Deputatul USR de Bistrița-Năsăud, Cristina Iurișniți, este de părere că transportul studenților și al elevilor trebuie să fie gratuit, însă gratuitea oferită de stat trebuie să se întemeieze pe o serie de criterii obiective care să răspundă nevoilor fiecăruia.
”Educația este o prioritate națională, iar orice facilitate acordată de stat către elevi și studenți este esențială. Însă, mecanismele sau instrumentele juridice prin intermediul cărora se acordă astfel de gratuități trebuie atent elaborate, pentru a nu se ajunge la situații absurde”, spune Cristina Iurișniți.
Deputatul USR a completat că legislația actuală prevede că elevii din învăţământul preuniversitar acreditat/autorizat beneficiază de tarif redus cu minimum 50% pentru transportul local în comun, de suprafaţă, naval şi subteran, precum şi pentru transportul intern auto, feroviar şi naval, pe tot parcursul anului calendaristic. De asemenea, legea mai prevede că în timpul anului universitar, studenţii înmatriculaţi la forma de învăţământ cu frecvenţă, în instituţiile de învăţământ superior acreditate, în vârstă de până la 26 de ani, beneficiază de tarif redus cu minimum 50% pe mijloacele de transport local în comun, transportul intern auto, feroviar şi naval. Studenţii orfani sau proveniţi din casele de copii beneficiază de gratuitate pentru aceste categorii de transport. În plus, în tot cursul anului calendaristic, studenţii înmatriculaţi la forma de învăţământ cu frecvenţă, în instituţiile de învăţământ superior acreditate, beneficiază de gratuitate la transport intern feroviar la toate categoriile de trenuri, clasa a II-a.
Parlamentarul bistrițean este de părere că textul de lege este ”cel puțin discutabil” mai ales în ceea ce privește modul în care Legiuitorul a ales să ofere aceste facilități elevilor și studenților.
”1. De ce studenții au o gratuitate absolută, iar elevii se bucură doar de o reducere de 50%?
2. Oare nu ar trebui să existe o limită a călătoriilor gratuite alocate studenților pentru călătoriile cu trenul? Este esențial ca aceștia să beneficieze de gratuite, dar oare este statul român capabil din punct de vedere financiar să susțină o astfel de măsură?
3. Are CFR infrastructura necesară ca să poată suporta astfel de măsuri? Gratuitea transportului feroviar ar trebui să vină la pachet și cu asigurarea unor condiții decente de transport. Or, la momentul de față, realitatea ne demonstrează că studenții călătoresc în niște condiții nu tocmai optime.
4. Nu ar fi mai oportun, pentru a combate discriminarea, ca atât elevii, cât și studenții să beneficieze de un pachet de călătorii gratuite limitat la un număr fix de călătorii, ținând cont de nevoile lor obiective?”, a mai precizat Iurișniți.
În opinia deputatului, este esențial să se înșeleagă că ”o facilitate acordată unei categorii de persoane ar trebui să fie aplicată pe criterii obiective, care să răspundă punctual nevoilor acelei categorii de persoane. Mai mult, nu este de ajuns o simplă acordare de facilități, dacă statul este incapabil să gestioneze situația generată de acea măsură”.