Primarul municipiului Bistrița, Ovidiu Crețu, consideră că două proiecte importante ale administrației locale, cu o valoare totală ce depășește 20 de milioane de euro, vor schimba din temelii modul în care se desfășoară transportul în oraș, punându-se accent pe transportul public de persoane.
Potrivit primarului, este vorba despre proiectele Linia Verde și Centrul Intermodal de Transport, însă, în opinia edilului, cel mai important proiect este Linia Verde.
Despre Linia Verde
În ceea ce privește Linia Verde, proiect care ar duce și la desființarea unui număr important de locuri de parcare din oraș, primarul a admis că acest lucru se va întâmpla, motiv pentru care admistrația locală va pune la dispoziție o altă variantă. ”Nu poți să mănânci omletă dacă nu spargi ouă. Asta să fie clar. Uniunea Europeană nu finanțează mobilitatea distrugând pe bani europeni spațiile verzi și pietonale ca să le transformi în parcări. Nu! Linia Verde are scopul principal de a moderniza mobilitatea în municipiul Bistrița, de a îndemna și trimite oamenii să folosească transportul public, un transport public ecologic, fără poluare. Va fi și gratuit, va fi și un transport public care te va aduce în zona istorică, centrală a municipiului”, a spus primarul Ovidiu Crețu, în timpul unei emisiuni a postului local de televiziune AS-TV.
”Este un proiect curajos, mi l-am asumat. Se poate! Bistrița poate să facă lucrul acesta. Sunt și alte orașe în lume care fac lucrul acesta și avantajele sunt formidabile. Transportul public trebuie să răspundă nevoilor cetățenilor. (…) Un transport public gratuit rezolvă multe probleme”, a mai completat Crețu.
Totodată, pe lângă faptul că vor fi achiziționate autobuze electrice, toate străzile de pe traseul Linia Verde vor fi reabilitate. ”Degeaba cumpărăm autobuze electrice, frumoase și le blocăm în circulație. Va fi linie prioritară pentru autobuze și atunci ă să vezi poți veni mai repede cu autobuzul decât cu mașina din Viișoara până în centrul istoric. (…) Nenumăratele locuri de parcare din jurul Bisericii Evanghelice ar putea fi transformate în terase. Este esențial ca acest transport să treacă prin centrul istoric al orașului”, a spus aceeași sursă.
Traseul pe care va funcționa Linia Verde este: Unirea (Casa Agronomului) – Calea Moldovei – General Grigore Balan – Bistricioarei – Piața Petru Rareș – Piața Unirii Dornei, Gheorge Șincai – Independenței – Libertății – Viișoara.
Licitația pentru execuția lucrărilor a fost deja lansată, municipalitatea urmând să stabilească și compania care va realiza aceste lucrări.
”Contractul de finanțare pentru acest proiect este semnat. Lucrările au fost scoase la licitație, termenul pentru depunerea ofertelor fiind 20 mai. Deci peste câteva zile se închide perioada de depunere a ofertelor, după care acestea vor fi analizate. În final, cineva se va apuca de lucru pe acest proiect”, a mai declarat Crețu.
Întreaga investiție este de circa 12 milioane de euro, bani din care vor fi achiziționate și autobuzele electrice.
Despre Centrul Intermodal de Transport
În ceea ce privește Centrul Intermodal de Transport, primarul a afirmat că, alături de Linia Verde, este al doilea proiect care va influența dezvoltarea orașului, felul în care arată, mobilitatea în oraș. ”Nu este firesc ca autocarele astea mari să traverseze tot orașul, să oprească în stațiile de transport public local, cu remorcă de bagaj, cu toate acelea. Dar Centrul Intermodal le va scoate din oraș. În momentul când va fi funcțional, toate aceste autovehicule vor veni pe varianta de centură, vechea centură.vor urca pe această platformă și se vor întoarce tot pe centură. E ca o platformă de schimb”, a explicat Ovidiu Crețu. ”Asta înseamnă schimbări radicale n concepția mobilității în oraș”, a mai spus edilul orașului, care a dat exemple de astfel de proiecte în alte orașe europene, precum Bruxelles.
”Proiectul este în evaluare la Agenția de Dezvoltare Regională. El trebuie să ne vină zilele acestea. (…) Urmează să lansăm licitația și undeva la mijlocul lunii iunie va fi termenul de depunere a ofertelor. Un proiect de 8,7 milioane euro”, completează primarul.
