Primăria Bistrița a publicat noua organigramă, aceasta urmând să fie dezbătută într-o ședință ordinară a Consiliului Local Bistrița programată pentru data de 11 mai.
Astfel, municipalitatea propune reorganizarea activității prin comasarea, înființarea sau desființarea unor compartimente funcționale și, implicit, desființarea unor posturi, respectiv înființarea altora.
”Scopul urmărit prin această reorganizare este acela de a eficientiza activitatea, de a asigura transparența și de a răspunde nevoilor și așteptărilor cetățenilor municipiului Bistrița, de a atinge noi standarde de performanță, de a rezolva cât mai prompt problemele comunității. Pentru realizarea acestui scop este necesară definirea priorităților, dimensionarea instituției în funcție de complexitatea și dificultatea atribuțiilor, determinarea necesarului de funcții (prin comasare, desființare, înființare), stabilirea relațiilor ierarhice și funcționale. Reorganizarea activității prin comasarea/înființarea/desființarea unor compartimente funcționale și implicit desființarea unor posturi, respectiv înființarea altora are la bază rațiuni legate de eficientizarea activității, adaptată nevoilor reale și ca o măsură care să asigure creșterea eficienței proceselor de lucru”, se menționează în proiectul de hotărâre ce va fi analizat de Consiliul Local Bistrița.
La data de 28 aprilie, în Primăria Bistrița erau 739 de posturi, distribuite astfel:
287 posturi – aparatul de specialitate al primarului, 31 posturi – Direcţia de administrare a pieţelor din municipiul Bistriţa, 266 posturi – Direcția a de servicii publice, 70 de posturi – Centrul Cultural Municipal „George Coșbuc” Bistrița și 85 de posturi Poliţia Locală a municipiului Bistriţa.
În ceea ce privește aparatul de specialitate, municipalitatea propune reorganizarea compartimentelor funcționale ale acestuia, precum și a Poliției Locale Bistrița, prin desființarea acesteia ca structură cu personalitate juridică și reorganizarea ca serviciu în aparatul de specialitate al primarului.
”Această propunere se bazează pe principiile de guvernanță responsivă, iar structura de personal este construită astfel încât să răspundă cerințelor de eficiență și eficacitate specifice unei autorități publice locale moderne. Departamentele esențiale desfășurării activității, respectiv cele care vor asigura implementarea programului strategic propus, se vor constitui în structuri funcționale de nivel superior – direcții. Departamentele suport, care vor asigura consilierea economică, juridică și cea aferentă bunei gestionări a resurselor umane, se vor stabili la nivel de direcție, serviciu sau birou. Pentru realizarea unui randament maxim, compartimentele supradimensionate, se vor regrupa în structuri ierarhice suple, flexibile și ușor de condus. Prin acest algoritm, resursa umană se va aloca preponderent către compartimentele funcționale care desfășoară activități precum: planificarea investițiilor publice, monitorizarea serviciilor publice, amenajarea teritoriului și urbanism, administrarea domeniului public și privat“, mai precizează Primăria Bistrița.
Astfel, Secretarul General va funcționa cu trei compartimente în subordine: Compartimentul Monitorul Oficial Local, Compartimentul Pregătire Documente, și Compartimentul Registrul Agricol.
Pentru eficientizare, componenta juridică – Serviciul Juridic, Evidență Documente, cea de management a resurselor umane – Biroul Managementul Resurselor Umane (redenumit) și achizițiile publice – Serviciul Achiziții Publice se vor regăsi în aceeași structură, redenumită Direcția Juridică, Resurse Umane, Achiziții Publice, din care vor mai face parte Compartimentul Autoritate Tutelară, Compartimentul Revendicări Imobiliare și Compartimentul Proiecte de Hotărâri Domeniul Public și Privat.
Compartimentul funcțional cu atribuții în domeniul amenajării teritoriului și urbanismul – Arhitect Șef va fi eficientizat și va veni în sprijinul solicitanților prin Serviciul Urbanism și prin crearea unei structuri pentru strategia urbană, respectiv Serviciul Strategie Urbană, ce va fi format din: Compartimentul Acorduri și Avize, Compartimentul Dezvoltare Urbană și Compartimentul Monumente.
