Un proiect inedit de mobilitate sustenabilă, intitulat ”Ecorail Transilvania” și inițiat de Asociația Mocănița Transilvaniei, a intrat în finala competiției naționale ”Raiffeisen Comunități”, o inițiativă susținută de Raiffeisen Bank România și Asociația pentru Relații Comunitare.
Inițiatorii propun transformarea unei linii ferate înguste, cu o vechime de peste 100 de ani, din Câmpia Transilvaniei, într-un traseu de 10 kilometri destinat ciclodrezinelor – vehicule hibride între bicicletă și drezină, propulsate prin pedalare. Proiectul include opt astfel de vehicule, un depou pentru întreținere și trei puncte de întoarcere.
”Ecorail Transilvania” își propune să revalorifice patrimoniul feroviar, să reducă emisiile de carbon, să stimuleze turismul responsabil și să creeze oportunități economice pentru comunitățile locale.
Pentru ca ideea să prindă viață, echipa are nevoie de susținerea publicului – printr-un like, un comentariu sau o distribuire a postării din cadrul competiției.
”Cum ar fi să explorezi Câmpia Transilvaniei pedalând pe o linie ferată îngustă de peste 100 de ani? Dă de veste mai departe și hai să câștigăm finala împreună!”, transmit inițiatorii.
Raiffeisen Comunități este o inițiativă Raiffeisen Bank România, cu sprijinul Asociației pentru Relații Comunitare, care se află deja la a 14-a ediție, iar în tot acest timp a adus importante schimbări prin proiectele susținute în toată țara, punând bazele unor comunități mai puternice si sănătoase, unde oamenii știu tot mai bine ce înseamnă să contribui la dezvoltarea sustenabilă. În cei 14 ani de desfășurare a programului Raiffeisen Comunități, program dedicat ONG-urilor, Raiffeisen Bank a finanțat peste 181 de proiecte comunitare, iar valoarea investiției în această perioadă a depășit 2,2 milioane euro.
Calea ferata Tg Mures – Lechinta a fost inaugurata inainte de primul razboi mondial 1914-1918
Prin anii 1967-1969 a fost modernizata in sensul ca s-au inlocuit sinele initiale care erau mai subtiri
cu altele mai solide. Echipa care a realizat aceasta lucrare era compusa din oameni mai ales din Orosfaia
si Comlod. Tatal meu (Catana Ioan) a facut a luat parte la lucrari. Intrucat in 1967 am reusit sa intru
la Facultate , am lucrat si eu in vara 1967 si de aceea stiu bine cum au stat lucrurile.
Din traseu inteleg ca lipseste portiunea Tg Mures-Band si Teaca-Lechinta dar portiunea Band (sau poate numai
Raciu)-Teaca este mentinuta dar nu si intretinuta de stat
Pentru „Ecorail” este propice portiunea dintre Raciu si Orosfaia (adica nu sunt dealuri de urcat), dar portiunea
cea mai spectaculoasa este cea dintre Orosfaia si Teaca intre care este un deal si o padure destul de mare care a crescut peste calea ferata abandonata si formeaza un tunel vegetal spectaculos. Mai e de aminitit „potcoava” de la Comlod, etc .