Regizorul Silviu Purcărete a fost prezent la Palatul Culturii, într-un dialog despre piesele puse în scenă de-a lungul timpului: Faust, Mephisto și Tinerețe fără bătrânețe.
Silviu Purcărete pune în scenă piese complexe, cu implicarea a zeci de actori, într-o viziune originală, ce captivează publicul din întreaga lume, iar la ora actuală este cel mai bine cotat regizor din țară. Spectacolele lui Purcărete pot fi văzute la Timișoara, la Cluj, la Sibiu sau la Tokio.
Show-uri grandioase, cu zeci de oameni pe scenă! Silviu Purcărete e cel mai la modă regizor!
În dialogul său, Silviu Purcărete a explicat viziunea sa asupra teatrului și alături de invitați au discutat despre elementele de coregrafie, sincronizare și despre vizunea de ansamblu prin care a cucerit lumea.
Alături de Purcărete a fost prezent scenograful Dragoș Buhagiar, cel care este și directorul UNITER. La dialog au participat Dan Coman, Sebastian Vlad Popa, Laur Cavachi și actrița Alexandra Tofan.
Ateneul de Bistrița, un concept marca Ioan Turc!
Primarul Bistriței a creat acest concept cultural, prin care periodic sunt chemați mari nume ale culturii naționale. Ioan Turc a fost prezent la eveniment și a avut un discurs scurt:
„Nu-mi rămâne decât să spun că Ateneul de Bistrița este o platformă de dezbatere a ideilor mari ale lumii de astăzi. Că până în această seară au trecut prin Ateneul de Bistrița și prin fața domniilor voastre: diplomatul Lazăr Comănescu, regretatul profesor Michael Shafir și în această seară excepționalul Silviu Purcărete . Cred că ar fi cazul să intrăm în dezbateri, nu se impun foarte multe aprecieri, discuții judecăți de valoare pe marginea acestor mari nume .
Vă mulțumim pentru că țineți aproape de acest fenomen pe care-l dorim perpetuabil și credem că merită. ” – a completat Ioan Turc.
Ironii fine despre Mircea Bravo !
Mircea Bravo a fost prezent la Gala UNITER de la Bistrița, dar glumițele sale NU au fost gustate de actorii invitați azi-vară, la Palatul Culturii. Într-o comparație cu Iosif Sava, directorul UNITER, Dragoș Buhagiar a amintit în treacăt despre Mirciulică, ironie care a stârnit zâmbete în sală.
“Țărane, o să te conducă toți proștii! “
Scenograful Dragoș Buhagiar colaborează cu Purcărete de 15 ani și este cel care se ocupă de costume și decoruri în piesele excepționale puse în scenă. Dragoș Bihagiar a expus câteva amintiri legate de tatăl său.
„Am avut profesori buni respectiv tatăl meu, care m-a chinuit toată copilăria spunându-mi să nu mă las condus de oameni mai slab pregătiți ca mine. Dar a fost un chin, începând de la expresia : țărane o să te conducă toți proști!
Atât de bine mi-a intrat în cap această replică și a devenit o sintagmă pentru mine! Dar trebuie să i mulțumesc pentru că într adevăr în momentul în care m-am apropiat de teatru am realizat cam care ar trebui să fie poziția unui scenograf într- o echipă de teatru. ” – a spus Buhagiar, directorul Uniter.
Dialogul a atins mai multe zone. Cei prezenți au făcut o paralelă între publicul de teatru și publicul de Tik-Tok sau de fotbal.
„Ce facem noi pe scenă concurează cu tik-tok și cu alte forme de pierdut timpul care vin din urmă ca balaurul cu șapte capete! E adevărat, ele sunt puternice teatrul rămâne mic, dar totuși : de ce vin cu miile la teatru?” – a întrebat Buhagiar.
– Pentru că celelalte sute de mii se ocupă cu tik-tok! a răspuns ironic, Purcărete!
Anul viitor, Purcărete va monta al 3-lea său spectacol la Tokio Metropolitan Thetre. Secretul pare a fi limbajul pe care l-a găsit regizorul român, este unul accesibil, într-o lume fragilă și ciudată…
Fotbal și Tik-tok vs. Teatru! Este teatrul o nișă? De ce la Tokio vin peste 1.000 de spectatori la piesele lui Purcărete?
„În Tokio sunt 30 de spectacole în cinci orașe… vin spectatorii cu miile pentru că sălile sunt foarte mari și se aplaudă jumătate de oră după ce e finalizat spectacolul. Asta nu este nișă! – a spus Buhagiar.
