Reprezentanții școlilor de șoferi din Bistrița-Năsăud s-au întâlnit miercuri cu prefectul Stelian Dolha și cu șeful Serviciului Public Comunitar Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor (SPCRPCÎV), în cadrul întâlnirii fiind purtate discuții privind eficientizarea procesului de examinare în vederea obținerii permisului de conducere.
Reprezentanții școlilor de șoferi au prezentat o listă de propuneri prin care solicită modificarea legislației în vigoare, propuneri care au fost discutate pentru a se vedea dacă ele pot fi aplicate sau nu.
Astfel, una dintre propuneri face referire la faptul că instructorul auto ar trebui să fie prezent în mașina de examen în momentul în care se susține examenul, reprezentanții școlilor de șoferi explicând că în acest fel nu ar mai fi necesară existanța unui alt martor în timpul examinării.
Totodată, o altă propunere vizează separarea pregătirii teoretice de pregătirea practică, în sensul că elevul, după terminarea pregătirii teoretice, să susțină examenul de promovare a probei teoretice și abia apoi să înceapă efectiv pregătirea practică (așa se procedează în majoritatea țărilor UE).
De asemenea, în ceea ce privește categoriile C, CE, D, DE, reprezentanții școlilor de șoferi consideră că nu ar trebui să mai existe un număr minim de ore de pregătire practică impus prin programa școlară, necesarul de ore fiind stabilit în fiecare caz în parte de către instructor, împreună cu managerul școlii cu ocazia evaluării cursantului (o astfel de măsură este frecvent aplicată în diferite state din UE – Spania, Italia, Germania).
În plus, în cadrul întâlnirii s-a discutat și posibilitatea de a fi acceptate și autovehiculele cu cutii de viteză semiautomate/ automate pe perioada instruirii practice la categoria C, CE.
O altă propunere se referă la faptul că ar trebui stabilită o modalitate clară prin care candidatul sau școala de șoferi să poată contesta rezultatele examinării practice.
Reprezentanții școlilor de șoferi mai doresc să se constituie, la nivel național, un corp al examinatorilor auto atestați, cel puțin pentru categoriile C, CE, D, DE, acesta urmând să fie format din persoane care au experiență în conducere de minim 5 ani.
Autovehiculele destinate activităților de instruire practică ar trebui să fie scutite de la plata taxei de utilizare a rețelei de drumuri naționale, mai sunt de părere instructorii auto.
Se mai dorește ca spațiile deținute de către școlile de șoferi, precum și dotările din incinta acestora să poată fi utilizate șii pentru alte activități didactice, desfășurate în afara orelor de pregătire teoretică a cursanților școlii de șoferi (cursuri de conducere preventivă, atestare profesională în transporturi, cursuri siguranța circulației).
Prefectul Stelian Dolha a anunțat că va ține cont de toate aceste propuneri și le va transmite instituțiilor abilitate de la nivel central pentru a fi analizate.