Consiliul Local Bistrița este convocat marți, 12 noiembrie, într-o ședință extraordinară, având pe ordinea de zi două proiecte prin care actuala conducere a Primăriei solicită acordul consilierilor pentru renunțarea la două inițiative propuse de fosta administrație locală. Este vorba despre inițiative pentru care contractele de finanțare sunt deja semnate, propunându-se astfel încetarea acestor contracte.
Potrivit ordinii de zi a ședinței extraordinare a Consiliului Local Bistrița, este vorba despre proiectul privind amenajarea de perdele verzi pe marginea DN 17, în localitățile Unirea și Viișoara, cu o valoare de circa 13 milioane lei, precum și despre proiectul privind crearea de păduri urbane în municipiu, a cărui valoare este de aproape 2 milioane de lei.
În ceea ce privește proiectul de amenajare de perdele verzi pe marginea DN 17, în localitățile Unirea și Viișoara, contractul de finanțare pentru acesta a fost încheiat între Primăria Bistrița și Agenția de Dezvoltare Regională Nord-Vest la data de 21 octombrie 2024, în ultima zi de mandat a fostului primar Ioan Turc. Actualul primar al Bistriței, Gabriel Lazany, are însă o altă viziune. După ce a analizat oportunitatea realizării unei investiții de acest fel, Gabriel Lazany a ajuns la concluzia că aceasta nu este o prioritate pentru municipiu, motiv pentru care a inițiat un proiect de hotărâre prin care solicită acordul Consiliului Local Bistrița pentru încetarea contractului de finanțare aferent acestei investiții.
”Consider că una dintre prioritățile cetățenilor municipiului Bistrița, semnalată de altfel cu mult înainte de preluarea mandatului de primar, este fluidizarea traficului printr-un proiect de extindere a arterei rutiere cu câte o bandă pe sensul de deplasare, atât în Unirea cât și în Viișoara, proiect care nu ar putea fi dezvoltat în măsura în care s-ar amenaja perdele verzi limitrofe DN 17”, se arată în proiectul inițiat de primarul Gabriel Lazany prin care se solicită renunțarea la această investiție.
În ceea ce privește proiectul privind crearea de păduri urbane în municipiul Bistrița, contractul de finanțare pentru acesta a fost semnat între Primăria Bistrița și Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor tot în mandatul fostului primar Ioan Turc. Însă actualul primar nu consideră necesară o astfel de investiție.
”Analizând oportunitatea realizării acestui proiect, prin raportare la necesitățile și prioritățile identificate la preluarea mandatului de primar al municipiului Bistrița, respectiv la obligațiile pe care mi le-am asumat față de cetățenii municipiului Bistrița, am constatat că, din punct de vedere financiar, bugetul local ar fi afectat pe o perioadă de 2 ani (2024 – 2026) de cheltuielile pentru acoperirea valorii neeligibile și a cheltuielilor conexe. Mai mult decât atât, municipiul Bistrița ar fi obligat la plata, din bugetul local, a cheltuielilor de mentenanță a investiției pe o perioada de minimum 10 ani de la data efectuării ultimei plăți. Pe de altă parte, fondul forestier proprietate publică a municipiului Bistriţa are o suprafață generoasă, respectiv de 3.418 ha, iar printre obiectivele strategice ale Ocolului Silvic al Municipiului Bistrița se numără și creşterea contribuţiei pădurilor la îmbunătăţirea condiţiilor de mediu şi creşterea capacităţii funcţionale a ecosistemelor forestiere”, se arată în proiectul de hotărâre inițiat de primarul Gabriel Lazany prin care solicită acordul Consiliului Local Bistrița pentru a renunța la finanţarea aferentă acestei investiții.
Cele două proiecte vor fi analizate în ședința extraordinară de marți a Consiliului Local Bistrița.
Dacă inițiativele primarului Gabriel Lazany vor trece de votul consilierilor locali, atunci municipalitatea va renunța la contractele de finanțare pentru amenajarea de perdele verzi limitrofe DN 17, In Unirea și Viișoara, și pentru crearea de păduri urbane în municipiu.
Având în vedere că executarea celor două contracte de finanțare nu a început, finanțarea propriu-zisă nefiind acordată, municipalitatea nu va avea de restituit nicio sumă ca urmare a acestei decizii.
