Nici nu a început bine noul an școlar 2017 – 2018 că deja au fost depistate și probleme la unitățile în care se desfășoară programe educaționale.
Cu toate că în județul Bistrița-Năsăud funcționează 102 unități de învățământ care au personalitate juridica, la care sunt arondate mai bine de 300 de structuri școlare, unele dintre acestea nu sunt autorizate pentru funcționare.Vorbim aici despre autorizații de securitate la incendii emise de Inspectoratul pentru Situații de Urgență Bistrița-Năsăud și despre autorizații sanitare de funcționare, care cad în sarcina Direcției Județene de Sănătate Publică.
Într-o ședință a Colegiului Prefectural Bistrița-Năsăud s-a discutat situația exactă privind autorizațiile instituțiilor de învățământ din județ.
Potrivit reprezentanților ISU B-N, la nivel județean există 84 de clădiri care funcţionează fără a deţine autorizaţie de securitate la incendiu şi alte 84 care deţin această autorizaţie. Pentru restul nu este necesară o astfel de autorizație întrucât nu se încadrează în hotărârea Guvernului care prevede aprobarea categoriilor de construcţii şi amenajări care se supun avizării şi/sau autorizării privind securitatea la incendiu.
Dintre cele 84 de clădiri fără autorizaţie, cele mai multe (62) sunt școli, în vreme ce 22 sunt grădiniţe. 70 la sută dintre clădirile fără autorizație sunt din mediul rural.
În plus, pe lângă autorizația de securitate împotriva incendiilor este necesară și o autorizație sanitară de funcționare. Direcția de Sănătate Publică Bistrița-Năsăud a făcut public faptul că din cele peste 300 de clădiri cu destinație de unități școlare, 103 nu auaceastă autorizaţie. Cele mai multe sunt școli (60), urmate de grădiniţe (43). Dr. Anca Andrițoiu, directorul executiv al DSP B-N spune că în județ funcționează și 11 unități de învățământ în regim privat, însă, toate acestea dețin autorizație sanitară de funcționare.
Principalele motive ale neautorizării sanitare sunt lipsa apei curente, grupuri sanitare necorespunzătoare, câteva situații de clădiri degradate sau nerespectarea normelor sanitare privind circuitele funcționale. Și mai sunt și alte deficiențe igienico-sanitare care sunt legate de sistemul de încălzire necorespunzător, cum ar fi sobele metalice, sau de un iluminat necorespunzător sau neîmprejmuirea obiectivului de învățământ.