În conformitate cu prevederile Legii nr. 52/2003 privind transparența decizională în administrația publică, Ministerul Afacerilor Interne supune dezbaterii publice proiectul de Lege pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul ordinii și siguranței publice care conține o serie de propuneri prin care se asigură transparentizarea procedurilor de intervenție ale polițiștilor.
Nevoia acestor schimbări legislative reprezintă răspunsul instituțional la o realitate socială și au ca scop principal asigurarea unui echilibru între consolidarea autorității și protecției polițistului și drepturile și libertățile celor în slujba cărora acesta se află, cetățeanul.
Din acest considerent, cele mai frecvente proceduri, cele care privesc direct interacțiunea cu cetățenii: legitimarea, conducerea la sediul Poliției, încătușarea, controlul corporal și al vehiculului se vor introduce în Legea privind organizarea și funcționarea Poliției Române, pentru a fi cunoscute de către toți cetățenii.
Prin proiectul de lege supus dezbaterii publice se stabilește și dreptul polițistului de a solicita oricărei persoane care face obiectul unor măsuri polițienești, să renunțe temporar la mijloacele ce pot fi folosite pentru un atac armat, să țină mâinile la vedere și/sau să adopte o poziție inofensivă care exclude săvârșirea unei acțiuni violente.
De asemenea, se introduc trei noi infracțiuni pentru care se prevăd pedepse cu închisoarea:
- împiedicarea polițistului să-și exercite obligațiile de serviciu;
- întrebuințarea în public de cuvinte,expresii ori gesturi jignitoare sau obscene în mod mijlocit la adresa unui organ de urmărire penală sau de ordine publică, aflate în exercitarea atribuțiilor de serviciu;
- continuarea săvârșirii unor fapte prin care se tulbură folosința locuinței locatarilor dintr-un imobil (se întâmplă ca în cazul scandalurilor sau petrecerilor din blocuri sau din proximitatea imobilelor, polițiștii să intervină la cererea vecinilor/locatarilor, iar măsura pe care o iau — avertisment sau amendă contravențională — să fie ignorată după plecarea acestora de la fața locului. Dacă acțiunea care a impus intervenția polițiștilor continuă, la o a doua sesizare a cetățenilor trebuie să intervină o răspundere mai drastică, din sfera penală, față de cei care au provocat respectiva faptă).
Totodată, pachetul de măsuri reglementează situațiile când polițistul are dreptul de a pătrunde într-un spațiu privat, fără acordul proprietarului dacă:
- există indicii că în acel spațiu este pusă în pericol viața unei persoane sau este o persoană decedată;
- în acel spațiu se află autorul unei infracțiuni flagrante, comisă prin folosirea unei arme ori substanțe explozive, narcotice sau paralizante, prin violență, ori de către o persoană mascată sau deghizată;
- în acel spațiu se află autorul unui act terorist.
Pentru conturarea unui cadru legislativ clar, care să asigure atât protecția și predictibilitatea, cât și eficiența acțiunilor polițienești a fost analizată legislația și practica polițiștilor din statele europene.
Textul proiectului de Lege este afișat și poate fi consultat pe pagina de internet a MAI, www.mai.gov.ro .