„În raport cu interesul pentru spectacol in general, Teatrul este o nișă. La Tokyo, care este un exemplu excepțional s au jucat 30 de reprezentanții cu o sală de 1.000 de oameni, Sunt 30.000 de oameni. Rezultă cam jumătate de stadion, la un meci de fotbal sunt sute de mii! Asta vroiam să spun!
Interesul pentru teatru este în toată lumea unul limitat. Sălile de teatru au până la 1.000 de locuri, ceea ce-i excepțional și nici nu e foarte bine! O sală de teatru o adevărată ar trebui să aibă între două și 200 și 300 de locuri… pe stadioane sunt sute de mii.” – a completat Purcărete.
Efectul de teatru pe care îl face in 10 ani e altul decât cel pe care îl produce un spectacol de fotbal. Televiziunea a fost inventată de americani în secolul trecut nu pentru entertainment ci pentru advertising. Teatrul și Music Hall-ul a fost pentru entertainement. E altceva. – a completat directorul UNITER.
A vrut să fie artist plastic, dar NU i-a ieșit! Este marele REGRET a lui Purcărete, regizorul de TOP al României!
„Marele meu regret e că nu am ajuns să fiu plastician aș fi fost fericit dacă aș fi dacă aș fi avut talentul să fac asta! A fost visul meu și până la urmă Teatrul îl fac tot pornind de la aceste lucruri.” – a declarat Purcărete.
Silviu Purcărete e „meseriaș” pe antici și pe clasici! Ce zice de textele moderne!
Silviu Purcărete abordează textele clasicilor și are un mod original de a pune-n scenă aceste texte.
„Cred că dacă aș fi putut să lucrez doar pe textele antice sau pe Shakespeare ar fi fost suficient. Din punctul meu de vedere NU am citit nimic din literatura dramatică contemporană care să îmi spună ceva nou! Nu spun că e bine să fie așa ceva, dar acesta este felul meu! E o distanță de care am nevoie față de un text .” – a completat regizorul Purcărete.
Despre moarte și bătrânețe… cele 2 mari teme a lui Purcărete!
Moartea este prezentă în toate producțiile lui Silviu Purcărete, un element-cheie al creațiilor sale.
„Tema morții fie că prezența morții sau moartea care vine, care se apropie …fie ca e vorba de deprecierea noastra fizica… ai luat texte și le ai folosit să ți afirmi temele tale și asta n- ai cum să negi, cu moartea și cu bătrânețea , care sunt sigur întrebări majore , adica ne apropiem cu toții… – a spus… Dragoș Buhagiar.”
„Bătrânețea mă preocupă c-am îmbătrânit dar pe vremea când eram tânăr NU eram atât de obsedat… „- a replicat Purcărete.
Gavril Țărmure are strategii fine pentru promovarea culturii pe Bistrița!
Finanțarea revistei Infinitezimal din banii Primăriei Bistrița este de asemenea o cheiță de diplomație culturală, care deschide uși importante spre oameni importanți din diverse domenii.
„De ani buni sunt fan al unei reviste , un obicet artistic absolut remarcabil. Este vorba de revista Infinitezimal, care este produsă de prietenul Sebastian. Am fost absolut uimit de faptul că această revistă este născută prin voința și bunăvoința și grația unor omeni din acest loc, despre care eu nu știam chiar nimic.
De foarte multă vreme am aflat că aici se întâmplă miracole culturale. Iar în momentul în care am aflat că dl. Țărmure m-ar invita să calc pe-aici, am răspuns imediat cu emoție și recunoștiință. Mă bucur foarte mult că sunt aici, din toate punctele de vedere. ” – a spus Purcărete.
„La Bistrița avem concerte de jazz, concerte de cameră… lucruri de cel mai înalt nivel, compatibile cu evenimentele culturale ale orașelor de mai adâncită tradiție, de cea mai accelerată tradiție culutrală.” – a spus Sebastian Vlad Popa, directorul Revistei Infinitezimal.
Silviu Purcărete, cu ochii pe Bistrița, orașul unde se-ntâmplă „miracole culturale!”
„Am venit și în ideea că poate la un moment dat să existe și o continuare … și câtă vreme ne ține Dumnezeu, să putem să facem ceva în domeniul în care ne mai pricepem în legătură cu acest oraș, cu dumneavoastră, cu lumea de aici…” – a spus Purcărete.
Strategia lui Țărmure pune Bistrița pe harta culturii de clasă!
Prezența lui Silviu Purcărete a fost un succes în ce privește conexiunile la nivel înalt. Strategia lui Gavril Țărmure este extrem de abilă și aduce plus-valoare municipiul Bistrița, pân-acum deconectat de cultura adevărată.
Dialogul cu Silviu Purcărete poate fi urmărit aici: