Într-un interviu acordat postului de televiziune AS-TV, primarul Bistriței, Ioan Turc, a vorbit despre situația actuală a lucrărilor care se desfășoară în cadrul proiectului de reconfigurare a axei de transport Gării – Decebal – Andrei Mureșanu – Năsăudului.
”Acest tronson reprezintă o investiție mare, importantă în economia tuturor investițiilor pe care le avem în portofoliu în acest moment. Lucrările avansează. Pe strada Năsăudului a fost finalizată rețeaua pluvială, au fost rezolvate canalizațiile pentru fibra optică și pentru rețeaua de telefonie-internet. S-au făcut devieri de rețele, se pregătește patul drumului, în așa fel încât lucrările să avanseze prin refacerea carosabilului. Categoric vor fi montate borduri noi, vor fi amenajate piste pentru cicliști, va fi introdusă în subteran și rețeaua aeriană pentru iluminatul public și vom scăpa de toate firele care în momentul de față atârnă pe stâlpi, peste stradă, pa fațada clădirilor. Trotuarele vor fi pavate cu un material foarte bun, estetic, foarte comod pentru pietoni, ales de către cetățeni în urma unui sondaj pe care l-am realizat prin intermediul aplicației noastre iReport Bistrița”, a spus primarul Ioan Turc.
Sursa citată a adăugat: ”în zona Decebal, din punctul nostru de vedere, lucrările avansează bine. Forajele pentru piloți au fost finalizate și au început săpăturile pentru pasajul subteran. După ce toată infrastructura va fi realizată, se va turna placa și vom putea veni cu asfalt peste palcă, urmând ca celelalte lucrări care țin de dotarea pasajului subteran, inclusiv cu scări rulante pe componenta de urcare, să continue”.
”Pentru componenta dintre strada Zimbrului și strada Gării, așa cum am comunicat public, lucrările avansează de asemenea foarte bine, singura problemă pe care o avem vine dinspre Aquabis”, a mai adăugat primarul.
În acest context, Ioan Turc a menționat că municipalitatea așteptă ca Aquabis, ADI Apă-Canal și Consiliul Județean Bistrița-Năsăud să finalizeze procedura pentru extinderea rețelei de apă și canalizare pe materplan.
”Urmează o nouă licitație, într-un termen relativ scurt. La ultima licitație, ni s-a comunicat că nu s-a prezentat nimeni. Este în portofoliul acestor instituții masterplanul de apă și canalizare, de aceea le solicităm să găsească soluțiile corecte din punct de vedere tehnic și financiar pentru ca la viitoarea licitație să existe și participanți și să existe și un câștigător. Suntem în întârziere din acest punct de vedere. Anul trecut, noi am făcut eforturi foarte mari pentru a rezolva această problemă pe strada Gheorghe Șincai sau pe Bulevardul Decebal, dar bugetul Primăriei municipiului Bistrița este unul limitat. Noi nu am avut în vedere aceste lucrări de schimbare a rețelelor de apă și canalizare, atâta timp cât știam că, prin ADI Apă-Canal, Aquabis și Consiliul Județean, urmează să fie derulat la nivelul municipiului Bistrița un proiect vast de înlocuire și de extindere a rețelelor de apă și canal. Noi vom avansa pe această componentă prin PNRR sau prin Administrația Fondului de Mediu, dar avem în vedere străzi care nu sunt cuprinse în masterplanul de apă și canalizare. De aceea insistăm în continuare ca viitoare procedură să fie gestionată în așa fel încât să avem și un câștigător”, a completat primarul.
Întrebat dacă municipalitatea are un plan B în cazul în care procedura nu se va finaliza în timp util, Ioan Turc a răspuns: ”Nu discut acum despre planul B. Anul trecut și anul acesta am luat în calcul și susținerea din bani ai municipalității a acestor lucrări. Dar nu este soluția corectă. Atâta timp cât există un masterplan de apă și canalizare finanțat din bani europeni, el trebuie își își producă efectele, nu să schimbăm din bani ai contribuabililor rețele care trebuie schimbate prin masterplanul de apă și canalizare. Noi nici nu putem s facem direct aceste lucrări. Pentru rezolvarea problemei, anul trecut am majorat capitalul social la Aquabis, adică am vărsat o sumă consistentă de bani în contul Aquabis astfel încât această societate să aibă bani pentru a realiza lucrările de înlocuire a conductelor de apă pe anumite segmente. însă nu putem avansa pe această soluție pentru că discutăm despre bani mulți și despre faptul că ne suprapunem cu un proiect european care ar trebui să se concretizeze. Până una-alta, lucrăm și lucrăm bine, așa cum cetățenii cred că observă. Avansul este unul bun”.
Edilul Bistriței a explicat că, împreună cu proiectantul, constructorul și specialiști din cadrul Primăriei Bistrița și Agenției de Dezvoltare Regională Nord-Vest, s-a analizat stadiul lucrărilor executate în cadrul proiectului de reconfigurare a axei de transport Gării – Decebal – Andrei Mureșanu – Năsăudului.
”Suntem mobilizați cu toții ca lucrările să fie închise până la finalul anului. Știu că disconfortul este mare. Am discutat cu oamenii care locuiesc în zonă, atât cu locatari ai blocurilor din proximitatea șantierului, cât și cu proprietarii spațiilor comerciale. Sunt mule apartamente, mulți oameni afectați de lucrările care se desfășoară în această perioadă. Tuturor le spun un lucru simplu: puțină răbdare pentru că la finalul acestor lucrări se vor bucura de o zonă cu totul și cu totul deosebită. Practic, după aceste lucrări, fața orașului în această zonă și nu numai se va schimba radical în bine”, a menționat Ioan Turc, care a punctat că municipalitatea pune mare accent pe calitatea lucrărilor.
”Ținând cont că aceste lucrări sunt gândite pentru o lungă durată de timp, de 50 sau peste 50 de ani, eu cred că prioritară este calitatea lor. Totuși, chiar și în condițiile în care am venit cu modificări importante care țin de extinderea suprafețelor cu piatră naturală, de schimbarea tipului de pavajul, îngroparea unor rețele, schimbarea unor conducte și așa mai departe, lucrările vor fi finalizate la timp. Practic, ne vom bucura de toate facilitățile acestor investiții undeva către finalul anului. Vom deschide și alte șantiere, dar nu înainte de a avansa foarte puternic pe șantierele existente”, a încheiat Ioan Turc.