Primăria Bistrița intenționează să înființeze o comisie de circulație, un proiect de hotărâre în acest sens urmând să fie analizat în ședința Consiliului Local din luna iulie.
”Oportunitatea şi necesitatea constituirii comisiei şi aprobării unui regulament de organizare şi funcţionare a acesteia la nivelul municipiului Bistriţa sunt justificate de nevoia stabilirii cadrului de organizare a activităţii desfăşurate de comisie, pentru îndeplinirea atribuţiilor specifice prevăzute de legislaţia în vigoare. Necesitatea acestei reglementări survine şi din nevoia adaptării traficului rutier şi pietonal la contextul actual al circulaţiei din municipiul Bistriţa. Se are în vedere creşterea intensităţii traficului în municipiul Bistriţa şi nevoia analizării problemelor de reglementare a circulaţiei auto şi pietonale, cu impact major şi deopotrivă minor, incluzând teme şi studii de trafic şi circulaţie. Este evidentă creşterea numărului de autovehicule din ultimii ani, fenomen care afectează fluenţa traficului şi de multe ori siguranţa participanţilor la trafic”, se arată în proiectul de hotărâre ce va fi analizat de Consiliul Local.
Comisia va fi alcătuită din reprezentanţi ai unor autorităţi şi instituţii publice, ai operatorilor de servicii publice cu implicaţii directe şi indirecte asupra circulaţiei şi reglementărilor de circulaţie şi reprezentanţi ai administraţiei publice locale.
Lucrările comisiei sunt conduse de primarul municipiului Bistriţa, în calitate de preşedinte al comisiei.
Comisia de circulaţie va avea competenţa de a analiza, de a stabili şi de a aproba măsuri în ceea ce priveşte: instituirea sensurilor unice de circulaţie, avizarea temelor studiilor de circulaţie/trafic, avizarea unor PUZ-uri, PUD-uri, avizarea proiectelor de modernizare reţea stradală care necesită autorizaţie de construire, aprobarea studiilor de trafic/circulaţie, crearea de locuri de parcare, amenajarea de sensuri giratorii, realizarea de piste de biciclete şi benzi dedicate pentru transportul în comun, înfiinţarea de noi treceri de pietoni, instituirea caracterului de zonă rezidenţială, stabilirea priorităţilor de trecere în intersecţii, restricţii de tonaj, viteză, instalarea de praguri de sol, luarea măsurilor de instalare de mobilier urban de protecţie, înfiinţarea staţiilor şi modificări ale traseelor de transport în comun, realizarea de benzi rezonatoare, înfiinţarea/aprobarea de locuri de aşteptare taxi, îndeplinesc orice alte atribuţii stabilite de preşedintele comisiei sau prin lege.
Proiectul de hotărâre care prevede constituirea comisiei de circulație și aprobarea regulamentului necesar funcționării comisiei va fi analizat în ședința ordinară a Consiliului Local Bistrița din data de 20 iulie 2023.
Primarui Ioan Turc s-a molipsit de la Ciolacu si vrea si el „să treacă de la fapte la vorbe”, prin înființarea unei comisii de circulaţie la nivelul municipiului şi aprobarea regulamentului de organizare şi funcţionare al acesteia.
Lăsând gluma deoparte, orasul Bistrita nu are nevoie de „comitete si comiţii” cum ar spune Caragiale. Mai degrabă ar trebui făcută actualizarea Planului de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD) care este un document strategic de dezvoltare, complementar Planului Urbanistic General (PUG), având ca scop îmbunătăţirea accesibilităţii şi buna integrare a diferitelor moduri de mobilitate şi transport în oras.
In acest sens, primul lucru ar fi inchiderea inelului central de circulatie pentru centru istoric sau oraşul vechi alcătuit din străzile: Dr.Ioan Ratiu- Odobescu- Gării- Bul.Republicii-Bistricioarei-RomanC.Vivu-Vasile Conta-Codrisor- Podul Budacului. Pentru asta ar fi necesară prelungirea strazii Vasile Conta printre sediile Electrica-furnizare si Aquabis, si apoi construirea unui pod peste râul Bistrita , prin fata fostei uzine electrice, pentru legătura cu strada Codrisor. Acest pod care ar putea fi numit „Podul Morii”, amintind de Piata Morii din apropiere dar si de existenta unei mori de apă pe fostul „canal al morii”, ar crea si posibilitarea trecerii circulatiei auto din zona parcului pe malul stâng al râului Bistrita pe strada Codrisor până la Podul Budacului. Pe acest inel central se află cele mai multe institutii de interes local sau judetean, precum Palatul de Justitie, Biblioteca Judeteană, Liceul de Muzică, Directia de Statistică, Palatul Postei, Arhivele Statului, Inspectoratul de Politie, Colegiul National „Andrei Muresanu”, Colegiul National „Liviu Rebreanu”, Prefectura, Sala Polivalentă, Stadionul „Jean Pădureanu”, Strandul „Codrisor”, etc.
Pe de alta parte, pentru descongestionarea circulatiei din oras ar fi nevoie de mai multe „coridoare” de legatură intre Viisoara si Unirea. In acest sens, trebuie luată in serios amenajarea traseului numit „Linia Albastră” intre Sărata si Unirea, pe malul stâng al râuluiBistrita. De asemenea, merită materializată cât mai repede si solutia sugerată de primarul Ioan Turc privind amenajarea unui drum de viteză, pe lângă calea ferată, între Sărata şi Unirea.