În anul 2018 urmează a fi finalizată investiţia privind construirea de locuinţe destinate închirierii pentru tinerii specialişti din Sănătate.
Deorece Consiliul Județean Bistrița-Năsăud trebuie să întreprindă toate măsurile legale în vederea repartizării locuințelor care vor fi finalizate, este necesar să fie aprobate criteriile pentru stabilirea ordinii de prioritate în soluționarea cererilor de locuințe și în repartizarea locuințelor pentru tineri, destinate închirierii tinerilor specialişti din sănătate. Un proiect de hotărâre care prevede acest lucru va fi dezbătut astăzi, 4 iulie, de către consilierii județeni, într-o ședință extraordinară.
Astfel, potrivit documentației proiectului, criteriile pentru stabilirea ordinii de prioritate în soluţionarea cererilor și în repartizarea locuinţelor construite de Agenția Națională pentru Locuințe, destinate închirierii pentru tineri specialiști din domeniul Sănătății sunt:
A. Criterii de acces la locuinţă: | ||
1. Titularul cererii de repartizare a unei locuinţe pentru tineri, destinată închirierii, trebuie să fie major, în vârstă de până la 35 de ani la data depunerii cererii, şi să poată primi repartiţie pentru locuinţă în cel mult 36 de luni de la împlinirea acestei vârste.
Cererea de locuinţă se efectuează numai individual şi în nume propriu |
||
NOTĂ: | ||
Prin excepţie, în cazul construcţiilor de locuinţe, destinate închirierii în mod exclusiv tinerilor specialişti din învăţământ sau sănătate, medicii rezidenţi, medicii specialişti şi cadrele didactice calificate, definiţi conform prevederilor art. 3 alin. (4) şi (5) din Normele metodologice, pot depune cereri pentru repartizarea unei locuinţe pentru tineri, destinate închirierii, şi după împlinirea vârstei de 35 de ani. | ||
2. Titularul cererii de locuinţă şi ceilalţi membri ai familiei acestuia – soţ/soţie, copii şi/sau alte persoane aflate în întreţinerea acestuia – trebuie să nu deţină şi să nu fi deţinut o altă locuinţă în proprietate şi/sau să nu fie beneficiarul unei alte locuinţe cu chirie, proprietate de stat, proprietate a unităţii administrativ-teritoriale sau a unităţii în care îşi desfăşoară activitatea, în localitatea în care a solicitat locuinţă, respectiv, Municipiul Bistrița.
Acte doveditoare: declaraţii autentificate ale titularului cererii şi, după caz, ale soţiei/soţului şi ale celorlalţi membri majori din familia acestuia. |
||
NOTĂ: | ||
Restricţia referitoare la nedeţinerea unei locuinţe în proprietate nu are în vedere locuinţele înstrăinate în urma unei acţiuni de partaj sau locuinţele trecute în proprietatea statului în mod abuziv şi care nu au fost retrocedate în natură. Restricţia nu se aplică în cazul deţinerii cu chirie a unui spaţiu locativ în cămine de familişti sau nefamilişti, şi nici chiriaşilor din locuinţele preluate abuziv de stat şi care fac obiectul unor solicitări de retrocedare sau care sunt retrocedate către foştii proprietari. Prin cămine de familişti sau nefamilişti se înţeleg clădirile dotate cu camere de locuit individuale şi cu dependinţele, dotările şi utilităţile comune. De asemenea, restricţia nu se aplică în situaţia în care titularul cererii de locuinţă şi ceilalţi membri ai familiei acestuia – soţ/soţie, copii şi/sau alte persoane aflate în întreţinerea acestuia – deţin, alături de alte persoane, cote-părţi dintr-o locuinţă, dobândite în condiţiile legii. | ||
3. Titularul cererii de locuinţă trebuie să îşi desfăşoare activitatea în municipiul Bistrița. | ||
4. Repartizarea locuinţelor se face în limita fondului disponibil, luându-se în considerare atât locuinţele libere din fondul existent, cât şi locuinţele ce urmează a fi finalizate în cadrul unor obiective de investiţii aprobate şi cuprinse în programul de construcţii de locuinţe pentru tineri, destinate închirierii. | ||
NOTĂ: | ||
– Lista de priorităţi se stabileşte ori de câte ori este cazul, dacă în anul respectiv urmează să se finalizeze şi să se repartizeze locuinţe noi pentru tineri, destinate închirierii, dacă titularii cererilor de locuinţe înscrişi în lista aprobată iniţial nu mai îndeplinesc criteriile de acces la locuinţă sau dacă există locuinţe pentru tineri rămase vacante.
