Ziar de Bistrița vă invită la dezbatere și lansează o ipoteză în cazul pietonilor ACROȘAȚI pe trecerea de pietoni! Credeți că s-au asigurat înainte de a traversa ori au trecut cu capu-n-pământ? Chiar dacă ești pe zebră trebuie să te ASIGURI la traversare: așa e legea!

Pe Bulevardul Republicii, o șoferiță care conducea un Mercedes ML înmatriculat pe Bulgaria a surprins 2 pietoni pe care i-ar fi acroșat ușor. E clar faptul că șoferii trebuie să conducă preventiv, mai ales în zona trecerilor de pietoni, însă și pietonii angajați în trecere au anumite obligații, conform legii. După cum se vede în filmări, se pare că pietonii s-au angajat în trecere fără să se asigure și au pășit de pe scuarul de protecție pe trecerea de pietoni.

Mercedes-ul ML, cu numere de Bulgaria a virat dinspre str. Gării spre Republicii și i-a surprins pe trecere. Pe imagini NU se vede clar dacă impactul a fost violent (unghiul și calitatea imaginii NU permit o concluzie exactă, mai ales că pietonul din plan îndepărat rămâne în picioare.) Varianta șoferiței ar fi că pietonul atins ușor s-ar fi aruncat din instinct la sol, iar unul din ei s-a îndepărtat de mașină din reflex, fără a fi atins.

În ce privește pietonii, se vede clar că ei continuă traversarea și NU se opresc pe scuar pentru a se ASIGURA. Tinerii fac 2-3 pași fără a privi spre dreapta,  direcția de unde vine automobilul. Legea spune că pietonii sunt obligați să se asigure, la traversare:

Traversarea drumului public de către pietoni se face perpendicular pe axa acestuia, numai prin locurile special amenajate si semnalizate corespunzător, iar in lipsa acestora, in localităţi, pe la coltul străzii, numai după ce s-au asigurat că o pot face fără pericol pentru ei și pentru ceilalţi participanţi la trafic. OUG 195/2002.

Până la această oră NU s-a depus nicio plângere, dar Poliția s-a autosesizat și a deschis dosar penal în rem (așa e procedura).

Ce zice șoferița:

„Nu cred că aveam 20 kilometri la oră și începusem să frânez imediat după ce am iesit din sens, dar nu am apucat să opresc la timp. Nu cred că i-am atins, mi s-a părut că au alunecat, ei s-au speriat de mine și eu de ei. Unul a căzut și celălalt a rămas în picioare. Cel care a căzut s-a ridicat și mi-a făcut semn că e ok și apoi m-am uitat la ei cum au trecut strada mai departe și am plecat și eu. Îmi pare foarte rău de ce s-a întâmplat, dar nu mi-am dat seama că e ceva grav mai ales că mi-au făcut semn că sunt ok și i-am văzut trecând strada. Chiar nu am știut ce să fac, m-am speriat și eu foarte tare”, a declarat șoferița pentru Bistrițeanul.ro

Dacă ar fi să analizăm imaginile apar câteva ipoteze:

– pietonii s-au angajat în traversare FĂRĂ se se asigure… fapt care constituie contravenție și în cazul de față îi poate face vinovați și pe ei , chiar dacă au traversat pe trecerea de pietoni.

– au fost loviți de mașină ori au alunecat (din imagini se vede impactul propriu-zis, dar șoferița susține că unul dintre ei ar fi alunecat în fața mașinii, iar celălalt a fugit înapoi, pe trotuar). Dacă a alunecat, șoferița NU era obligată să se dea jos de la volan, deoarece teoretic, accidentul NU poate fi încadrat la accident din care să reiasă rănirea de victime).

– trebuia sau NU trebuia să se dea jos de la volan , deoarece pietonii au traversat grăbiţi imediat după incident și NU păreau a fi afectați de incident?

– este de vină exclusiv șoferița, care NU a condus preventiv și NU a acordat prioritate pietonilor, presupunând că aceștia s-au angajat regulamentar în traversare?

Ipoteza cu șoferița care vorbea la telefon este greu de probat , chiar dacă există martori care susțin că aceasta vorbea la telefon!

Toate aceste aspecte trebuie demonstrate de polițiștii Serviciului Rutier, pe baza declarațiilor și pe baza filmării. Un aspect esențial este acela că pietonii NU au depus plângere, deocamdată!

Ce RISCĂ șoferița pe baza probelor-video?

Constituie contravenţie si se sancţionează cu amenda prevăzuta in clasa a II-a de sancţiuni si cu aplicarea sancţiunii contravenţionale complementare a suspendării exercitării dreptului de a conduce pentru o perioada de 30 de zile săvârşirea de către conducătorul de autovehicul neacordarea priorităţii de trecere pietonilor angajaţi in traversarea regulamentara a drumului public prin locurile special amenajate si semnalizate, aflaţi pe sensul de deplasare a autovehiculului sau tramvaiului;

În cazul de față e accident cu victime sau fără victime? Deocamdată NU există nicio plângere!

În cazul în care accidentul a produs victime, situația se complică și faptele pot deveni penale, în mai multe condiții.Îîn cazul producerii unui accident soldat cu vătămarea corporală a unei persoane se întocmeşte un dosar de cercetare penală. Cercetările privind cauzele producerii accidentului și culpa participanţilor sunt efectuate de lucrători ai Brigăzii de Politie Rutiera, Serviciul Accidente si Cercetări Penale in jurisdicţia căreia s-a produs accidentul.

Dacă leziunile rezultate in urma accidentului necesita sub 10 zile de îngrijiri medicale, fapta nu este prevăzută si pedepsită de legea penală, dosarul fiind finalizat de organele de cercetare penala cu propunerea de neîncepere a urmăririi penale pentru autorul accidentului si înaintat către Parchetul de pe lângă Judecătoria unde s-a produs accidentul.

Victima unui accident poate depune plângere penală in termen de 60 de zile de la data la care a aflat cine este autorul accidentului.

După întocmirea dosarului accidentului, organele de politie înştiinţează victimele accidentelor de circulaţie asupra identităţii autorului accidentului. În cazul de față pietonii implicați NU au depus plângere!

Incidentul de aseară s-a produs în jurul orelor 19 și a inflamat spațiul virtual tocmai din prisma ipotezelor care s-au creat, atât cu privire la pietoni cât și cu privire la atitudinea șoferiței care conducea ML-ul de Bulgaria!

2 comments

  1. Pentru pietonii care se intalnesc cu alti pietoni pe trotuar nu exista o regula specifica in Marea Britanie, majoritatea pietonilor folosind sistemul slalomului pentru a trece mai departe.

  2. Clar soferita e de vina!!! Pietonii deja au facut vreo 3 pasi pe trecere.Fiind asa aproape de sens,nu poti sa zici ca nu s-au asigurat. Vina este 100% a soferului. Accelereaza la iesirea din sens si franeaza cand e prea tarziu… Dezbaterea nu-si are rostul!

error: Content is protected !!