Prezent într-o emisiune la AS-TV, primarul Bistriței, Ioan Turc, a vorbit despre lucrările realizate în cadrul proiectului Linia Verde și stadiul acestora.
”După cum se știe, discutăm despre un culoar de peste 10 km situat între localitatea componentă Unirea și localitatea componentă Viișoara. Pe acest tronson avem diferite tipuri de lucrări. Cele mai importante dintre ele au fost realizate pe General Grigore Bălan, acolo unde a fost realizată o săpătură la 1,3 metri, au fost deviate rețele, au fost schimbate rețelele de apă-canal, am realizat infrastructura, canalizația, pentru a introduce tot ce înseamnă fire de telefonie, internet, televiziune în subteran, un lucru extrem de important. Nu aș lăsa neamintită nici lucrarea foarte complexă pe care am realizat-o în zona sensului giratoriu dintre străzile General Grigore Bălan – Avram Iancu – Grănicerilor. Și acolo am deviat rețele, am înlocuit pe anumite porțiuni conducte, am realizat un pat al drumului foarte, foarte solid, de natură să ofere o portanță sistemului rutier pentru o lungă perioadă de timp. În ceea ce privește carosabilul, a nu se înțelege doar asfaltul care este tras în zona superioară, ci discutăm despre toate lucrările de compactare, despre turnarea betonului stabilizat. Deci până în momentul în care venim cu stratul de bază, cu binderul și cu stratul de uzură terenul este supus unui anumit proces de amenajare în așa fel încât rezistența să fie, repet, mare în timp”, a spus primarul.
Edilul a menționat că municipalitatea va înlocui și stâlpii de iluminat public.
”Vom veni cu schimbarea stâlpilor pentru iluminat. Vom veni cu stâlpi frumoși, din metal, ornamentali, care vor da orașului o notă cu adevărat citadină. Sistemul de iluminat nocturn va fi cu telegestiune, cu corpuri cu LED, deci renunțăm la tot ce înseamnă corpuri de iluminat cu gaz. E un deziderat pentru municipalitate reducerea cheltuielilor cu consumurile energetice. Același lucru îl facem și în ceea ce privește clădirile publice – creșe, școli, Palatul Copiilor, Palatul Culturii – tot ce înseamnă clădiri aflate în sistemul public”, a completat Ioan Turc.
Mai mult, și stațiile de autobuz din Bistrița vor fi modernizate.
”Stațiile vor fi plăcute la privire, moderne, cu afișaj electronic. Vom implementa și un sistem corelativ de management al traficului. Oamenii vor ști, în timp util, în cât timp ajunge un autobuz în stație, numărul autobuzului, traseul pe care urmează să îl parcurgă. Deci discutăm despre facilități moderne pe care nu le avem în Bistrița în momentul de față și care, la nivel țării, există în doar câteva municipalități, în câteva orașe mari”, a adăugat Ioan Turc.
Totodată, prin oraș vor circula autobuze electrice.
”O facilitate pe care bistrițenii o vor avea pe Linia Verde, după finalizarea lucrărilor, este aceea că vor putea beneficia de un transport public de foarte bună calitate și gratuit. Cele 10 autobuze electrice care vor deservi Linia Verde și pentru care se realizează și infrastructura pentru încărcarea acumulatorilor sunt cumpărate. Am gestionat corect această procedură. Prima dată am solicitat producătorului să ne trimită un autobuz pentru a vedea cum arată, cum este dotat, care sunt facilitățile pe care le oferă. Nu am mers pe varianta de a ne trezi cu autobuze în curte pe care eventual să le trimitem înapoi producătorului. Am făcut absolut toate observațiile. Autobuzul a circulat și cu o greutate apropiată de greutatea pe care o va da un anumit grad de ocupare cu călători. Au fost puși saci de nisip, știm care este autonomia autobuzelor. Mai știm că pentru viitoarele proceduri, ținând cont de evoluțiile tehnologice, putem să cerem chiar mai mult decât am putut să cerem din motive obiective pentru procedura pe care deja am realizat-o. În ceea ce privește designul, autobuzul are culoarea verde, are un logo, lucruri alese de cetățeni în urma unui sondaj pe care l-am realizat prin aplicația iReport”, a mai explicat Ioan Turc.
