Gabriel Lazany: Este haos total în Centrul Cultural Municipal ”George Coșbuc”! Vom reorganiza întreaga activitate

Primarul municipiului Bistrița, Gabriel Lazany, a vorbit marți seara, într-o emisiune la AS-TV, despre planurile sale cu privire la Centrul Cultural Municipal ”George Coșbuc”, instituție aflată în subordinea administrației locale pe care o coordonează. Edilul propune reorganizarea centrului, acesta urmând să aibă 25 de angajați.

Eu am spus încă din campanie electorală că toate instituțiile subordonate vor fi eficientizate și am făcut referire în mod expres, de foarte multe ori, la Centrul Cultural Municipal. Acolo, pentru activitatea culturală care se face la nivel de municipiu, este nevoie de maxim 15 persoane. Acum când am început să lucrez pe organigrama lor, am ajuns la un număr de 25 de persoane, număr care din punctul meu de vedere pot să spun că este final. Lucrurile trebuie să se desfășoare în continuare fără a afecta evenimentele culturale care se desfășoară în municipiu. Noi doar încercăm să eficientizăm ceea ce se întâmplă în acest centru din punct de vedere al persoanelor angajate. M-am uitat pe foarte multe evenimente culturale organizate, inclusiv pe cel mai mare eveniment care este înșiruit pe mai multe zile, respectiv Zilele Municipiului Bistrița care se desfășoară sub cupola Centrului Cultural Municipal. Dacă facem o analiză, constatăm că nu este altceva decât un conglomerat de activități private contractate. Atunci, ca să facem astfel de evenimente, consider că nu trebuie să avem 68 de oameni angajați, câți sunt acum. Trebuie să avem câțiva oameni care gestionează și contractează aceste activități plus o parte de personal administrativ de care nu te poți lipsi. Toate celelalte evenimente se vor face pe bază de contract de prestări servicii, cum se fac în multe orașe ale lumii și cum se făceau și în Bistrița până nu de mult. Bugetul salariilor la nivelul Centrului Cultural Municipal este undeva la circa 500.000 de lei pe lună. Dacă reducem, de exemplu, la 200.000 de lei, de diferență se pot organiza evenimentele culturale care oricum se contractau, iar banii cheltuiți pe evenimente culturale putem să îi ducem către alte direcții, către investiții sau către susținerea altor activități. Toate acestea pot fi posibile cu menținerea întregului calendar de activități culturale”, a explicat primarul Gabriel Lazany.

Potrivit primarului, în momentul de față ”este haos total în Centrul Cultural Municipal”, motiv pentru care întreaga activitate a acestuia va fi reorganizată. ”Se vor schimba toate, inclusiv modalitatea de lucru și de contractare a evenimentelor”, a completat primarul.

Gabriel Lazany a cerut angajaților centrului să îi prezinte, până la sfârșitul acestui an, calendarul activităților culturale pentru anul 2025.

”Ei trebuie să vină cu anumite propuneri. Noi trebuie să bugetăm evenimentele și să facem cunoscut publicului calendarul activităților. (…) Dacă bistrițenii se bucură de un anumit eveniment, nu am nicio problemă să îl continuăm și să îl susținem. Dar nu pot fi de acord să se facă niște evenimente doar pentru că x sau y trebuie să câștige niște bani”, a mai menționat sursa citată.

Primarul a vorbit și despre viitoarea organigramă a Centrului: ”Trebuie să rămână o conducere pentru că nu putem avea o instituție fără un management. Avem partea administrativă fără de care nu poți funcționa și nici nu m-am gândit să mă ating de acea zonă. Trebuie să ai segmentul financiar-contabil, partea de resurse umane. Dar nu cred e nevoie de un compartiment de proiecte europene la acest centru. Ei nu au făcut niciun proiect european. Acolo este angajată o persoană care așteaptă proiecte. Lăsând la o parte segmentul administrativ și cel financiar-contabil, pe partea culturală trebuie să avem un coordonator de programe culturale și o persoană pe fiecare domeniu cultural. Trebuie să avem o persoană care să se ocupe de folclor, una care să se ocupe de muzică clasică, una de teatru. Dar va fi câte o singură persoană pe fiecare domeniu cultural. În segmentul administrativ mai avem persoana care prezintă toate evenimentele culturale, iar celelalte persoane trebuie să se ocupe de partea de contractare”.

