Primăria municipiului Bistrița merge mai departe cu ideea de a renunța la investiția privind amenajarea unui centru intermodal de transport public, pentru care administrația locală a obținut deja finanțare europeană în valoare de circa 42,5 milioane lei.
Un proiect de hotărâre care vizează încetarea, prin acordul părţilor, a contractului de finanţare aferent proiectului ”Centru intermodal de transport public – strada Gării – strada Tărpiului – strada Industriei, municipiul Bistrița” va fi dezbătut într-o ședință extraordinară a Consiliului Local Bistrița, care este programată pentru data de 7 iunie.
Reprezentanții Primăriei Bistrița au anunțat deja că acest proiect nu este unul agreat de actuala administrație.
Primarul Ioan Turc consideră că proiectul este unul ”controversat”, aducând mai multe argumente prin care susține renunțarea la amenajarea unui astfel de centru.
”Acest proiect nu rezolvă o sumedenie de probleme, cum ar fi, de exemplu, cea de trafic. În zona Winmarkt sau a străzii Tărpiului ar urma să avem situația de pe Lucian Blaga. Pe de altă parte, știm cu toții cum arată zonele de sub poduri. Nu sunt zone salubre. Să ai zone sub pod într-o zonă centrală a municipiului Bistrița nu e un lucru acceptat de municipalitate. În plus, la acestea se adăugă și disconfortul pe care ar urma să îl aibă cei care locuiesc în blocul Dallas sau cei de pe strada Tărpiului, care s-ar trezi cu proprietățile sub pod. (…) Oamenii nu realizează că, după ce această investiție e gata, la fereastra lor va fi podul, dar și mașinile. Cine le mai cumpără apoi proprietatea? Nimeni, pentru că nimeni nu ar vrea să locuiască la 4 metri de un pod. (…) Mai mult decât atât, bistrițenii ar urma să cofinanțeze acest proiect cu o sumă deloc de neglijat – 4 milioane și ceva de euro”, a explicat primarul într-o conferință de presă în care a vorbit despre acest subiect.
Întrebat dacă renunțarea la acest proiect ar aduce penalizări Primăria Bistrița, primarul a răspuns: ”Renunțarea la acest proiect nu aduce niciun fel de penalizare Primăriei Bistrița, costul ar fi doar cel legat de întocmirea documentațiilor tehnice – circa 100 și ceva de mii de euro”.
Consilierii locali vor trebui să decidă dacă susțin ideea renunțării la proiect sau nu, decizia urmând să fie luată în ședința din 7 iunie.
Totul porneste de la intelegerea gresită a rolului si functiei unui centru intermodal de transport. După mintea fostului primar Ovidiu Cretu, centrul intermodal de transport Bistrita urma să fie o platforma de beton cocotată peste peroanele de tren ceea ce reprezintă o solutie complicată, costisitoare si inutilă. Cea mai mare ineptie este că accesul pe platforma betonată ar urma să se facă de pe o pasarelă desfăsurată între magazinul Winmarkt și strada Tărpiului, o monstruozitate care in loc să simplifice crează atât complicatii suplimentare de trafic cât si si de estetică urbană. Nici varianta cu un pod peste calea ferată între străzile Arțarilor și Industriei, nu reprezintă o solutie ratională, dat fiind faptul că străzile din jurul gării sunt destul de inguste.
Prin definitie, centrul intermodal de transport reprezintă un sistem de terminale care facilitează utilizarea in mod succesiv a cel putin două moduri de transport si nu are nici o legatură cu platforma cocotată peste calea ferată. De aceea, o solutie mai ratională si posibil de realizat ar putea fi eliminarea tuturor liniilor secundare de manevra care ies din gara spre Unirea, astfel incat sa ramana doar linia principala care duce spre Bistrita Bargaului. Operatiunile de manevra feroviara ar putea fi mutate in partea de vest a garii prin construirea unui triaj intre pasarela veche si pasarela nouă. Dacă va fi mutată inclusiv activitatea de transcontainer CFR din gara Bistrita, atunci platforma de beton pentru centrul intermodal devine absolut inutilă deoarece in locul ramas s-ar putea construi un sir de peroane pentru autogara, fara a mai fi nevoie de platforma suspendată. Astfel, gara Bistrita fiind cap de linie ar putea fi amenajata precum Gara de Nord din Bucuresti in care intră si ies doar trenurile de călători. Circulatia feroviară spre Bistrita Bargăului este extrem de redusă si prin urmare legatura intre strada Garii si Tarpiului s-ar putea realiza printr-un pasaj subteran pentru autoturisme , sau chiar si printr-o trecere la nivel.
Astfel, prin eliminarea liniilor de manevră s-ar putea deschide circulatia auto intre Strada Garii si Tarpiului prin trecere la nivel cu calea ferata peste o singura linie, la fel ca pe strada Cuza-Voda sau Ioan Slavici. De asemenea ar putea fi amenajata o trecere la nivel si in zona strazii Romana, ceea ce ar fluidiza si mai mult circulatia auto in zona de peste calea ferata.
In concluzie, centrul intermodal „opera Cretu” nu rezolvă nici pe departe o problemă de trafic in Bistrita. Dimpotrivă strada Gării, care e oricum aglomerată, ar deveni cu mult mai aglomerată. Pe de altă parte, in partea de est a orasului există deja destule treceri la nivel cu calea ferată începând cu strada Lucian Blaga, Drumul Dumitrei Vechi, strada Ioan Slavici, Piața Decebal, iar dacă se mai face încă una pe strada Romană nu mai e nevoie de aberatia cu platforma de beton peste peroanele de tren din gară. Centrul intermodal se poate realiza mult mai simplu la nivelul solului prin amenajarea unui terminal pentru autobuze in spatele autogării.
Ce minciuneste primarelu! Banii cheltuiți sunt mult mai mulți!
Vreo 400 de mii de euro!
Ia ,cereți să vă comunice , în scris!
Cineva va răspunde pentru acești bani!