Va garantez ca dupa aceasta PANDEMIE transportul in comun cu trenul, autobusul si in parte avionul nu vor mai fi o prioritate absoluta pt.omenire si pt. noi romanii. Frica de a contacta boli va crea o abordare totala din partea calatorilor. Viata si obiceiurile omenirii s-au schimbat drastic. Bineinteles al celor care gandesc si le este frica de boli. Linia Verde nu este o izbanda pt. ca nu reduci absolut deloc poluarea cu 6 autobuze electrice. Egal cu o. Pe urma sa nu uitam ca aproape tot romanul are o masinuca si nimeni pe lumea asta nu o sa il faca sa renunte la comoditate. Aceste autobuze si gratuitatea pe transport este doar da pesedeul sa creeze facilitati propriului electorat adica pensionarilor si asistatilor sociali care se vor plimba pe capetele orasului.Poluarea mult trambitata de primar se rezolva cu totul altfel, prin achizitionarea in masa de masini electrice la preturi accesibile si prin plantarile de arbori de aliniament cu coronamente serioase care sa retina noxele.
In legatura cu Linia Verde de transport public intre Viişoara si Unirea, cu mijloace de transport în comun cu motor electric, hibrid sau cu normă de poluare redusă, este evident că traseul trebuie reconsiderat in sensul evitării centrului istoric al orasului, unde străzile sunt prea inguste si nu permit amenajarea unor benzi dedicate transportului public prevăzute cu alveole pentru statiile de autobuz. Traseul „Linia verde” se întinde pe în jur de 10 km va străbate orașul de la est la vest, trecând inclusiv prin centrul orașului. Traseul este : Unirea – Calea Moldovei – General Grigore Bălan – Bistricioarei – Piața Petru Rareș – Piața Unirii – Dornei –Piața Centrală – Gheorghe Șincai – Independenței – Libertății – Viișoara. Asta duce la pierderea unui mare număr de locuri de parcare nu doar din jurul Bisericii Evanghelice ci si din Piata Unirii, strada Gheorghe Șincai sau strada Dornei .
De aceea, de la Poșta veche traseul ar trebui deviat pe strada Gării până la bulevardul Republicii unde poate fi amenajate fără probleme benzi pentru Linia Verde de transport public, inclusiv statii de autobuz moderne de unde pasagerii pot ajunge usor in centru pe traseul pasajelor recent amenajate cu bani europeni. De asemenea din bulevardul Republicii traseul Liniei Verzi poate fi continuat in linie dreaptă pe strada 1 Decembrie si pe Calea Moldovei spre Unirea fără alte devieri .
Centrul intermodal de transport nu-i decât o platforma de beton cocotata peste peroanele de tren si reprezintă o solutie complicată, costisitoare si inutilă cu atat mai mult cu cat activitatea feroviară in gara Bistrita este redusă la cateva trenuri de călători. Pe de alta parte nu se rezolva nici problema fluidizării circulatiei auto in zona garii. Dimpotriva, accesul pe platformă presupune construirea unor rampe care complică si mai mult circulatia, intrucat străzile din jurul gării sunt destul de inguste. De aceea, o solutie mai realista si posibil de realizat ar putea fi eliminarea tuturor liniilor secundare de manevra care ies din gara spre Unirea, astfel incat sa ramana doar linia principala care duce spre Bistrita Bargaului. Operatiunile de manevra feroviara ar putea fi mutate in partea de vest a garii prin construirea unui triaj intre pasarela veche si pasarela nouă. Dacă se muta si activitatea de transcontainer CFR din gara Bistrita, atunci platforma de beton devine absolut inutilă deoarece in locul ramas s-ar putea construi un sir de peroane pentru autogara, fara a mai fi nevoie de platforma suspendată. Astfel, gara Bistrita fiind cap de linie ar putea fi amenajata precum Gara de Nord din Bucuresti in care intră si ies doar trenurile de călători. Circulatia feroviară spre Bistrita Bargăului este extrem de redusă si prin urmare legatura intre strada Garii si Tarpiului s-ar putea realiza chiar si printr-o trecere la nivel.
Astfel, prin eliminarea liniilor de manevră s-ar putea deschide circulatia auto intre Strada Garii si Tarpiului prin trecere la nivel cu calea ferata peste o singura linie, la fel ca pe strada Cuza-Voda sau Ioan Slavici. De asemenea ar putea fi amenajata o trecere la nivel si in zona strazii Romana, ceea ce ar fluidiza si mai mult circulatia auto in zona de peste calea ferata. Dupa demolarea intreprinderii „Teracota” strada Romana s-ar putea prelungi până la intersectia cu Drumul Cetătii (centura veche).
Statuia lui KIM IR SEN nu o mai faci ???ca aveai de gand !!!!