Ce se întâmplă cu Ansamblul ”Cununa de pe Someș”

Primarul a vorbit în cadrul emisiunii de la AS-TV și despre Ansamblul ”Cununa de pe Someș”, afirmând că acesta nu se va desființa, însă municipalitatea nu va mai prelungi contractele de muncă ale artiștilor din acest ansamblu.

”În mod normal, când angajezi o persoană pe durată determinată, ai dreptul să îi faci prelungiri succesive de contract timp de 3 ani. Dacă după 3 ani nu o angajezi pe perioadă nedeterminată, înseamnă că nu ai nevoie de acea persoană. Într-adevăr sunt persoane în Centrul Cultural Municipal care duc acea periodicitate de 7 ani. Dacă vorbim de Ansamblul Cununa de pe Someș, observăm că fostul edil (n.r. – Ioan Turc) face afirmații populiste. În anul 2017 Ansamblul a devenit profesionist, dar din 1952 și până în 2017 a funcționat ca ansamblu de amatori. În 2017 au fost angajați artiștii ansamblului pe perioadă determinată. În mod normal, conform prevederilor legale, în anul 2020 ei trebuiau angajați pe perioadă nedeterminată fiindcă au trecut cei trei ani. A trecut anul 2020, când a preluat conducerea fostul edil (n.r. – Ioan Turc). În 2021 nu a făcut nimic, în 2022 nu a făcut nimic, în 2023, nimic, în 2024, nimic, iar acum iese cu trâmbița și cu hangerul ca Muc cel mic și zbiară prin oraș. Lucrurile nu pot continua așa. Mie îmi pare rău pentru fiecare persoană, dar eu nu desființez ansamblul. Nu mai prelungim contractele artiștilor care sunt în ansamblu. Ei rămân în continuare ansamblu și își vor desfășura activitatea ca înainte de 2017, cu statul de amator. Ei pot să aibă activități, spectacole, pot să vină și să solicite și le punem la dispoziție sală pentru antrenamente, doar că nu vor mai fi plătiți din banul public. Mai multe decât atât, ei vor putea participa la evenimentele organizate de Primăria Bistrița, în calitate de ansamblu amator, pe baza unor contracte ferme și le vom plăti contravaloarea prestațiilor. Dacă nu, nu este nicio problemă, pot să vină cei de la Ansamblul Dor Românesc al Consiliului Județean sau poate că bistrițenii vor să vadă și ansambluri și din alte părți”, a mai explicat Gabriel Lazany.

Primarul Bistriței a mai adăugat: ”Dacă artiștii ansamblului ar fi avut , de exemplu, zece clase de copii cu care să facă dansuri, pe care să îi pregătească, lucrurile ar fi stat cu totul altfel, dar, din păcate, nu au niciuna. Ei sunt total absenți. (…) Artiștii cântă la nunți, dansatorii au evenimente plătite. Ei pot să evolueze și eu cred că revenirea la statutul de amatori îi va stimula. (…) Eu nu sunt puși pe liber. Li se încheie un contract. Angajatorul poate prelungi sau nu acel contract de activitate. Eu nu i-am dat afară. Le-au expirat contractele și nu au mai fost prelungite. Un contract pe perioadă determinată aduce ți foarte multe dezavantaje pentru persoana în cauză (…), dar eu cred că ei s-au complăcut în situația aceasta în loc să-și fi cerut drepturile în anul 2020 când legea spunea foarte clar: ori mă angajezi pe durată nedeterminată, ori punem punct și atunci s-ar fi terminat în anul 2020. Eu nu am făcut altceva decât să intru în legalitate”.

Edilul Bistriței este de părere că o parte din artiștii acestui ansamblu își vor putea găsi loc la Ansamblul Profesionist ”Dor Românesc” al Centrului Județean pentru Cultură Bistrița-Năsăud.

”Cei merituoși își vor putea continua activitatea ca profesioniști acolo”, a mai precizat Gabriel Lazany.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

error: Content is protected !!