Primăria municipiului Bistrița intenționează să amenajeze o autogară pe drumul de centură, în așa fel încât autobuzele să nu mai intre în oraș, a anunțat, în ultima ședință a Consiliului Local Bistrița, primarul Ioan Turc.
În ședința de luni a Consiliului Local Bistrița, în timpul dezbaterilor pe marginea proiectului de hotărâre privind renunțarea la centrul intermodal de transport public, consilierul PMP Oana Săcălean l-a întrebat pe primarul Ioan Turc care va fi alternativa la acest centru.
”Care va fi soluția alternativă oferită de către administrația locală care să înlocuiască centrul intermodal la Bistrița, astfel încât să creați condițiile pentru îmbunătățirea eficienței transportului public urban și reducerea emisiilor de carbon în municipiu”, a întrebat Oana Săcălean.
Primarul Ioan Turc i-a răspuns că municipalitatea intenționează să amenajeze o autogară pe un teren situat pe drumul de centură.
”Ca și decizie de primă urgență, vom amenaja perimetrul pe care îl deținem pe drumul de centură, mă refer la terenul transmis de către Consiliul Județean Consiliului Local, Primăriei Bistrița. Desigur, el a fost transmis cu condiția amenajării unei piețe en-gros, dar vom solicita Consiliului Județean să revină asupra acestei condiții și, pe terenul care încă este folosit de LDP ca bază de producție, dar care este proprietatea noastră, vom amenaja o autogară. Nu este firesc, dacă tot vorbim despre poluare, ca zeci de autocare, autobuze, să vină în zona centrală a orașului, să creeze disconfort, poluare fonică, poluare a aerului, să-i supună pe cei care locuiesc în zonă, în blocul Dallas, pe Drumul Tărpiului, la o viață absolut neconformă cu standardele normale. Cred că putem identifica soluții corecte”, a răspuns primarul Ioan Turc.
Acesta a completat că, în urma discuțiilor pe care le-a avut cu angajații din Primăria Bistrița după adoptarea bugetului, a ajuns la concluzia că formula cea mai bună pentru ca orașul să fie degrevat de transportul greu al autobuzelor este aceea de a amenaja în viitor două autogări – una în partea de est, a doua în partea de vest, adică una în zona către Livezile – Unirea, iar alta în Sărata.
”Până una-alta, repet, vom amenaja o autogară pe drumul de centură, în așa fel încât autobuzele să nu mai intre în oraș. Vom corobora transportul public intern cu această relație, pe de-o parte, pe de altă parte, insist, vom încerca să obținem bani europeni pentru amenajarea a două autogări”, a adăugat primarul.
De asemenea, administrația locală consideră necesară o legătură între strada Gării și strada Tărpiului, fiind studiată în acest moment varianta unui pasaj subteran. ”Dacă pe vremea comuniștilor s-a putut construi un pasaj subteran pietonal, pe sub calea ferată, eu cred că în 2021 avem obligația să gândim un pasaj subteran pe sub calea ferată pentru transportul auto”, a mai spus primarul.
În ceea ce privește proiectul privind renunțarea la centrul intermodal, deși au existat discuții pro și contra în legătură cu acest subiect, în cele din urmă proiectul a fost adoptat cu 14 voturi ”pentru”, 4 ”împotrivă” și 3 abțineri.
Mutarea autogării de lângă gara CFR este o aberatie la fel de mare ca si construirea autogării suspendate peste peroanele de tren. Se invocă faptul că autobuzele și autocarele poluează zona centrală a orașului ca să ajungă la actuala autogară. In schimb, nu se vede că activitatea de transcontainere a Societății Naționale CFR Marfă SA din gara Bistrita aduce un grad de poluare si mai ridicat prin camioanele de transport containere prevăzute cu motoare foarte puternice pe cap-tractoarele cu care sunt echipate. Prin urmare, pentru reducerea poluării , mai importantă ar fi mutarea depozitului de containere a Societății Naționale CFR Marfă SA, care in plus ar duce la eliberarea unei suprafete generoase pe locul căreia s-ar putea construi un sir de peroane pentru autogară, fără a mai fi necesară autogara suspendată. Autobuzele și autocarele de tranzit pot fi dirijate spre autogară prin reglementări de circulatie prin care să fie evitată zona centrală a orașului.