Pe data de 3 iunie, bistrițenii sunt invitați să participe la o plimbare cu bicicleta prin oraș, turul urmând să se desfășoare pe mai multe străzi din municipiu.
Potrivit Primăriei Bistrița, activitatea este organizată pentru a promova mobilitatea urbană durabilă și tranziția spre un oraș verde, cu aer curat. Turul ciclist va începe la ora 18:30 și se va desfășura pe traseul Piața Centrală (Primăria Bistrița) – Gheorghe Șincai – Gării – Decebal- strada Andrei Mureșanu – Năsăudului – 1 Decembrie – Piața Unirii – Piața Centrală.
Reducerea emisiilor de dioxid de carbon rezultate din transport reprezintă o prioritate pentru municipiul Bistrița care, pentru a oferi cetățenilor accesibilitate la transport urban cu zero emisii de carbon și o opțiune eficientă și durabilă față de celelalte mijloace de transport utilizate, implementează trei proiecte de mobilitate urbană durabilă care vor schimba paradigma transportului în oraș.
Potrivit administrației locale, prin proiectul de amenajare a pistelor de cicliști va fi realizată o rețea de 26 de km de piste pentru biciclete, acestea fiind amenajate pe 28 de străzi, precum și 7 stații pentru închiriere biciclete (Parcul Municipal Bistrița, Piața Mihai Eminescu, Parcul din zona Han, strada Cuza Vodă, strada Poligonului, Parcul din zona Big și strada Calea Moldovei), dintre care două vor fi dotate și cu biciclete electrice. Aceste stații vor avea în componență terminale inteligente, stații de andocare pentru cele 175 biciclete, capabile să genereze economii de energie și reducerea nivelului de poluare.
Toate aceste facilități vor fi funcționale până în luna august 2022, în prezent lucrările fiind în desfășurare pe 14 străzi.
Am mai spus-o si cu alte ocazii că la capitolul edilitar-urbanistic si de mobilitate urbană Bistrita e varză. In perioada celor trei mandate ale administratiei Ovidiu Cretu au fost făcute exagerat de multe sensuri giratorii care mai mult incurcă decât fluidizează circulatia in oras. O altă prostie este amenajarea de piste pentru biciclete prin ingustarea benzilor de circulatie de pe străzi care si asa nu fac fată circulatiei auto la orele de vârf. Unul dintre fostii viceprimari s-a blocat si nu găsea solutia de a iesi din dilema amenajării pistelor de biciclete. (Vezi: https://www.youtube.com/watch?v=ZHb2BwvplUQ)
Nu există solutii miraculoase. Inainte de orice , Bistrița ar avea nevoie de actualizarea Planului de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD) care este un document strategic de dezvoltare, complementar Planului Urbanistic General (PUG), având ca scop îmbunătăţirea accesibilităţii şi buna integrare a diferitelor moduri de mobilitate şi transport în oras. Această actualizare a PMUD este necesară si in privinta planului de amenajare a pistelor pentru biciclete, ceea ce presupune si reconfigurarea retelei actuale de străzi. Astfel, mai multe străzi ar putea fi amenajate cu sens unic, pentru a face loc pistelor se biciclete si amenajarea unor locuri de parcare. Pe de altă parte, amenajarea de sensuri unice duce la fluidizarea circulatiei auto si permite desfiintarea unor sensuri giratorii inutile.
Pe de altă parte, orasul Bistrița are avantajul de a fi de a fi străbătut pe lungime, de la un capăt la altul de râul cu acelasi nume. Prin urmare exista această posibilitate a amenajarii malurilor acestui curs de apa de la Unirea la Viisoara pentru a indeplini functiuni complexe. Una din cele mai importante amenajări ar putea fi o pistă de biciclete pe malul stâng al râului Bistrița. Din păcate pană in prezent nu a fost pus in valoare acest avantaj nici acolo unde se putea. De asemenea, primarul Ioan Turc sugera amenajarea unei axe de transport auto de la Sărata la Unirea, de o parte si de alta a căii ferate care ar putea să includă si o pistă pentru biciclete.