– Solicitanţii înscrişi în lista de priorităţi, cu respectarea criteriilor de la pct. 1, 2 şi 3, care nu pot beneficia de repartizarea unei locuinţe în limita fondului disponibil în anul respectiv, pot primi repartiţii în anii următori, în limita fondului disponibil în fiecare an şi în noua ordine de prioritate stabilită. |
||
Nr. crt. | B. Criterii de ierarhizare stabilite prin punctaj | |
1. | Situaţia locativă actuală
|
|
1.1. | -chiriaş în spaţiu din fond locativ privat | 10 puncte |
1.2. | -tolerat în spaţiu | 7 puncte |
1.3. | Suprafaţa locuibilă deţinută (cu chirie, tolerat în spaţiu): mp/locatar | |
a) mai mare de 15 mp şi până la 18 mp inclusiv; | 5 puncte | |
b) mai mare de 12 mp şi până la 15 mp inclusiv; | 7 puncte | |
c) de 8 mp și până la 12 mp inclusiv; | 9 puncte | |
d) mai mică de 8 mp. | 10 puncte | |
NOTĂ: | ||
În cazul celor toleraţi în spaţiu, toată suprafaţa locativă a imobilului se împarte la numărul total al locatarilor, în care sunt incluşi şi cei care nu fac parte din familia solicitantului de locuinţă, dar care locuiesc în acelaşi imobil. În cazul spaţiilor locative închiriate, suprafaţa locativă deţinută conform contractului de închiriere se împarte numai la numărul membrilor familiei solicitantului de locuinţă. La stabilirea numărului de membri ai familiei solicitantului de locuinţă se va avea în vedere componenţa familiei definită la cap. A pct. 2. | ||
2. | Starea civilă actuală | |
2.1. | Stare civilă | |
a) căsătorit | 10 puncte | |
b) necăsătorit | 8 puncte | |
2.2. | Nr. de persoane în întreținere | |
a) copii | ||
– 1 copil | 2 puncte | |
– 2 copii | 3 puncte | |
– 3 copii | 4 puncte | |
– 4 copii | 5 puncte | |
– > 4 copii | 5+1 punct pentru fiecare copil | |
b) alte persoane, indiferent de numărul acestora | 2 puncte | |
3. | Starea de sănătate actuală | |
Boala de care suferă solicitantul sau un alt membru al familiei ori aflat în întreţinere necesită, potrivit legii, însoţitor sau o cameră în plus. | 2 puncte | |
4. | Vechimea cererii solicitantului: | |
4.1. | până la 1 an | 1 punct |
4.2. | -între 1 și 2 ani | 3 puncte |
4.3. | -între 2 și 3 ani | 6 puncte |
4.4. | -între 3 și 4 ani | 9 puncte |
4.5. | -pentru fiecare an peste 4 ani | 4 puncte |
5.
|
Nivelul de studii și/sau pregătire profesională | |
5.1. | fără studii şi fără pregătire profesională | 5 puncte |
5.2. | cu şcoală generală, fără pregătire profesională şi/sau cu specializare la locul de muncă | 8 puncte |
5.3. | cu studii medii, fără pregătire profesională şi/sau cu specializare la locul de muncă | 10 puncte |
5.4. | cu pregătire profesională, prin studii medii sau profesionale de specialitate şi/sau prin studii superioare de scurtă durată | 13 puncte |
5.5. | cu studii superioare | 15 puncte |
NOTĂ: | ||
Se va puncta ultimul nivel de studii încheiat şi atestat | ||
conform legii. | ||
6. | Situații locative sau sociale deosebite | |
6.1. | tineri proveniți din case de ocrotire socială și care au împlinit 18 ani | 15 puncte |
6.2. | tineri care au adoptat sau adoptă copii | 10 puncte |
6.3. | tineri evacuați din case naționalizate | 5 puncte |
7. | Venitul mediu net lunar/ membru de familie | |
7.1. | mai mic decât salariul minim pe economie | 15 puncte |
7.2. | între salariul minim pe economie și salariul mediu net pe economie | 10 puncte |
NOTĂ: | ||
– Criteriile de ierarhizare stabilite prin punctaj se aplică numai solicitanţilor de locuinţă care au îndeplinit în totalitate criteriile specificate la lit.A de mai sus. | ||
– În cazul înregistrării unor punctaje egale, solicitanţii vor fi departajaţi în funcţie de situaţia locativă constatată la data efectivă a repartizării locuinţelor, având prioritate, numai în acest caz, solicitanţii a căror situaţie locativă este sau poate deveni, în mod iminent, gravă. Dacă nici acest criteriu nu este suficient, departajarea se poate face în funcţie de vechimea cererii solicitantului, luându-se în considerare data efectivă a înregistrării cererii (ziua/luna/anul), având prioritate în acest caz solicitantul a cărui cerere are vechime mai mare. În cazul când departajarea nu se poate efectua nici în baza acestor criterii, au prioritate solicitanţii care au punctajul cel mai mare acordat pe baza criteriilor cu caracter de protecţie socială (starea civilă + starea de sănătate actuală).– | ||
Nr. crt. | C. Criterii Specifice: | |
8. | Importanța unității/subunității sanitare în sistemul național de servicii medicale în care își desfășoară activitatea titularul cererii | |
8.1. | a) unitate sanitară cu peste 400 de paturi, de importanță strategică în sistemul județean de servicii medicale | 64 puncte |
8.2. | b) alte unități/subunități de importanță strategică în sistemul județean de servicii medicale | 60 puncte |
9. | Specialitatea dobândită de titularul cererii | |
a) medici în specialitate cu deficit de personal în municipiul Bistrița | 68 puncte | |
b) medici în specialitate fără deficit de personal în municipiul Bistrița | 66 puncte | |
c) alți tineri specialiști cu studii superioare în specialitate cu deficit de personal în municipiul Bistrița | 64 puncte | |
NOTĂ: | ||
Specialitățile cu deficit de personal în municipiul Bistrița vor fi comunicate Consiliului Judeţean Bistriţa-Năsăud, anual, prin grija Spitalului Județean de Urgență Bistrița pe baza informațiilor primite de la Direcția de Sănătate Publică Bistriţa-Năsăud. |
La ora actuală, la Bistrița, pe un teren al Consiliului Județean de pe Strada Prundului se ridică, în prima fază, un bloc cu 24 de apartamente pentru tinerii medici care vor activa în cadrul Spitalului Județean de Urgență Bistrița. Este un proiect pilot la nivelul României, inițiat de Consiliul Județean Bistrița-Năsăud în parteneriat cu Agenția Națională pentru Locuințe.
Termenul de finalizare al lucrărilor pentru acest prim bloc este luna ianuarie 2019, însă autoritățile județene au mai speranțe că în toamna acestui an, tinerii medici se vor putea muta în noile locuințe!