Primarul municipiului Bistrița, Ioan Turc, a anunțat că administrația locală caută soluții pentru a rezolva problema cu privire la locurile de parcare care vor fi desființate odată cu proiectul ”Linia Verde”. În opinia actualului primar, acest lucru ar fi trebuit să fie prioritar pentru vechea administrație, cea care a și obținut finanțare pentru acest proiect.
”Proiectul Linia Verde ar fi trebuit să înceapă cu rezolvarea problemei parcărilor, pentru că maturitatea unui proiect de acest fel este de ani de zile. Acest proiect nu a început de o lună, ci de câțiva ani. În toată această perioadă, Primăria municipiului Bistrița ar fi trebuit să identifice soluțiile prin care parcările care urmează să fie eliminate pe traseul liniei verzi să se regăsească în amenajări noi. Nu s-a întâmplat din păcate acest lucru, fapt care obligă administrația pe care o conduc să găsească repede soluții legate de această problemă spinoasă”, a explicat primarul Ioan Turc într-o emisiune de la Radio Someș.
Conducerea Primăriei Bistrița ia în calcul mai multe variante pentru amenajarea unor noi parcări.
”Cel mai probabil, vom valorifica terenuri libere pe care Primăria le mai are pe ici-colo, vom valorifica anumite puncte termice. Eu am avut deja discuții cu un producător de parcări inteligente. Încercăm să găsim și soluții care să poată fi implementate cât mai repede. E limpede că într-o autoritate publică lucrurile nu se desfășoară cu rapiditatea cu care s-ar desfășura într-o societate privată. Aici e nevoie de studiu de fezabilitate, de proiect, licitații, vin unii și își fac contestație, trebuie să parcurgi toată procedura legată de rezolvarea contestațiilor, dar, repet, sper că vom găsi soluții și resurse financiare pentru a diminua această problemă”, a mai spus Turc.
Primarul a afirmat că Bistrița are nevoie nu doar de parcări rezidențiale, ci și de parcări nerezidențiale, care să deservească zonele frecventate de publicul larg, cum ar fi centrul municipiului Bistrița.
În ceea ce privește proiectul ”Linia Verde”, acesta prevede reabilitarea infrastructurii rutiere de pe o nouă rută de transport public care va traversa orașul de la est la vest, prin centrul orașului. Este vorba despre traseul Unirea – Calea Moldovei – General Grigore Bălan – Bistricioarei – Piața Petru Rareș – Piața Unirii Dornei, Gheorghe Șincai – Independenței – Libertății – Viișoara. Pe lângă crearea rutei noi de transport public, pe care vor circula vehicule electrice, se prevede modernizarea părții carosabile şi a zonelor adiacente, prin remodelarea parcărilor, a trotuarelor, spațiilor verzi și amenajarea unor piste pentru cicliști. În proiect este prevăzută și achiziţia unor autobuze electrice și a unor staţii de încarcare pentru aceste autobuze, precum și a unui depou și a unui dispecerat pentru managementul traficului.
Valoarea totală a proiectul “Linia Verde de transport public utilizând mijloace de transport cu motor electric sau hibrid sau normă de poluare redusă” este de 12,8 milioane de euro, în această sumă fiind prevăzută și achiziția autobuzelor electrice.
Inainte de orice , Bistrița ar avea nevoie de actualizarea Planului de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD) care este un document strategic de dezvoltare, complementar Planului Urbanistic General (PUG), având ca scop îmbunătăţirea accesibilităţii şi buna integrare a diferitelor moduri de mobilitate şi transport în oras. Această actualizare a PMUD este necesară si in privinta planului de amenajare a pistelor pentru biciclete, ceea ce presupune si reconfigurarea retelei actuale de străzi. Astfel, mai multe străzi ar putea fi amenajate cu sens unic, pentru a face loc pistelor se biciclete si amenajarea unor locuri de parcare.
Referitor la „Linia Verde” de transport public intre Viişoara si Unirea, este evident că traseul ar trebui reconsiderat in sensul evitării centrului istoric al orasului, unde străzile Gheorghe Șincai si Dornei sunt prea inguste pentru a permite amenajarea unor benzi dedicate transportului public prevăzute cu alveole pentru statiile de autobuz. Insăsi compania MIS Grup Anieș câstigătoarea licitației de executie a lucrărilor de infrastructură recunoaste că nu sunt imposibile unele schimbări în proiect înainte de a se începe efectiv lucrările.
Tocmai conceptul de „linie verde” care presupune pe lângă mijloace de transport public ecologic si implementarea unor măsuri de separare a căii de rulare a mijloacelor de transport public, în scopul creșterii vitezei de deplasare și diminuării duratei călătoriei, impune unele schimbări de traseu. În același timp sunt vizate măsuri de restricționare a circulației autoturismelor private prin diminuarea tramei stradale și descurajarea parcării în zonele aglomerate.
În acest sens, traseul pentru Linia Verde de pe bulevardul Independentei ar trebui deviat de la Poșta veche pe strada Gării până la bulevardul Republicii unde pot fi amenajate fără probleme benzi dedicate de transport public, inclusiv statii de autobuz moderne de unde pasagerii pot ajunge usor in zona centrală a orasului pe traseul pasajelor recent amenajate cu fonduri europene. Pe de altă parte, din bulevardul Republicii traseul Liniei Verzi poate fi continuat in linie dreaptă pe strada 1 Decembrie si pe Calea Moldovei spre Unirea fără alte devieri întortochiate pe strada Bistricioarei.
În felul acesta, pe străzile Gheorghe Șincai si Dornei , din zona centrală ar putea fi prelungită pista pentru biciclete cu dublu sens de pe bulevardul Independentei prin centrul orasului până la Piata Petru Rares, mentinând si o parte din locurile de parcare din zona centrală a orasului.