În urmă cu aproape 13 ani, ziua de 5 iunie a devenit Ziua Învăţătorului. Cu acest prilej, de la tribuna Camerei Deputaților, Cristina Iurișniți a transmis un mesaj prin care a subliniat importanța depolitizării posturilor din sistemul de învățământ din România.
”Fără politizare ajungem departe. Data de 5 iunie a fost declarată oficial Ziua Învățătorului prin Legea nr. 289 din 29 octombrie 2007, fiind sărbătorită astăzi în toate unitățile de învățământ de stat, particulare și confesionale din sistemul românesc. La 13 ani de la instituirea acestei zile, care aduce un omagiu fondatorului învățământului în limba română, învățământul românesc fondat de Gheorghe Lazăr în 1818 mai are încă mulți pași uriași de parcurs pentru această depolitizare necesară. Ne dorim învățători buni și profesori buni, etică, integritate și performanță managerială în școlile și universitățile din România? Evident! Atunci, primul pas trebuie să fie reprezentat de depolitizarea tuturor funcțiilor de conducere din învățământ, de la școlile din sistemul preuniversitar, până la democratizarea managementului universitar”, a spus deputatul Cristina Iurișniți.
În continuarea declarației sale, deputatul USR a vorbit și despre pașii necesari pe care autoritățile trebuie să îi facă pentru depolitizarea sistemului de învățământ.
”În primul rând acțiunile ar trebui să fie de depolitizare a funcțiilor de director de școală. Știm cu toții că, la momentul actual, în majoritatea școlilor deciziile se iau în funcție de culoarea politică a directorului. Dacă vrem ca managementul unităților școlare să performeze, atunci este nevoie de mai multă independență și autonomie. Lipsa subordonării politice va aduce plus de valoare în ceea ce privește responsabilizarea directorilor. Pentru aceasta, astăzi voi depune o inițiativă legislativă care prevede exeact acest lucru: directorii de școli să nu mai aibă funcții politice în partid la nivel local, județean și național”, a adăugat sursa citată.
Cel de-al doilea pas pe care deputatul Cristina Iurișniți îl consideră necesar vizează desființarea inspectoratelor școlare.
”Arhitectura instituțională devine ineficientă în momentul în care inspectoratele școlare, conduse tot de oameni politici, exercită presiuni asupra școlilor. Funcția de control asupra școlilor trebuei să fie reconfigurată și să sporim gradul de autonomie a acestora. Acolo unde există autonomie, întotdeauna va exista și mai multă responsabilitate, iar interesele elevilor, profesorilor sau învățătorilor pe care astăzi îi sărbătorim vor prevala în fața intereselor de partid”, mai consideră deputatul.