Unitățile de învățământ din Bistrița-Năsăud pot obține granturi în valoare de până la 200.000 euro pentru implementarea unor programe menite să reducă abandonul școlar, a anunțat șeful Inspectoratului Școlar Județean, Aurelia Dan. Potrivit inspectorului școlar general, 55 de școli din județ au depus deja cereri, sesiunea de înscriere fiind în continuare deschisă.
”Începând cu acest semestru, pe agenda Inspectoratului Școlar Județean includem un element de noutate și anume Programul Național de reducere a abandonului şcolar. Este un program inițiat de Ministerul Educației și face parte din Proiectul Naţional de Reformă România Educată, cu finanţare prin PNRR, cu o valoare de 543 de milioane de euro, componenta PNRR fiind nerambursabilă. (…) În cadrul programului, unități de învățământ din toată țara, deci și din județul Bistrița-Năsăud, pot aplica pentru o schemă de granturi de până la 200.000 de euro, dacă înregistrează în mediul lor școlar câțiva indicatori relevanți”, a explicat Aurelia Dan.
Potrivit Inspectorului Școlar Județean Bistrița-Năsăud, acest program îi vizează pe elevii de gimnaziu (clasele V-VIII), asta deoarece se pleacă de la premisa că riscul de abandon este mai mare în învățământul gimnazial, ca urmare a dificultăților apărute în anul de tranziție de la clasa a IV-a la clasa a V-a.
Prof. Aurelia Dan a prezentat și câțiva dintre indicatorii relevanți pe care unitățile de învățământ trebuie să îi îndeplinească pentru a aplica pentru schema de granturi.
”Primul indicator se referă la absolvenţii de clasa a VIII-a. Numărul absolvenţilor de clasa a VIII-a la nivel judeţean a fost, în anul şcolar 2020-2021, de 2.246, iar numărul elevilor înscrişi în clasa a IX-a, în oricare formă de învăţământ, liceal, profesional, vocațional, a fost 2.134, adică un procent de 95%. Printr-o operație de scădere, constatăm că 112 elevi s-au pierdut, ei nu sunt înmatriculaţi în nicio formă de învăţământ liceal. Numărul de elevi înscrişi la Evaluarea Naţională a fost de 2.031, 90% dintre absolvenţi, iar note sub 6 au obţinut 985 elevi, reprezentând un procent de 48,49%. Aceste date referitoare la absolvenții de clasa a VIII-a constituie un indicator relevant. Al doilea indicator relevant se referă la elevii repetenţi. Sunt 285 de elevi repetenţi, un procent de 2,35% din totalul elevilor de gimnaziu, iar 45 de elevi erau cu situaţia neîncheiată, un procent de 0,37%. Unitățile de învățământ pot aplica pe o schemă de grant pe acești indicatori”, a adăugat prof. Aurelia Dan.
Sursa citată a adăugat că 55 de unităţi de învăţământ din județul Bistriţa-Năsăud s-au înscris deja în program, care le permite apoi să participe la procesul de selecție. Perioada de înscriere în platformă este până în 21 ianuarie.
”Sperăm ca numărul unităților de îmvățământ să crească. Îi încurajăm să aplice pentru acest program pentru că va fi un program extrem de util în ceea ce privește reducerea ratei de abandon, a riscului de abandon și a absenteismului. Planul de activități va cuprinde activități de educație remedială, deci consultații, dar nu numai. Vor fi și activități de consiliere, dezvoltare personală, socio-emoțională, activități extrașcolare. Vor putea fi finanțate chiar excursii. Este important de precizat că nici partea birocratică nu va fi atât de dificilă. De aceea, încurajăm școlile și cadrele didactice să participe la această selecție, având ca scop reducerea riscului de abandon și creșterea motivației pentru școală”, a completat Aurelia Dan.
Primele contracte de finanțare vor fi semnate până în luna martie a acestui an între Ministerul Educației și școlile selectate, acestea urmând să înceapă implementarea programului din luna aprilie a acestui an.
Aurelia Dan a mai spus că, printre cele 55 de școli care deja au depus cereri, se numără unități de învățământ atât din mediul rural, cât și din urban.