Tarifele pentru deșeurile reciclabile și cele reziduale colectate de la utilizatorii casnici din mediul urban și rural, precum și de la utilizatorii non-casnici vor fi modificate, potrivit unor proiecte de hotărâre publicate de Consiliul Județean Bistrița-Năsăud în transparență decizională.
Potrivit proiectelor, Operatorul SC Supercom SA București a propus tarife distincte pentru deșeurile reciclabile, respectiv cele reziduale, solicitarea companiei fiind analizată de către aparatul tehnic al Asociației de Dezvoltare Intercomunitară pentru Gestionarea Integrată a Deșeurilor Municipale în județul Bistrița-Năsăud.
În urma analizei efectuate, specialiștii ADI Deșeuri Bistrița-Năsăud au întocmit un raport, concluzia acestuia fiind că solicitările formulate de către SC Supercom SA București de modificare a tarifelor sunt justificate din mai multe motive.
Unul dintre motive este intenția de a introduce colectarea separată în sistem ”din poartă în poartă” pentru fracțiile de hârtie/carton și sticlă, în zona de case din mediul urban și mediul rural.
Colectarea separată ”din poartă în poartă” se va realiza cu următoarele frecvențe: Hârtie/carton- case urban- o dată pe lună; Sticla- Case urban- o dată pe lună; Hârtie/carton- case rural- o dată la două luni; Sticlă- case rural- o dată la două luni. Pentru punerea în aplicare a acestei modificări contractuale, se vor distribui lunar/ o dată la două luni, pentru toate gospodăriile din județ 5 (mediul urban și mediul rural), saci translucizi, de 240 l pentru fracția de hârtie/carton și de 120 l pentru fracția sticlă. Costurile acestor saci vor fi suportate din sumele restante aferente campaniilor de informare din primul și al doilea an contractual.
Un alt motiv care stă la baza propunerii de modificare a prețurilor este actualizarea necesarului de utilaje de colectare și personal operativ.
”Ținând cont de modificarea sistemului actual de colectare, modificare necesară în vederea îndeplinirii indicatorilor de performanță și obiectivelor de deviere de la depozitare, s-a constatat necesitatea achiziționării de utilaje de colectare suplimentare pentru respectarea noilor rute impuse, dar și
necesitatea angajării de personal operativ suplimentar care să deservească noile utilaje”, se arată în documentele publicate pe pagina de internet a Consiliului Județean Bistrița-Năsăud.
Totodată, modificarea costurilor pentru activitatea operativă este un alt motiv care a stat la baza solicitării.
”Având în vedere evoluția la nivel global a prețurilor, este necesară o actualizare a acestora și în cadrul tarifelor practicate de Operatorii Sistemului de Management Integrat al Deșeurilor Bistrița-Năsăud, pentru a evita apariția unui dezechilibru contractual. Astfel, în special în anul 2021, au fost constatate modificări majore ale prețurilor combustibililor, energiei electrice, asigurărilor, aceste modificări influențând direct și alte costuri, cum ar fi amortizarea utilajelor (pornind de la prețurile de achiziție), piesele de schimb și costurile de reparații, materiile prime și materialele consumabile etc., care au suferit modificări de prețuri,
pornind de la producători”, se mai arată în proiecte.
Un alt element cu influență semnificativă în tarife este majorarea salariului minim pe economie.
”Trebuie ținut cont de faptul că, la momentul ultimei fundamentări a tarifelor în anul 2019, salariul minim pe economie luat în calcul era de 1.900 lei/lună, asupra acestuia fiind operate modificări, ajungând la nivelul anului 2022 la 2.550 lei/lună”, se mai arată în documentele publicate în transparență decizională.
La toate acestea se adaugă și o creștere semnificativă a cantităților de deșeuri generate la nivelul județului Bistrița-Năsăud.
”În anul 2021, cantitățile de deșeuri generate la nivelul județului au crescut cu aproximativ 20%. Această creștere conduce inevitabil la modificări ale costurilor de operare, ale costurilor cu reparațiile și reviziile utilajelor (la 20.000 km), ale pieselor de schimb, și în special ale combustibililor. Probarea acestor cheltuieli s-a realizat prin verificarea GPS-urilor tuturor utilajelor. Astfel, pentru colectarea unei cantități mai mari de deșeuri a fost necesară parcurgerea unui număr mult mai mare de kilometri, în mai multe programe,
pentru a acoperi necesarul de colectare, acești kilometri implicând automat costuri suplimentare pe elementele de cost ante-menționate”, se mai arată în nota de fundamentare a noilor tarife.
Astfel, noile tarife propuse sunt:
Noile tarife propuse urmează să fie aprobate în Adunarea Generală a ADI Deșeuri Bistrița-Năsăud, din care fac parte primăriile și Consiliul Județean, și se estimează că ar urma să intre în vigoare la data de 1 mai.
De asemenea, va fi aprobat și un nou regulament al serviciului de salubrizare, în care sunt prevăzute și noi frecvențe de colectare a deșeurilor pe patru fracții:
Proiectele de hotărâre publicate de Consiliul Județean Bistrița-Năsăud în transparență decizională pot fi consultate integral mai jos: