Consiliul Județean Bistrița-Năsăud întâmpină probleme în ceea ce privește modernizarea unui lot din importantul proiect de infrastructură rutieră intitulat ”Poarta Transilvaniei”. Este vorba despre lotul 4 al proiectului, de la Ilva Mică spre Măgura Ilvei, lot pe care lucrările avansează extrem de lent, cu toate că ordinul de începere a fost dat încă din luna aprilie. Până în prezent nu s-a realizat mai nimic.
Vicepreședintele Consiliului Județean Bistrița-Năsăud, Ioan Țintean, a afirmat, într-o emisiune a postului local de televiziune AS-TV, că firma care a câștigat licitația e din județul Suceava, însă lucrează ”execrabil”.
”Problema mare la români este că pierdem câte un an jumătate – doi, din pricina contestațiilor. Deci deși dumneavoastră ați câștigat legal o lucrare pe un proiect, cel care a pierdut contestă și durează câte un an de zile minim până se definitivează totul. Plus că se pierd bani, nu se pierde numai timp. Sunt firme care au trei oameni, dar care au foarte bună structura de avocați și numai asta urmăresc, să conteste, chiar dacă nu au capacitate de lucru. Din păcate avem și noi un asemenea antreprenor în județul Bistrița-Năsăud, care ne încurcă foarte tare pe lotul 4 din drumul Poarta Transilvaniei, de la Ilva Mică spre Măgura Ilvei. E din Suceava, nu e de-al nostru, dar comparativ cu ceilalți antreprenori pe care îi avem este execrabil. Și o spun cu responsabilitate” a declarat Ioan Țintean.
Întrebat dacă în acest caz nu se poate interveni, Țintean a mai completat că în acest caz nu se prea poate, motivând că ”sunt pe directive europene. Deși legile se bazează pe aceste directive europene, nu poți să le schimbi de așa manieră încât să atribui lucrări direct, dar s-au făcut unele mici modificări în legea achizițiilor publice, dar nu de așa manieră încât să se elimine contestațiile”.
La rândul său, președintele Consiliului Județean Bistrița-Năsăud, Emil Radu Moldovan, a vorbit și el despre aceste probleme: ”Am avut nenumărate întâlniri, și eu și domnul vicepreședinte cu colegii mei și dirigintele de șantier, chiar zilnic … Nu prea avem pârghii cu aceste companii, care spun că o să se încadreze în contract, că respectă graficele… Vă dați seama că nici eu nu sunt încântat deloc să am un contract de finanțare care a fost semnat în 2017 și chiar dacă am pornit cu 2 ani de zile înainte, în 2015, licitațiile le-am terminat de abia în primăvara lui 2018. Am semnat ordinul de execuție, de începere, dar firma nu lucrează”.
În ceea ce privește lotul 4, între Ilva Mică (DN 17 D) – Poiana Ilvei- Măgura Ilvei, acesta are o lungime de 18,8 km, iar lucrările sunt executate de Asocierea Autotehnorom cu OPR Asfalt SRL, pentru 38,8 milioane lei (8,5 milioane euro), termenul de execuţie fiind de 24 luni.
Proiectul Poarta Transilvaniei se derulează pe cinci loturi, lucrările fiind în diverse stadii de execuție.
Se lucrează pe Lotul 2 – Lac Colibița- Bistrița-Bîrgăului-intersecție DN 17 (cu o lungime de 17 km), valoarea contractului atribuit: 37.3 milioane lei (8 milioane euro) și pe Lotul 3– intersecție DN 17/ Josenii Bîrgăului- Strâmba- Ilva Mică (14.2 km), valoarea contractului atribuit- 34.3 milioane lei (7.4 milioane euro).
Valoarea totală a investiţiei pe trei dintre loturi (2,3 și 4) este de circa 110 milioane de lei, aproximativ 24 milioane euro. Finanţarea este asigurată prin Programul Operaţional Regional 2014-2020.
De asemenea, contractul pentru Lotul 5 din acest proiect, tronsonul Măgura Ilvei-Ilva Mare-Lunca Ilvei (aproximativ 18 km de drum cu o valoare de 37,6 milioane lei) a fost semnat și acum se află în faza de proiectare, obținere a avizelor și a autorizației de construcție, urmând să fie demarate lucrările. Finanțarea pe acest lot este asigurată prin Programul Național de Dezvoltare Locală, lucrările urmând să fie executate de firmele SC MIS Grup SRL (lider de asociere), SC Technocer SRL, SC Drumserv SA și SC Luca Way SRL
Totodată, pentru Lotul 1 tronsonul 2 (Colibița-Mița) s-a semnat contractul pentru proiectare și execuție (valoare estimată- 43,9 milioane lei – 9,4 milioane euro, termen de execuție 19 luni, dintre care două pentru proiectare).
Primul tronson din lotul 1, de la Mureșenii Bârgăului la Colibița a fost finalizat și recepționat încă din vara anului trecut.
Proiectul DJ 172 D ”Poarta Transivaniei” cuprinde: Mureșenii Bârgăului (DN 17) – Lac Colibița – Colibița – Bistrița Bârgăului (DN 17) – (DN 17) Josenii Bârgăului – Strâmba – Ilva Mică (DN 17 D) – Poiana Ilvei – Măgura Ilvei – Ilva Mare – Lunca Ilvei – limita jud. Suceava.
FOTO: www.transilvaniabusiness.ro