Primarul municipiului Bistrița, Ioan Turc, a făcut o serie de precizări în legătură cu ceea ce s-a întâmplat la Serviciul Urbanism din cadrul instituției, serviciu vizat de o anchetă a Inspectoratului Județean de Poliție Bistrița-Năsăud.
”Știu că opinia publică are așteptări în legătură cu acest subiect. Oamenii așteaptă răspunsuri la anumite întrebări care circulă în spațiul public. S-a spus, într-un mod neadevărat, că am fost pasivi în legătură cu ceea ce s-a întâmplat la Serviciul de Urbanism. Nimic din ceea ce s-a spus pe această temă nu este real”, a spus primarul într-o conferință de presă.
Ioan Turc a prezentat în ordine cronologică măsurile pe care le-a dispus în legătură cu situația de la Urbanism.
”În data de 24 februarie am avut o întâlnire cu arhitectul șef și cu toți cei care lucrează la Urbanism. Le-am solicitat, la întâlnirea respectivă, urmare a discuțiilor din spațiul public, să facă o comparație între variantele electronice și cea de pe suport de hârtie, adică între varianta de pe CD-ul care a fost înmânat consilierilor locali în 2013, varianta de pe DVD-ul martor și cea de pe site, asta pe de o parte. Pe de altă parte, am solicitat și o comparație cu planșele existente în arhivă. Discutăm despre cele 42 de UTR-uri. În 25 februarie, printr-o notă internă, am transmis acest lucru. În 10 martie am revenit în scris și am cerut note explicative pentru că a existat o foarte mare reticență în a face aceste comparații. În 22 martie, deoarece rapoartele nu s-au transmis de către toți angajații de la Urbanism, o parte le-au transmis, o parte nu, am demarat o cercetare administrativă. Primul pas – cercetarea prealabilă care s-a făcut la începutul lunii aprilie și care a fost urmată de un raport. Am solicitat către mai multe instituții ale statului – Ministerul Dezvoltării, Instituția Prefectului, OCPI – să ne transmită documentele pe care le-au primit ca urmare a adoptării PUG-ului adoptat prin hotărâre de Consiliu Local la 14 noiembrie 2013. Dacă nu ar fi venit anumite instituții abilitate, la această oră, un număr de colegi de la Urbanism ar fi fost detașați cu caracter disciplinar. Acest lucru se va întâmpla în această săptămână”, a explicat primarul.
Edilul Bistriței a completat că unul dintre cei trei angajați a fost deja detașat.
”Unul a fost deja detașat. Este vorba despre o persoană care deja a fost pusă sub control judiciar (n.r. – Monica Szucs), dar urmează să mai fie detașați și alții. O persoană a fost detașată la Direcția de Servicii Publice, alta urmează să fie detașată la arhive și pentru a treia caut loc”, a completat primarul.
Acesta a adăugat că, în ceea ce le privește pe Floare Gaftone – secretarul municipiului – și Monica Pop – arhitectul municipiului -, ambele puse sub control judiciar, raporturile de muncă ale acestor două angajate au fost suspendate.
”Raporturile de muncă sunt suspendate. O persoană din cele trei puse sub control judiciar a putut veni la muncă și a venit (n.r. – Monica Szucs), dar fără să mai lucreze la Serviciul de Urbanism. În cazul celorlalte două persoane (n.r. – Monica Pop și Floare Gaftone) au fost suspendate raporturile de muncă. (…) Atribuțiile secretarului general au fost preluate, prin dispoziția mea, de către înlocuitorul de drept – de către domnul Dumitru Cincea, iar cea a arhitectului șef al municipiului de către doamna Dana Bilegan. (…) În funcție de ceea ce se întâmplă în continuare, vedem, toate variantele sunt deschise. Nu mă bucur de necazul nimănui. Îmi doresc ca toți cei care au probleme în momentul de față să și le rezolve, dar trebuie să rezolvăm și problema orașului. Asta e limpede”, a menționat edilul.
Referitor la cele două variante ale Planului Urbanistic General, Ioan Turc a spus că există neconcordanțe, în sensul că varianta pe suport de hârtie impune mai multe limitări și este mai restrictivă. Acesta este și motivul pentru care a solicitat Serviciului de audit din cadrul Primăriei Bistrița să efectueze o cercetare.
”Am declarat în spațiul public că știu și cunosc ceea ce se discută și am văzut cu ochii mei că sunt neconcordanțe între cele două variante. Am solicitat auditului Primăriei să facă o cercetare cu privire la acest lucru. Din păcate, cei care au făcut această cercetare au omis sau au refuzat să facă comparația între varianta pe suport electronic și cea pe suport de hârtie, invocând argumente de 2 lei, fapt pentru care am refuzat să îmi însușesc raportul de audit. Veți vedea că nici instituțiile specializate ale statului nu pot rezolva problema nici într-o săptămână, nici în două. Adică, așa cum am spus, eu nu sunt organ de anchetă, dar am invitat instituțiile specializate să vină li să facă lumină”, a adăugat Turc.
Primarul completează că municipalitatea este acum obligată să decidă care este varianta în baza căreia se va lucra în perioada următoare, până la realizarea unui nou PUG.
”Într-un termen extrem de scurt, suntem obligați să facem acest lucru, va trebui să convenim pe ce variantă se va lucra – pe cea electronică sau pe hârtie. Sunt argumente pro și contra pentru fiecare dintre cele două soluții, dar nu putem bloca orașul. În altă ordine de idei, voi solicita, în cursul zilei de astăzi, Serviciului de Urbanism, să existe două fluxuri – unul pentru oamenii care doresc să își construiască o casă și un alt flux pentru cei care doresc să construiască un cartier. Nu este normal ca oamenii care pur și simplu doresc să construiască pentru ei să aștepte foarte mult timp pentru că solicitările nu sunt puține. Îmi doresc ca în Bistrița să se construiască mult, îmi doresc ca economia orașului să duduie, dar, pe de altă parte, avem nevoie de curățenie în această materie. Ceea ce s-a întâmplat – venirea instituțiilor la Primărie – eu cred că este de bun augur. Activitatea la Urbanism se desfășoară normal”, a mai spus primarul.
Reamintim că, la data de 25 mai, sediul Primăriei Bistrița și locuințele unor funcționari ai instituției au fost percheziționate, acțiunea beneficiind de sprijinul de specialitate al Direcției Operațiuni Speciale și al Unității Teritoriale de Analiză a Informațiilor din cadrul Inspectoratului General al Poliției Române.