Motto:
„Îi plâng pe proști și proștii mă înving”
(Ana Blandiana – Eclipsă)
Intotdeauna o luăm de la zero. In loc să continue proiectele demarate de vechea administratie si să vină cu proiecte noi pentru rezolvarea problemelor edilitare, cei care ajung vremelnic la putere renunță la proiectele existente pentru care există inclusiv finantare. Concret, primarul Gabriel Lazany renunță la proiectul privind perdelele verzi din Viisoara si Unirea de pe DN17 pe considerentul fluidizării traficului prin lărgirea drumului cu o bandă de circulatie, ceea ce este o aberatie, deoarece neexistând continuitate pentru lărgire pe tot traseul, mai degrabă se crează blocaje.
De aceea, pentru descongestionarea circulatiei este nevoie de mai multe „coridoare” care să traverseze orasul pe lungime, adică pe directia est-vest si care să facă legatura cu intrările in Bistrița dinspre Unirea la est si Viisoara sau Sărata la vest. Una din aceste rute este coridorul aferent malului stâng al râului Bistrița cunoscut sub numele de „Linia albastră” care face legătura intre Sărata si Unirea, despre care s-a vorbit mult dar nu s-a făcut nimic până acum. Ba mai mult au existat o serie de „bâlbâieli” legate de amenajarea portiunii de la poalele pădurii Codrisor dintre Podul Budacului si Podul Jelnii, desi lucrurile sunt mult mai simple.
Această rută trebuie conectată si cu centrul istoric al orasului Bistrita pentru inchiderea inelului central de circulatie format din străzile: Dr.Ioan Ratiu- Odobescu- Gării- Bul.Republicii-Bistricioarei-RomanC.Vivu-Vasile Conta-Codrisor- Podul Budacului. Pentru asta ar mai fi necesară doar prelungirea strazii Vasile Conta printre sediile Electrica-furnizare si Aquabis, si construirea unui pod peste râul Bistrita , prin fata fostei uzine electrice, pentru a face legătura cu strada Codrisor. Acest pod care ar putea fi numit „Podul Morii”, amintind de Piata Morii din apropiere dar si de existenta unei mori de apă pe fostul „canal al morii”, ar crea si posibilitarea trecerii circulatiei auto din zona parcului pe malul stâng al râului Bistrita pe strada Codrisor până la Podul Budacului. Pe acest inel central se află cele mai multe institutii de interes local sau judetean, precum Palatul de Justitie, Biblioteca Judeteană, Liceul de Muzică, Directia de Statistică, Palatul Postei, Arhivele Statului, Inspectoratul de Politie, Colegiul National „Andrei Muresanu”, Colegiul National „Liviu Rebreanu”, Prefectura, Sala Polivalentă, Stadionul „Jean Pădureanu”, Strandul „Codrisor”, etc.
Chiar dacă traseul „Linia Albastră” trece pe la poalele pădurii Codrișor unde este preconizată amenajarea unei zone de promenadă, totusi nu-i nevoie de transbordarea calatorilor de pe mijloacele de transport in comun intre Podul Budacului si Podul Jelnii asa cum se discuta la un moment dat. Există posibilitatea lărgirii străzii Codrisor prin construirea unui zid de sprijin la poalele pădurii care să delimiteze ampriza drumului, pe o lătime optimă care să includă 2 benzi de circulatie, plus piste pentru biciclete si promenada pe malul râului. Singurul punct de gâtuire a circulatiei ar fi in zona grupului de hoteluri Select, Cora si Codrisor, dar si aici există posibilitatea ca dinspre Podul Budacului circulatia pe strada Codrisor să se facă pe un singur sens până in fata hotelului Codrisor,urmând ca iesirea spre Podul Budacului să fie amenajată pe malul râului, pe strada Victor Onisor. In acest sens există un proiect mai vechi pentru amenajarea malurilor râului Bistrita pe la poalele padurii Codrisor, pe portiunea dintre podul Budacului si podul Jelnii :
(vezi: (https://zupernews.wordpress.com/2013/06/06/codrisor-hill-p-u-z-bistrita-…)