La sediul Primăriei Beclean a fost semnat, joi, contractul pentru proiectarea și execuția lucrărilor în vederea realizării variantei ocolitoare a orașului, o investiție în valoare totală de circa 86 de milioane lei, considerată ca fiind vitală pentru fluidizarea traficului din această zonă.
La eveniment au luat parte reprezentanți ai Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere, ai Agenției de Dezvoltare Regională Nord-Vest și reprezentanți ai autorităților publice locale din Bistrița-Năsăud.
În deschiderea evenimentului, primarul orașului Beclean, Nicolae Moldovan, a ținut să mulțumească tuturor celor care s-au implicat pentru ca acest proiect să se poată transforma în realitate.
”Vă prețuiesc pe toți cei care v-ați implicat într-un mod deosebit în succesul acestei reușite. Astăzi semnăm contractul cu proiectantul și cu constructorul care au un rol foarte important. (…) Le spun tuturor locuitorilor și celor care au de tranzitat orașul Beclean că mai au de așteptat foarte puțin. Bucuria va fi mare la final”, a spus Nicolae Moldovan.
La rândul său, directorul Agenției de Dezvoltare Regională Nord-Vest, Marcel Boloș, a precizat că orașul Beclean este un oraș model în ceea ce privește atragerea de fonduri europene, dar a subliniat că nici județul Bistrița-Năsăud per ansamblu nu stă rău, ba din contră, este fruntaș la acest capitol.
”Sper ca Becleanul să devină primul oraș din România care într-adevăr s-a modernizat pe fonduri europene. (…) Vin cu bucurie în județul Bistrița-Năsăud, dar și cu satisfacția unor proiecte pe care le văd că prin contur zi de zi. (…) Astăzi, discutăm de peste 95 la sută din infrastructura rutieră a județului Bistrița-Năsăud modernizată pe fonduri europene. Așa da, județul dumneavoastră este un exemplu la nivel național”, a spus Marcel Boloș.
În ceea ce privește varianta ocolitoare a orașului Beclean, Marcel Boloș a completat că acesta este primul proiect de acest fel din Regiunea Nord-Vest.
”Cel mai mare lucru este semnarea contractelor de execuție lucrări pentru că de aici începem efectiv să vedem derularea proiectului. Pe termen lung o să vadă impactul acestor proiecte”, a mai precizat Boloș.
Președintele Consiliului Județean Bistrița-Năsăud, Emil Radu Moldovan, a felicitat, la rândul său, administrația locală din Beclean și a mulțumit și celor de CNAIR și ADR Nord-Vest pentru susținerea proiectului.
”De acum lucrurile intră-n linie dreaptă, viziunea se pune-n practică și în aproximativ 2 ani mergem pe varianta de ocolire a orașului Beclean, care va asigura legătura dintre Drumul Trans Regio TR45 Beclean-Salva și Drumul Expres DX 4A Dej – Beclean – Bistrița, investiții care sunt cuprinse în cadrul Master Planului General de Transport al României. Varianta de ocolire a orașului Beclean este prima din județul nostru, un model pentru celelalte orașe și va deservi în întregime traficul de tranzit de camioane și parțial traficul de tranzit de automobile, urmând să fie alcătuită dintr-un pod peste râul Someș și două tronsoane de drum. (…) Continuăm să deschidem noi drumuri, pentru a aduce comunitățile mai aproape unele de celelalte, pentru fluidizarea traficului și scădere timpului către destinație”, a precizat Moldovan.
Totodată, prefectul județului Bistrița-Năsăud, Stelian Dolha, a subliniat că, în opinia sa, proiectul acesta este de importanță strategică.
”Dacă ar fi să facem un clasament al importanței proiectelor din județul Bistrița-Năsăud, cred că pe acesta ar trebui să îl trecem în top 10. După multă vreme, mă bucur că, în anul 2020, un guvern liberal a venit cu această ordonanță 101, care s-a dovedit a fi salvatoare pentru comunitățile locale. (…) Nu numai că această centură va lua traficul din centrul orașului și o să îl ducă pe o centură europeană, dar o să facă un lucru extraordinar – o să fluidizeze traficul, accesul nostru spre vest, spre Cluj și restul țării și acest lucru o să se întâmple în cel mult 2 ani. Pe lângă asta, o să fie create și locuri de muncă. E un lucru pe care îl așteptam cu toții și mă bucur enorm că o să se realizeze”, a spus Stelian Dolha.
De asemenea, Cristina Amărăzeanu, șef în cadrul Departamentului Obținere Finanțări din cadrul CNAIR, l-a felicitat pe primarul din orașul Beclean pentru acest proiect.
”Este primul contract de proiectare și execuție care se încheie în parteneriatele care au fost inițiate în temeiul 101 și da, orice primar din România sau președinte de Consiliul Județean, atunci când mă întreabă dacă să aibă curaj să pornească la drum, îl dau ca element de referință, ca punct de reper pe domnul primar din Beclean. Și asta spune multe”, a spus Cristina Amărăzeanu.
Licitația pentru proiectarea și execuția variantei ocolitoare a fost câștigată de asocierea CML.RO (lider de asociere) – Dacia Faber SRL – Îndemânarea Prodcom – Test Prima SRL – DP Project SRL.
Despre proiect a vorbit și unul dintre reprezentanții companiei DP Proiect.
”Este un proiect de mare anvergură care își va pune amprenta în mod pozitiv asupra comunității din Beclean și nu numai, pentru mult ani de acum înainte. Necesitatea investiției este dată de faptul că DN 17 traversează orașul Beclean prin centrul acestuia, astfel că la orele de vârf apar ambuteiaje în trafic, aglomerații care influențează în mod negativ viața oamenilor și a traficului”, a spus Daniel Ștefănescu, proiectant de structuri în cadrul DP Proiect, companie care, împreună cu antreprenorul local CML, va implementa proiectul tehnic și va executa centura ocolitoare a orașului Beclean.
Potrivit proiectantului, varianta ocolitoare va avea lungimea de 1,19 km și va conecta DN 17D ș DN 17, iar lucrarea principală din cadrul acestui proiect va fi podul peste râul Someș în lungime de 580 de metri. Conexiunea DN 17D și DN 17 se va face prin sensuri giratorii. Varianta ocolitoare va avea două benzi de circulație, câte una pe fiecare sens, de 3,5 metri lățime fiecare, acostamente de 1,5 metri lățime.
Reamintim că, în urmă cu o săptămână, Guvernul României a aprobat indicatorii tehnico-economici aferenți obiectivului de investiții ”Varianta de ocolire a oraşului Beclean”, valoarea totală a investiţiei fiind de 86,4 milioane lei. Finanțarea obiectivului de investiție se realizează din fonduri externe nerambursabile și de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, în limita sumelor aprobate anual cu
această destinație, precum și din alte surse legal constituite, conform programelor de investiții publice aprobate potrivit legii.
Centura Becleanului ar urma să asigure legătura dintre Drumul Trans Regio TR 45 Beclean – Salva și Drumul Expres DX 4A Dej – Beclean – Bistrița, investiții cuprinse în Master Planul de Transport al României.