Sursa citată a vorbit și despre trotuarele de pe străzile cuprinse în proiectul Linia Verde.
”În ceea ce privește trotuarele, am luat și aici câteva decizii importante. Pe de o parte, introducem această canalizație pentru firele de telefonie, televiziune, internet. Insist pe ea pentru că ceea ce vom face va schimba fața orașului. În momentul actual, firele acestea atârnă peste tot, creează o imagine de oraș neadministrat, de oraș aflat într-o altă regiune a lume, nu în Europa la care ne raportăm cu toții. (…) Toate dispar. (…) Pe de altă parte, nu am putut accepta ca, în 2023, să punem pavaj pe care îl vezi în halele de producție. Acesta era pavajul pe care l-am găsit în proiect, pavaj de 12 lei/mp. Nu am putut accepta așa ceva, așa că am extins suprafețele care vor fi pavate cu piatră naturală. Față de străzile Dornei și Șincai, am mers pe Bulevardul Independenței până dincolo de fostul spital, discutăm despre zona de protecție a zonei istorice. În ceea ce privește zona de est, de asemenea vom avea piatră naturală pe străzile Bistricioarei și pe Grigore Bălan, pe ambele sensuri, până la strada Petre Ispirescu. Nu poți trece prin fața Muzeului Județean, care este o clădire de patrimoniu și unde au loc tot felul de activități cu un anumit specific, pe pavaj de hală așa cum a fost prevăzut în proiect. (…) Pavajul de pe Linia Verde a fost ales tot de către cetățeni, în urma unui sondaj realizat prin aplicația iReport”, a mai spus Ioan Turc.
Edilul Bistriței a subliniat că lucrările trebuie finalizate până la 31 decembrie 2023.
”Anul acesta oamenii trebuie să aibă această liniște că tot ce înseamnă parte negativă, disconfort, până la finalul anului nu va mai fi și ne vom putea bucura de un carosabil bun, de stații de autobuz moderne, de facilități care pot fi circumscrise conceptului de smart-city, ne vom putea bucura de trotuare comode. (…) Vom avea autobuze moderne și gratuite. Transportul pe Linia Verde va fi gratuit. Ținând cont de faptul că acest traseu între Unirea și Viișoara trece pe Calea Moldovei, General Grigore Bălan, Bistricioarei, Dornei, Șincai, Independenței, Libertății, până la Viișoara, avem până la urmă imaginea suficient ee limpede pentru a înțelege că o problemă importantă de mobilitate în municipiul Bistrița va fi rezolvată la orizontul a 3 – 4 luni. (…) Dorim să aducem Bistrița la un nivel de top, dorim să facem din acest oraș o casă bună pentru toți. E foarte important să te simți bine acolo unde locuiești pentru că, până la urmă, de ceea ce oferă orașul depinde enorm calitatea vieții”, a încheiat primarul Ioan Turc.
Proiectul ”Linia verde de transport public utilizând mijloace de transport cu motor electric, hibrid sau normă de poluare redusă” este unul dintre cele două proiecte majore de mobilitate urbană pe care Primăria Bistrița le implementează cu fonduri europene.
Acest proiect prevede reabilitarea infrastructurii rutiere de pe o nouă rută de transport public care va traversa orașul de la est la vest, prin centrul orașului. Este vorba despre traseul Unirea – Calea Moldovei – General Grigore Bălan – Bistricioarei – Piața Petru Rareș – Piața Unirii – Dornei – Gheorghe Șincai – Independenței – Libertății – Viișoara.
Pe lângă crearea noii rute de transport public, pe care vor circula vehicule electrice, este prevăzută și modernizarea părții carosabile şi a zonelor adiacente, prin remodelarea parcărilor, a trotuarelor, a spațiilor vezi și amenajarea unor piste pentru cicliști.
De asemenea, în proiect este prevăzută și achiziţia unor autobuze electrice și montarea unor staţii de încărcare pentru aceste autobuze, precum și a unui depou și a unui dispecerat pentru managementul traficului.