Deputata USR, Cristina Iurișniți, membru în Comisia pentru învățământ, știință, tineret și sport, a adresat o scrisoare deschisă domnului ministru Liviu Marian Pop, referitoare la introducerea manualelor de pregătire sportivă.
SCRISOARE DESCHISĂ
Educaţia este din nou cenuşăreasa sistemului!
Copiii din România au nevoie să facă sport nu să înveţe despre sport!
Îmi exprim dezaprobarea totală în legătură cu intenţiile şi deciziile absurde ale domnului ministru Liviu Pop, care doreşte din toamnă să introducă manuale de sport la clasa a V-a și încă 40 de manuale de pregătire sportivă. Bătaia de joc la adresa sistemului de educaţie este de neoprit! În fiecare zi aflăm câte ceva din ce ni se pregăteşte în cuptorul Ministerului Educaţiei! Banii publici sunt risipiţi cu dedicaţie, în loc să fie investiţi în manuale digitale suport sau echipament sportiv care nu abundă în şcolile sărace din mediul mic urban sau rural defavorizat, cu siguranţă!
În calitate de profesor titular în sistemul de învăţământ din 1994, metodist ISJ BN, formator naţional, membru în Comisia naţională de curriculum, precum şi de deputat , membru în Comisia permanentă de învățământ, îmi manifest dezaprobare totală faţă de deciziile luate pe tema noilor manuale din şcoli în domeniul pregătirii sportive.
Educaţia de calitate nu se face cu manuale de educaţie fizică la clasa a V-a, domnule ministru Liviu Pop! Alte sunt priorităţi, precum digitalizarea noilor manuale, descongestionarea programelor care trebuie reactualizate, în acord cu societatea actuală! Era poate mai util un manual digital dacă profesorii de sport simţeau nevoia unui suport didactic, şi investit mai mult în echipament sportiv pentru sălile de sport! În şcolile sărace, cu siguranţă lipsesc mingi, saltele sau plasa de la porţile terenurilor de sport! Copiii trebuie să facă mişcare fizică! Teoria sportivă, regulile se învaţă experimentând !
O altă problemă cu care România se confruntă o reprezintă obezitatea infantilă, ocupăm locul doi în Europa la acest capitol. Reducerea obezităţii trebuie să reprezinte o prioritate a Ministerului pe care îl coordonaţi, dar nu prin introducerea manualelor de educaţie fizică, ci prin programe guvernamentale coerente dublate de campanii de promovare a unui stil de viaţă sănătos, prin mişcarea fizică şi alimentaţie sănătoasă. O soluţie o poate reprezenta promovarea educaţiei pentru sănătate în şcoli sau a programului Şcoală după şcoală, care poate să pună accentul pe activităţile de mişcare fizică, în niciun caz soluţia nu o reprezintă elaborarea şi publicarea unui manual de educaţie fizică, care va genera costuri inutile în sistem şi nu va rezolva problemele stringente cu care România se confruntă la acest capitol.
În plus, mă îngrijorează un alt anunţ, făcut pe reţelele de socializare fără a fi consultate Asociaţia părinţilor sau Consiliul naţional al elevilor. Iniţiativa dumneavoastră, domnului ministru, Liviu Pop, de a introduce 40 de manuale de pregătire sportivă adresate elevilor din învăţământul vocaţional, s-a făcut, peste noapte, în afară oricărei dezbateri publice. In plus, Ministerul nu a prezentat o informare bazată pe cifre care să demonstreze necesitatea tipăririi unor astfel de manuale.
De asemenea, nu am fost informaţi câte manuale se vor tipări pentru fiecare din cele 40 de discipline sportive, dat fiind faptul că interesul nu este unul uniform. Cum îşi vor alege copiii sportul pe care să îl studieze? Cum se va proceda în cazul sporturilor unde pregătirea practică va fi dificil de realizat, în lipsa infrastructurii adecvate. Unde vor fi duşi să înoate, copiii? Pe ce terenuri vor juca tenis sau baschet?
Domnule ministru,
Inclusiv colegii dumneavoastră din Guvern au reacționat și au anunțat public că nu au intenția de a susține un astfel de demers lipsit de sens. In plus, societatea civilă reacționează la rândul ei prin instrumentele specifice: există deja făcută publică o petiţie care cere anularea unei astfel de decizii absurde, costisitoare şi inutile, cât și demisia dumneavoastră din funcția de ministru al educației naționale.
În concluzie, USR își manifestă public dezaprobarea faţă de astfel de abordări lipsite de competenţă managerială, de deschidere spre dialog, de strategii şi viziune în interesul cetăţenilor şi copiilor lor.
Citiți și: