Primăria Bistrița NU a realizat nicio aplicație în ultimii ani și cu chiu cu vai s-au montat sisteme de plată cu cardul la Taxe și Impozite. În ce privește zona de aplicații inteligente, Bistrița e mult învechită. Primăria Bistrița are același site de 10 ani încoace și în continuare cetățenii trebuie să se deplaseze la ghișeu pentru chestiuni care s-ar putea rezolva on-line: sesizări, depuneri acte, certificate de urbanism, autorizații etc.
La Bistrița nici nu se poate vorbi despre un smart-city, unde cetățenii să fie informați prin aplicații inteligente despre: zone de trafic blocat, sesizări, proiecte etc. Singura reformă o reprezintă sistemul implementat la Direcția Patrimoniu care oferă bon de ordine, sub supravegherea paznicului.
În ce privește accesibilitatea cetățeanului la informații, administrația locală e depășită și NU există un sistem de eficientizare în relația cetățean – funcționar! Și nici măcar o aplecare spre eficientizare.
Locuri de parcare LIBERE, în cartiere – o aplicație lansată după 4 ani!
Pe acest fond de lucru, implementarea unei banale aplicații care afișează locurile de parcare de reședință (NU cele publice, plată) pare o mare realizare. Deși investiția a fost promisă încă de-acum 4 ani, încă NU a fost lansată oficial, dar se află în probe și poate fi vizualizată AICI.
Aplicația este rudimentară și doar consultativă, deocamdată. Adică, cetățenii NU pot rezerva și plăti on-line locul de parcare. NU există informații despre data de expirare a anumitor locuri de parcare, de exemplu. Desigur, aplicația poate fi îmbunătățită, treptat!
Ca să vă dați seama la ce nivel suntem, șoferii care vor să traverseze municipiul cu mașini mari, trebuie să achite 50 de lei pe zi la taxe și impozite. Asta implică deplasare personală până în centrul orașului, coadă la ghișeu etc. În municipiu există camere-video, Poliție Locală și sisteme care ar putea eficientiza încasările pe acest palier, dar se preferă acest sistem de plată învechit! De asemenea, e grav faptul că în continuare la Bistrița NU există suficiente taxatoare pentru locurile de parcare iar șoferii sunt obligați să caute magazinele care eliberează tichete.
Aplicații de turism!
Sunt inexistente și în municipiu există doar un birou de unde se pot culege informații despre zonele de interes! Asta de luni până vineri de la 8 – 16, deoarece în afra orelor de program, totul e închis!
Aplicații care informează cetățeanul: NU există!
La Bistrița se preferă comunicatele transmise de purtătorii de cuvânt, comunicate care sunt postate pe diverse publicații. La Cluj, spre exemplu există o aplicație care informează on-line despre zone unde se lucrează, străzi blocate, noutăți, proiecte etc. Aplicație care informează în timp real cetățeanul despre viața orașului!
Aplicații pentru depunere acte on-line: NU există! La Bistrița se pierde-vremea pe la ghișee!
Bistrița are 6 localități componente: Unirea, Ghinda, Sigmir, Viișoara, Slătinița și Sărata, localități ignorate de municipalitate. Cetățenii acestor cartiere pierd ore întregi dacă doresc un banal certificat de urbanism, să zicem. Asta deoarece trebuie să ajungă în oraș să-l depună și ulterior, să ajungă din nou în oraș ca să-l ridice.
La Bistrița, taxe și impozitele se pot plăti on-line!
La taxe și impozite, programul de încasări e doar până la ora 14, spre exemplu. Plata impozitelor și taxelor se poate face on-line, dar NU printr-o aplicație a primăriei ci printr-o aplicația Ghișeul.ro, însă abia după ce primești un cod de acces din partea Primăriei Bitrița, pentru care trebuie să te duci personal la sediul instituției.
On-line se mai pot face programări pentru preschimbare act de identitate. Și cam atât !
La Cluj, Primăria a dezvoltat aplicații pentru: sesizări on-line, depunere acte on-line, linii de transport public, parcări, închirieri biciclete etc!
Sistemul de verificare a parcărilor a fost promis încă de când a demarat programul parcărilor de reședință, Certificate de urbanism, autorizații de construire, taxe și impozite. Site-ul Primăriei Cluj e unul dinamic, ce se up-datează periodic și oferă soluții reale pentru vizitatori și eficientizează actul administrativ.
CLICK să vedeți un model de plăți on-line , la Cluj!
– plăți taxe on line ( amenzi, autorizatii de liber-acces, divorț administrativ, taxe funcționare, etc)
– cereri de parcare pt riverani
– cereri-tip pe aceeași pagină ( se pot completa și trimite on-line).
– programare căsătorie
– schimbare de nume
– prelungire autoriz. construcție
My Cluj.ro – aplicație de sesizări!
My Cluj.ro – pentru a asigura o mai mare operativitate în buna gestionare a soluționării sesizărilor, aplicația My Cluj este integrată cu INFOCET-sistemul intern de management al documentelor, ceea ce înseamnă că sesizările ajung direct la Serviciul de specialitate din cadrul Primăriei responsabil cu soluționarea lor, de la care se va primi și răspunsul.