În același timp, experiențele de bună guvernare ale marilor orașe din România indică faptul că bugetul local trebuie să beneficieze de un aflux major de resurse financiare externe, mai ales prin accesarea fondurilor europene. Această sarcină va reveni structurii de specialitate, cu atribuții sporite în domeniul elaborării documentațiilor necesare accesării resurselor puse la dispoziție prin actualele programe operaționale și noile axe de finanțare ce se vor deschide, care va fi redenumită Direcția Dezvoltare Durabilă 2030 cu următoarele compartimente funcționale, redenumite și reorganizate: Serviciul Managementul Proiectelor cu Finanțare Externă, Compartimentul Implementare Proiecte cu Finanțare Europeană, Compartimentul Mediu și Schimbări Climatice și Compartimentul Mediu de Afaceri și Societatea Civilă.
Este necesar ca aparatul de specialitate al primarului să sporească activitatea în domeniul digitalizării serviciilor publice prin reducerea birocrației și să asigure un acces permanent și transparent al cetățenilor la informațiile de interes public, prin implementarea arhivei electronice și retrodigitalizarea arhivei existente. De aceea, direcția responsabilă, redenumită Direcția Tehnologia Informației și Inovare va primi noi atribuții față de momentul actual, Compartimentului Tehnologia Informației adăugându-i-se două structuri noi: Compartimentul Arhivă Electronică și Retrodigitalizare și Compartimentul GIS. În paralel, Serviciul Relații Publice, Comunicare se va asigura că interacțiunea între cetățean și administrație va fi simplificată și optimizată.
Politicile publice din domeniul educației, sportului, turismului reprezintă o prioritate care se va realiza prin reorganizarea structurii actuale Direcția educație, turism în Serviciul Politici Publice Educație, Tineret, Sport și Turism. În componența serviciului se vor înființa Biroul Sport – Turism cu Compartimentul Agrement și Centrul de Informare Turistică, și Biroul Educație – Tineret cu Centrul pentru Diaspora și Centrul Comunitar pentru Tineret.
De asemenea, în cadrul Direcției Tehnice se va înființa Compartimentul Pregătire Programe Investiții, care alături de Serviciul Căi de Comunicații și Rețele Edilitare (redenumit) și Serviciul Clădiri Publice (redenumit), vor spori capacitatea instituțională de gestionare și monitorizare a lucrărilor și proiectelor de investiții ale municipiului Bistrița, care se află în diferite faze de planificare, organizare și implementare.
Direcția Patrimoniu, alcătuită în prezent din Serviciul Administrare Domeniul Public și Privat, Compartimentul Buget, Contabilitate, Salarizare, Compartimentul Administrare Fond Locativ, va fi eficientizată prin preluarea atribuțiilor specifice activității de cadastru și înființarea Compartimentului Cadastru în subordinea directorului executiv.
Pentru un mai bun control al activității poliției locale și pentru eficientizarea activității în folosul comunității prin apărarea drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale persoanei, a proprietăţii private şi publice, prevenirea şi descoperirea infracţiunilor, Poliția locală a municipiului Bistrița se desființează ca structură cu personalitate juridică și se reorganizează ca serviciu în aparatul de specialitate al primarului, în directa subordine a primarului, și se va numi Serviciul Poliție Locală cu următoarea componență: Biroul Siguranță Stradală, Evidența Persoanelor cu Compartimentul Monitorizare Salubrizare, Biroul Siguranță Publică cu Compartimentul Circulație, Patrulă Școlară, Compartimentul Pază și Compartimentul Dispecerat și Biroul Control Comercial și Disciplina în Construcții cu Compartimentul Control Comercial, Protecția Mediului și Compartimentul Disciplina în Construcții.
Direcția Economică va prelua atribuțiile structurii de contabilitate din cadrul Poliției locale a municipiului Bistrița, urmare a desființării și reorganizării acesteia. Direcția se va reorganiza și va fi alcătuită din: Serviciul Constatare și Impunere, Serviciul Urmărire și Încasare, Serviciul Financiar, Contabilitate, Compartimentul Executare Creanțe, Compartimentul Guvernanță Corporativă, Compartimentul Buget.
Activitatea de audit public intern, necesară oricărei entități publice, va fi asigurată de către Serviciul Audit Public Intern (redenumit), în directa subordonare a primarului.
Serviciul Monitorizarea Serviciilor Publice, structură nou înființată, de asemenea în directa subordine a Primarului municipiului Bistrița, va realiza monitorizarea modului de realizare a serviciilor publice și măsurarea performanțelor serviciilor publice furnizate cetățenilor: salubrizare, iluminat public, transport public local, piețe, dezinsecție, deratizare, dezinfecție etc.
