Primăria municipiului Bistrița a lansat procedura de achiziție publică pentru execuția lucrărilor aferente obiectivului de investiţii “Linia Verde de transport public utilizând mijloace de transport cu motor electric sau hibrid sau normă de poluare redusă”. Valoarea estimată a contractului depășește suma de 7 milioane de euro, la care se adaugă TVA. Finanțarea este asigurată din fonduri europene, prin Programul Operational Regional – POR.
Proiectul ”Linia Verde” prevede reabilitarea infrastructurii rutiere de pe o nouă rută de transport public care va traversa orașul de la est la vest, prin centrul orașului. Este vorba despre traseul Unirea – Calea Moldovei – General Grigore Balan – Bistricioarei – Piata Petru Rares – Piata Unirii Dornei, Gheorge Șincai – Independenței – Libertății – Viișoara.
Pe lângă crearea rutei noi de transport public, pe care vor circula vehicule electrice, se prevede modernizarea părții carosabile şi a zonelor adiacente, prin remodelarea parcărilor, a trotuarelor, spațiilor verzi și amenajarea unpr piste pentru cicliști.
În proiect este prevăzută și achiziţia de autobuze electrice, staţii de încarcare de capăt, staţie de încarcare mobilă, staţii de încarcare pentru autobuzele electrice în depou care se realizează pentru garare şi dispecerat pentru managementul traficului.
Reprezentanții Primăriei Bistrița au afirmat, în momentul în care a fost semnat contractul de finanțare, că ”acest proiect este unul deosebit de important, care aduce cetățenii în centrul orașului, în zona administrativă, cu o linie de transport public complet nepoluantă, cu autobuze electrice, care au bandă proprie de rulare și, în plus, aduce cetățenii în centrul orașului pe piste de cicliști, pentru că proiectul Linia Verde are o lungime de 10,3 km, pleacă din localitatea Unirea, de la Trifan și ajunge, prin centrul municipiului, în localitatea Viișoara, la stația Peco Țiriac. Prevede 20 de km de piste pentru cicliști. Linia Verde aduce cetățenii în centrul orașului în mod gratuit, îi încurajează să circule cu mijloacele de transport public în comun, să renunțe la mașini, pentru că sunt probleme cu locurile de parcare și astfel dorim să ne îndreptăm către un oraș verde”.
Dat fiind faptul că s-a lansat licitația pentru execuția lucrărilor, Primăria Bistrița speră că aceasta se va încheia într-un termen relativ scurt, urmând ca lucrările să înceapă în curând.
Potrivit caietului de sarcini, sunt prevăzute mai multe tipuri de lucrări:
1. Lucrări de remodelare a elementelor geometrice ale străzilor:
- realizarea de benzi dedicate/prioritare transportului public;
- realizarea pistelor pentru biciclişti;
- reabilitarea trotuarelor;
- realizarea unui sistem rutier nou la partea carosabilă pe unele străzi;
2. Lucrări de iluminat public cu sistem de telegestiune;
3. Lucrări infrastructură curenți slabi;
4. Lucrări de construire a unei autobaze care va cuprinde un depou pentru garare şi un dispecerat pentru managementul traficului;
5. Lucrări de construire staţii de autobuz: 42 de statii de autobuz curente şi două staţii de autobuz tip cap terminal.
Valoarea estimată fără TVA a lucrărilor este de circa 33 de milioane de lei, mai bine de 7 milioane de euro.
Companiile interesate să depună oferte au termen până la data de 20 mai 2020, urmând ca ulterior acestea să fie analizate și să fie desemnat și câștigătorul licitației.
Per total, proiectul “Linia Verde de transport public utilizând mijloace de transport cu motor electric sau hibrid sau normă de poluare redusă” are o valoare de 12,8 milioane de euro, însă este prevăzută și achiziția unor autobuze electrice.
In legatura cu Linia Verde de transport public intre Viişoara si Unirea, cu mijloace de transport în comun cu motor electric, hibrid sau cu normă de poluare redusă, este evident că traseul trebuie reconsiderat in sensul evitării centrului istoric al orasului, unde străzile sunt prea inguste si nu permit amenajarea unor benzi dedicate transportului public prevăzute cu alveole pentru statiile de autobuz. De aceea, de la Poșta veche traseul ar trebui deviat pe strada Gării până la bulevardul Republicii unde poate fi amenajate fără probleme benzi dedicate pentru Linia Verde de transport public, inclusiv statii de autobuz moderne de unde pasagerii pot ajunge usor in centrul orasului pe traseul pasajelor recent reabilitate cu bani europeni. De asemenea din bulevardul Republicii traseul Liniei Verzi poate fi continuat in linie dreaptă pe strada 1 Decembrie si pe Calea Moldovei spre Unirea fără alte devieri .
Referitor la pistele de biciclete, Bistrița ar avea nevoie de actualizarea Planului de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD) care este un document strategic de dezvoltare, complementar Planului Urbanistic General (PUG), având ca scop îmbunătăţirea accesibilităţii şi buna integrare a diferitelor moduri de mobilitate şi transport în oras. Această actualizare a PMUD este necesară in primul rand pentru amenajarea pistelor pentru biciclete, ceea ce presupune o reconfigurare a retelei actuale de străzi. Astfel, mai multe străzi ar putea fi amenajate cu sens unic, pentru a face loc pistelor se biciclete si crearea unor locuri de parcare pe anumite portiuni de strazi. Pe de alta parte orasul Bistrița are avantajul de a fi de a fi străbătut pe lungime, de la un capăt la altul de râul cu acelasi nume. Prin urmare exista posibilitatea amenajarii acestui curs de apa de la Unirea la Viisoara pentru a indeplini functiuni complexe. Una din cele mai importante amenajări ar putea fi o pistă de biciclete pe malul stâng al râului Bistrița.