Au început lucrările la trotuarele de pe mai multe străzi cuprinse în proiectul Linia Verde, anunță compania MIS Grup.
”Având în vedere semnarea contractului pentru începerea execuției lucrărilor la trotuarele de pe Linia Verde, au început lucrările pe Calea Moldovei, strada General Grigore Bălan și Bulevardul Independenței. Ulterior, vor începe lucrările la trotuarele de pe străzile din centrul istoric, respectiv străzile Bistricioarei, Petru Rareș, Piața Unirii, Dornei, Piața Centrală și Gheorghe Șincai. Aceste lucrări se vor realiza în etape succesive, ulterior lucrărilor de terasament, de iluminat public nou și de canalizație a fibrei optice”, a transmis MIS Grup.
Proiectul ”Linia verde de transport public utilizând mijloace de transport cu motor electric, hibrid sau normă de poluare redusă” este unul dintre cele două proiecte majore de mobilitate urbană pe care Primăria Bistrița le implementează cu fonduri europene.
Acest proiect prevede reabilitarea infrastructurii rutiere de pe o nouă rută de transport public care va traversa orașul de la est la vest, prin centrul orașului. Este vorba despre traseul Unirea – Calea Moldovei – General Grigore Bălan – Bistricioarei – Piața Petru Rareș – Piața Unirii – Dornei – Gheorghe Șincai – Independenței – Libertății – Viișoara.
Pe lângă crearea noii rute de transport public, pe care vor circula vehicule electrice, este prevăzută și modernizarea părții carosabile şi a zonelor adiacente, prin remodelarea parcărilor, a trotuarelor, spațiilor verzi și amenajarea unor piste pentru cicliști.
De asemenea, în proiect este prevăzută și achiziţia unor autobuze electrice și montarea unor staţii de încărcare pentru aceste autobuze, precum și a unui depou și a unui dispecerat pentru managementul traficului.
Schimbarea pavajelor de pe totuarele adiacente traseului „Linia verde” cu piatră naturală, dupa ce, cu aproximativ 10 ani in urmă acestea au fost amenajate cu dale de beton si sunt in stare perfectă, este o risipă inutilă de resurse. Ce rost are să pui piatră naturală pe trotuarele din fata blocurilor de pe bulevardul Independentei sau de pe Strada Grigore Bălan, când in cadrul proiectului cu bani europeni ”Regenerarea urbană a centrului istoric Bistriţa” din exercitiul financiar 2014-2020 s-a făcut modernizarea acestora strazilor din centrul istoric, inclusiv a trotuarelor. Eventual ar putea fi luate in considerare doar strazile Bistricioarei, Petru Rareș, Piața Unirii, Dornei, Piața Centrală și Gheorghe Șincai unde trotuarele au fost pavate cu dale de beton colorate, după gusturile fostului edil.
Aici a trebui intervenit cu inlocuirea pavajelor din beton, cu piatră naturală, si mai cu seamă in Piata Unirii unde se află Biserica Minoritilor, cel mai vechi monument de arhitectură medievală din oras. Tot in Piata Unirii ar trebui ridicat un unui monument simbol, evocator al Marii Uniri din 1 Decembrie 1918 , după ce in anul 2012, un primar incult a mutat bustul lui Cuza de la IJP fără să stie că numele pietei se revendică de la Marea Unire din 1 Decembrie 1918 si nu are nimic comun cu Mica Unire. Bustul lui Cuza din Piata Unirii trebuie sa fie mutat inapoi la IJP, unde se mai află incă soclul de marmură de pe care a fost dislocat in 2012 de către fostul primar Ovidiu Cretu. De altfel, bustul lui Cuza a fost dezvelit in 2004 la IJP Bistrita-Năsăud pentru că Alexandru Ioan Cuza a pus bazele Poliţiei moderne în România, dar avea intre altele si rolul de a pune in valoare sediul politiei, o cladire fara personalitate, care seamănă mai degrabă cu un bloc de garsoniere construit in stil comunist.