Soluția pentru fluidizarea traficului în municipiul Bistrița este aceea de a regândi total circulația în oraș, afirmă primarul Gabriel Lazany.
”Săptămâna trecută mi s-a prezentat un studiu de trafic, comandat de către Primăria Bistrița, un studiu care avea drept scop eficientizarea și reducerea traficului printr-o semaforizare inteligentă. Comisia care mi-a prezentat acest studiu mi-a adus la cunoștință că îmbunătățirea care se poate obține în orele de vârf, printr-o semaforizare inteligentă, care ar fi costat Primăria Bistrița aproximativ 2 milioane de euro, este de 4%. Acest procent este foarte mic. Adică dacă stai în trafic în orele de vârf, două ore, nu te bucură cu nimic că stai o oră și 55 de minute sau o oră și 50 de minute. Nu aceasta este soluția pentru fluidizarea traficului. Soluția este de regândire totală a traficului”, a spus Gabriel Lazany într-o conferință de presă.
Potrivit primarului, în urma studiului de trafic realizat s-a constatat că problemele cele mai mari de trafic sunt la intrările în oraș dinspre Unirea și Viișoara, dimineața și seara, în orele de vârf, singura soluție pentru fluidizare fiind crearea a două benzi pe sens. Edilul a explicat că din acest motiv a solicitat acceptul Consiliului Local Bistrița pentru a renunța la proiectul de amenajare a unor perdele verzi pe marginea DN 17, în Unirea și Viișoara. În plus, în perioada viitoare, primarul va face demersuri pentru crearea unor noi benzi în Unirea și Viișoara.
”Voi face o deplasare la București, la conducerea CNAIR, pentru a discuta despre realizarea, în parteneriat cu CNAIR, o extindere a benzilor rutiere, de la ieșirile în oraș și până la nodul rutier de intersecție cu centura ocolitoare, obiectiv care are deja un traseu, iar nodurile sunt între Livezile și Rusu Bârgăului și în zona Sărățel, pe lângă TeraPlast. Până în zonele respective ar fi foarte util să avem patru benzi de circulație, câte două pe sens”, a explicat Gabriel Lazany.
De asemenea, dat fiind faptul că studiul de trafic deja întocmit nu a oferit o soluție eficientă pentru fluidizarea traficului, Gabriel Lazany a dispus atât o monitorizare a traficului, cât și o nouă evaluare a modului în care se circulă în oraș, dar care să analizeze schimbarea sensurilor unice și desființarea majorității sensurilor giratorii, precum și crearea de noi benzi în Unirea și Viișoara.
S-a solicitat amânarea termenelor pentru proiectele Linia Verde și Axa de transport
Totodată, pentru că se caută soluții pentru regândirea totală a traficului în oraș, primarul Gabriel Lazany a menționat că a solicitat amânarea, până în 31 martie 2025, a termenelor pentru finalizarea și recepția proiectelor Linia Verde și Reconfigurarea axei de transport public pe traseul Gării – Decebal – Andrei Mureșanu – Năsăudului.
”Împreună cu colegii mei de la Dezvoltare Durabilă și de la Direcția Tehnică, am făcut o deplasare la Cluj, la Agenția de Dezvoltare Regională Nord-Vest, pentru a solicita o amânare a termenului de finalizare a proiectelor, care era prevăzut ca fiind 31 decembrie 2024. Motivul pentru care am solicitat această amânare este cel de regândire a traficului pe aceste axe și în general în municipiul Bistrița”, a spus Gabriel Lazany.
În situația în care municipalitatea nu va primi un răspuns favorabil privind amânarea termenelor, primarul Gabriel Lazany spune că cele două proiecte vor fi recepționate până la sfârșitul anului și că traficul se va desfășura așa cum a fost gândit prin aceste investiții.
”Am vrut această amânare pentru a putea reconfigura traficul și a suprapune inaugurarea proiectelor cu noul trafic. Dacă nu se va permite lucrul acesta, noi vom recepționa proiectele până la 31 decembrie 2024 și vom da drumul la trafic așa cum este prevăzut în proiecte. Autobuzele electrice le avem, totul este pregătit. Singurele probleme pe care le mai avem sunt infiltrațiile de apă la pasajul din Decebal. În momentul de față, constructorul a adus o firmă de profil care face injectări cu un ciment special care să rehidroizoleze tot pasajul. O altă problemă pe care o avem este montarea lifturilor și a scărilor rulante, care nu pot fi montate în mediu umed. Mai mult, Primăria Bistrița a contractat montarea scărilor rulante cu altă societate comercială și nu cu constructorul care a realizat întregul proiect, iar constructorul general consideră că s-ar putea pierde garanția dacă o altă firmă realizează intervenții. Sunt probleme cu care mă confrunt și la care încerc să le găsesc o soluție pentru a împăca și capra, dar și varza”, a mai explicat Gabriel Lazany.
Valoarea celor două proiecte este de peste 33 de milioane de euro (Linia Verde – 19,1 milioane euro, Axa de transport Gării – Decebal – Andrei Mureșanu – Năsăudului – 14,2 milioane euro), lucrările fiind executate de compania M.I.S. Grup.