Serviciul Protecție Civilă și Voluntariat pentru Situaţii de Urgenţă este serviciu public fără personalitate juridică coordonat de primar și subordonat consiliului local. La acestă dată structura acestui serviciu public este una de birou. Atribuțiile vor fi suplimentate cu sarcini în domeniul asistenței medicale asigurate de către Centrul Medical de Evaluare și Promovare a Sănătății, iar structura se va reorganiza la nivel de serviciu.
Serviciul Public Comunitar de Evidență a Persoanelor Bistrița, organizat sub forma a două servicii: Serviciul Stare Civilă și Serviciul Evidența Persoanelor (1+13), servicii subordonate Primarului municipiului Bistrița și Consiliului local al municipiului Bistrița, nu va suferi nicio modificare.
De asemenea, nici Biroul Administrativ, subordonat administratorului public, nu va fi modificat.
”Organigrama propusă va încerca să acopere necesarul de resurse umane pentru fiecare departament important al aparatului de specialitate, va asigura în același timp suplețe în funcționarea autorității locale și va spori gradul de flexibilitate în luarea deciziilor și gestionarea circuitului de documente”, se mai menționează în proiectul de hotărâre.
În ceea ce privește Direcția de Servicii Publice, aceasta va deveni Direcția de Infrastructură și Servicii Bistrița, urmând să cuprindă și Direcția de Administrare a Piețelor.
În prezent, în Statul de funcții al Direcției Servicii Publice Bistrița sunt prevăzute 266 posturi, din care 48 de funcții publice și 218 de funcții contractuale.
De asemenea, în Statul de funcții al Direcției de administrare a piețelor din municipiul Bistrița sunt prevăzute 31 de posturi, din care 8 de funcții publice și 23 de funcții contractuale.
”La nivelul municipiului Bistrița sunt organizate și funcționează 4 piețe (Piața Decebal, Piața Calea Moldovei, Piața Independenței Nord și Piața Tărpiului) și un complex de agrement – Complexul de agrement Heidenfeld. Activitatea Pieței Independeței Nord a fost mult restrânsă, după ce în anul 2021 mai mult de două treimi din suprafața aceteia a fost transformată în parcare publică, la momentul respectiv, piața neavând activitate comercială care să o susțină. De asemenea, activitatea Pieței Calea Moldovei a fost diminuată de deschiderea în vecinătate a complexului comercial B1 Retail Park și a magazinului Selgros, iar în perioada imediat următoare, Piața Decebal va fi închisă în vederea modernizării acesteia, perioada de închidere a acesteia preconizându-se a fi de 1, 2 ani. Practic, se menționeză în adresa amintită anterior, la momentul de față singura piață care se autosusține și susține financiar întreaga direcție este Piața Calea Moldovei. În aceste condiții, se consideră că personalul serviciului public cu personalitate juridică „Direcția de administrare a piețelor din municipiul Bistrița” este supradimensionat și se propune desființarea serviciului public cu personalitate juridic „Direcța de administrare a piețelor din municipiul Bistrița” și reorganizarea acestuia ca structură fără personalitate juridică în cadrul Direcției de Infrastructură și Servicii Bistrița“, justifică municipalitatea propunerea de reorganizare a Direcției de administrare a piețelor.
După reorganizare, noua structură – Direcția de Infrastructură și Servicii Bistrița – va avea un număr total de 275 de posturi, din care 7 funcții publice de conducere, 7 funcții contractuale de conducere, 43 funcții publice de execuție și 218 funcții contractuale de execuție.
În noua organigramă s-au făcut modificări și în ceea ce privește Centrul Cultural Municipal ”George Coșbuc”. Astfel, va fi reorganizat Serviciul Programe Culturale, prin înființarea în cadrul său a Biroului tehnic, a Compartimentului Proiecte cu Finanțare Externă și preluarea Compartimentului Teatru Municipal, reorganizat. Personalul contractual existent la Serviciul Programe Culturale va fi reîncadrat în noile compartimente, cu respectarea prevederilor Legii nr.53/2003, Codul muncii.
O altă propunere de reorganizare vizează Direcția de Asistență Socială, care va cuprinde și Direcția Municipală de Sănătate.
În Statul de funcții al Direcției de Asistență Socială sunt prevăzute 331 posturi, din care 45 de funcții publice și 286 de funcții contractuale. În Statul de funcții al Direcției Municipale de Sănătate Bistrița sunt prevăzute 79 de posturi. După reorganizare, numărul total de posturi va fi de 371, din care 5 funcții publice de conducere, 2 funcții contractuale de conducere, 35 funcții publice de execuție și 329 funcții contractuale de execuție.
Noua organigramă a Primăriei Bistrița poate fi consultată AICI.