La nivelul municipiului Bistrița, conform nomenclatorului stradal, există un număr de 461 de străzi. 254 dintre ele sunt străzi asfaltate, iar 207 străzi sunt străzi neasfaltate, așa zilele străzi de pământ sau străzi de piatră. Dintre cele 207 străzi de pământ, 95 sunt străzi private, iar 112 sunt în proprietatea municipiului Bistrița.
”Este foarte important ca toți cetățenii din oraș să știe că pe cele 95 de străzi private, Primăria Bistrița nu poate derula lucrări de investiții din bani publici, pentru că legea nu permite acest lucru. În majoritatea cazurilor, terenurile pe care trec aceste străzi sunt în proprietatea celor care au construite case în zonă, iar pentru a le putea moderniza, terenurile respective trebuie să treacă în domeniul public al municipiului. Pentru ca cetățenii să fie informați am decis ca în perioada următoare să amplasăm panouri la intrare pe fiecare stradă, prin care cetățenii vor fi informați că strada respectivă nu este în domeniul public al municipiului Bistrița” a declarat viceprimarul Cristian Niculae, într-o conferință de presă. Acesta i-a îndemnat pe cetățeni să se adreseze Primăriei Bistrița pentru a primi informații cu privire la procedurile pe care trebuie să le urmeze astfel încât și străzile lor să poată beneficia de lucrări de modernizare.
În privința celor 112 străzi de pământ aflate deja în proprietatea Primăriei Bistrița, dintre ele, 84 nu au lățimea necesară pentru a fi clasificate drept străzi, astfel că pe ele nu se pot executa lucrări de reabilitare.
Potrivit reprezentanților Primăriei Bistrița, pentru alte 28 de străzi este deja clarificată situația juridică și ele se află în diverse stadii de derulate a investițiilor privind modernizarea lor.
”Din anul 2016 și până în prezent au fost recepționate deja 15 străzi de pământ și 6 se află în prezent în lucru. Lucrările de investiții pe străzile de pământ vor continua în măsura în care cetățenii care locuiesc pe ele vor înțelege să facă demersurile necesare pentru a le trece în proprietatea municipiului Bistrița. În acest moment avem prea puține străzi de pământ cu o lățime de cel puțin 6 metri pe care le putem moderniza” a mai completat viceprimarul Niculae.
Pana la urma pot fi gasite solutii. In primul rand, asa-zisele „străzi private”, trebuie trecute in domeniul public, astfel incat pe acestea sa poata fi introduse utilitati (apa, canal, gaz, electricitate), dupa care sa fie asfaltate. Problema strazilor cu latime mai mica de 6 metri, poate fi si ea rezolvata prin amenajarea lor ca „străzi cu sens unic”, cu conditia ca acestea să nu fie înfundate, astfel incat sa se poata intra pe la un capăt si iesi pe celălalt. Chiar si pentru străzile înfundate, care se termină în proprietatea unor cetăteni, s-ar putea ajunge la o intelegere cu acestia, ca acolo unde este posibil sa cedeze o anumita suprafata pentru utilitate publică.