„Cluj Parking” reprezintă o modalitate facilă de a verifica disponibilitatea locurilor de parcare din parcările cu barieră de pe raza municipiului Cluj-Napoca, cu ajutorul unui dispozitiv mobil de tip smartphone. Această aplicație care te ajută să găsești mult mai ușor locurile de parcare libere.
Prin aplicația Cluj Now, cetățenii și vizitatorii orașului sunt notificați despre evenimentele și lucrările care au loc pe domeniul public al municipiului Cluj-Napoca și care influențează traficul în oraș. De asemenea, prin intermediul acestei aplicații sunt transmise și alte notificări importante de interes public.
Cluj Biking App puteți ”porni fără grijă într-o aventură pe bicicletă”, căci prin intermediul acestei aplicații veți ști unde să mergeți în plimbare și pe unde, prin intermediul hărții, cât mai aveți până acolo și care sunt punctele de interes în Cluj.
Aplicație de transport-public la Cluj! La Bistrița, rutele sunt scrise pe panou!
Aplicație de transport-public. Principalele funcționalități ale aplicației CTP Cluj sunt:
-afișarea traselor și a orelor de sosire a fiecărui mijloc de transport în comun;
-afișarea pe hartă a tuturor stațiilor și liniilor de autobuz, troleibuz și tramvai;
-posibilitatea de a obține ruta optimă de călătorie în urma introducerii unui punct de plecare și o destinație. Aplicația generează un rezumat al călătoriei, estimând durata totală, în funcție de poziția utilizatorului, trafic, mijloc de transport și distanță totală care trebuie parcursă (deplasarea până în stație + călătoria cu mijlocul de transport în comun).
La Cluj, proiectele IMPORTANTE vin din partea cetățenilor! Bistrița e BLOCATĂ!
La Cluj, există o altă viziune, în care tinerii IT-iști sunt implicați . Spre exemplu, există o sesiune de depunere proiecte privind proiectele comunității. Bugetarea participativă este un proces derulat de Primăria Cluj-Napoca, prin care ideile şi iniţiativele comunităţii clujene se manifestă şi se transformă în realitate. Este un proces deschis, inclusiv şi transparent prin care membrii comunităţii se implică direct în formularea deciziilor privind priorităţile de cheltuire a banilor din bugetul local.
Este un concept de implicare a cetățenilor prin proiecte civice de dezvoltare a orașului: re-amenaări parcuri, mobilitate circulație,spații verzi, oraș digital, spații de joacă, cultură. Fiecare cetățean poate depune on-line un astfel de proiect și intră în programul de selecție a Primăriei Cluj pentru o eventuală finanțare. Este modul abil prin care administrația locală implică și responsabilizează cetățenii, iar ulterior co-optează societatea civilă în implementarea proiectelor. Este un mod subtil de „liberalizare a gândirii” și stimulare în implicare civică!
La Bistrița există doar sesiunea de proiecte nerambursabile, unde se alocă sume infime pentru ONG-uri, însă fără a fi vorba de proiecte de anvergură venite dinspre societatea civilă pentru modernizarea orașului.
La Cluj, ședințele de Consiliu Local sunt transmise LIVE! La Bistrița, Crețu s-a opus!
E de notorietate faptul că primarul Ovidiu Crețu a refuzat transmiterea LIVE a ședințelor de Consiliu Local, considerând că un cetățean interesat e obligat să se deplaseze la sediul instituției și să participe la ședință. Spre comparație, la Cluj, administrația locală filmează ședințele și le postează pe site-ul instituției.
Administrația Crețu e îmbătrânită! Primarul și funcționarii-pensionari refuză ADAPTAREA și NORMALITATEA! De aceea, se bate pasul pe loc!
Toate aceste anomalii și disfuncționalități ale aparatului administrativ s-ar rezolva simplu: cu aplicații on-line care treptat, ar educa cetățeanul!
Deși Bistrița are o serie de tineri specialiști în IT și care ar putea dezvolta aplicații inteligente, NU există niciun parteneriat în acest sens.
Ovidiu Crețu are o viziune depășită și lucrează cu o serie de directori-pensionari, lipsiți de implicare, care refuză să se adapteze noilor cerințe. Despre Smart Bistrița nici nu poate fi vorba și se păstrează o administrație învechită, unde funcționarul profită de cele 30 de zile la dispoziție pentru a elibera orice fel de cerere.
Fără să abordeze această direcție, primarul Crețu ar putea copia modelul Cluj spre exemplu și adapta aplicațiile folosite acolo. Asta ar însemna și o reformă și o schimbare de mentalitate a funcționarilor care sunt angajați pe anumite zone: taxe și imozite, urbanism, sesizări, patrimoniu, turism, etc.
Administrația locală funcționează într-un sistem care e demult depășit, care irită cetățeanul, iar actul administrativ are de suferit și este mult-încetinit! Este evident că în strategiile sale, primarul a IGNORAT total dezvoltarea unei administrații eficiente și nici NU poate concepe o dezvoltare în acest sens.
În 2020 Crețu va finaliza al III-lea mandat la vârsta de 67 de ani. În 2016, Ovidiu Crețu a câștigat Primăria Bistrița și în alegeri a luat 12.800 de voturi.