Bistriței, Ioan Turc, a vorbit săptămâna aceasta, într-o emisiune la Bistrița Express, despre cele două mari proiecte de mobilitate urbană implementate de municipalitate cu fonduri europene – Linia Verde și Axa Gării – Decebal – Andrei Mureșanu – Năsăudului – și despre stadiul în care acestea se află.
Linia Verde va fi gata în luna septembrie
În ceea ce privește proiectul Linia Verde, Ioan Turc afirmă că acesta ar urma să fie complet finalizat în luna septembrie.
”Pe Linia Verde, lucrările vor fi finalizate în două – trei luni. Într-o lună și jumătate – două luni nu vom mai avea situații neconforme, adică vom închide toate perimetrele care astăzi încă suferă. Sunt o serie de neconformități. Avem două tipuri de probleme: pe de o parte încă nu sunt finalizate anumite lucrări – capete de trotuare, îmbinări, pe de altă parte anumite lucrări făcute trebuie remediate – sunt plăci care mișcă. Tot ce înseamnă lucrări pe Linia Verde, de la Unirea la Viișoara, va fi închis într-o lună și jumătate – două luni. Vor fi făcute toate remedierile. Ceea ce va rămâne va ține îndeosebi de managementul traficului, de modul în care sistemul de management va fi operaționalizat, pentru că oamenii vor putea să știe la ce oră ajunge autobuzul în stație, să vadă traseul autobuzului. Eu cred foarte mult în această alternativă de transport ecologic. Drept dovadă, pe lângă cele 10 autobuze electrice cumpărate deja, am depus încă un proiect pentru achiziționarea a încă 20 de autobuze electrice, iar contractul este semnat. Așteptăm să semnăm contracte pentru încă 30 de autobuze electrice. E o soluție foarte, foarte bună. Autobuzele vor fi puse în mișcare în momentul în care se vor finaliza toate aceste lucrări. Un termen pentru finalizarea tuturor lucrărilor, inclusiv pentru operaționalizarea sistemului de management al transportului, ar fi luna septembrie. (…) Din punctul meu de vedere, la nivelul lunii septembrie totul trebuie să fie gata. Repet, la nivelul lunii iunie trebuie să fie finalizare lucrările. Până atunci vom face absolut tot ce mai trebuie făcut pentru a închide lucrările rămase cumva nefinalizate. Foarte important este că nu vom face niciun fel de compromis. Când spun acest lucru, oamenii trebuie să înțeleagă ca atare. Deci acolo unde se mișcă dala, nu trecem mai departe, acea dală va trebui să stea perfect. Acolo unde observăm că o bordură nu stă perfect sau că este ciobită, acea bordură va fi schimbată. Nu discutăm decât în acest registru atunci când vorbim despre banul public, despre bani europeni“, a mai spus Ioan Turc.
Axa Gării – Decebal – Andrei Mureșanu – Năsăudului, gata tot în septembrie
În ceea ce privește Axa de transport Gării – Decebal – Andrei Mureșanu – Năsăudului, potrivit primarului, pasajul pietonal subteran cuprins în acest proiect a dat administrației locale cele mai mari bătăi de cap. Cu toate acestea, Ioan Turc este de părere că și pasajul va fi gata în august-septembrie.
”Pasajul subteran a dat multe, foarte multe bătăi de cap. Să ne amintim faptul că cineva, un binevoitor, a făcut o reclamație la Inspectoratul de Stat în Construcții. În urma acelei reclamații, noi am fost obligați să facem expertize. Expertizele durează, s-a venit cu o soluție tehnică (…) și cu lucrări suplimentare. Am turnat o mulțime de piloți forați – 255. A fost o muncă laborioasă. (…) Am dat de apă, de pânza freatică. Altă distracție. Cu toate aceste probleme, de Crăciun anul trecut, în 2023, am reușit să deschidem circulația auto pe axa est-vest. Undeva în jurul datei de 15 mai până în 1 iunie, vom deschide circulația și dintre Piața Decebal înspre Bulevardul Republicii. Vom amenaja – chiar dacă cu titlu provizoriu – un sens giratoriu și viața va reveni la normal. Lucrările vor continua în pasaj. Vom rezolva problema trotuarelor în așa fel încât pietonii să poată circula fără probleme. Revenind la pasaj, (…) acesta va fi dotat atât cu lifturi, cât și cu scări rulante pe componenta de urcare. (…) Nu puteam să renunț la acest pasaj pentru că valoarea lui este atât de mare încât prin regulamentul de valorificare a fondurilor europene, acest lucru nu ni s-ar fi aprobat niciodată. Am avut o discuție din punct de vedere formal pentru că am vrut să văd dacă se poate renunța, dar răspunsul a fost că nu se poate renunța la pasaj. Repet: în intervalul 15 mai – 1 iunie, totul va fi finalizat la suprafață, dar vor rămâne gurile de intrare/ieșire în șantierul pasajului. Finalizarea lucrărilor, asta însemnând lucrări la cheie, va fi tot undeva în luna septembrie, poate ceva mai repede. Opinia mea este că se poate în august, adică în luna august am putea avea lifturile funcționale, scările rulante funcționale”, a mai explicat Ioan Turc.
Primarul a mai menționat că administrația locală a ”absorbit în proporție de 100% tot ce înseamnă ban european. Dacă discutăm de Linia Verde, tot ceea ce putea fi tras din fonduri europene s-a tras, iar pe Axă, am făcut o eșalonare a lucrărilor, o fazare a lor, în așa fel încât să poată fi decontate lucrările tot din bani europeni”.
Potrivit edilului, încep deja să se vadă rezultatele muncii administrației locale din ultimii ani.
”Intrăm într-o spirală în care rezultatele vin cumva în cascadă. Adică după o muncă asiduă, rezultatele vin unul după altul, iar oamenii văd acest lucru”, a completat Ioan Turc.
Emisiunea de la Bistrița Express poate fi urmărită mai jos: