Amenajarea unor piste de biciclete pe mai multe străzi din municipiul Bistrița dă bătăi de cap Primăriei Bistrița, lucrările fiind sistate pe câteva dintre străzile prevăzute în proiect. Potrivit administratorului public al municipiului, Ioan Peteleu, pentru că s-a constatat că există situații în care amenajarea pistelor în forma inițială creează probleme, municipalitatea a solicitat revizuirea proiectului tehnic.
Prezent într-o emisiune de la postul local de televiziune AS-TV, Ioan Peteleu a vorbit despre două dintre marile proiecte pe care Primăria Bistrița le implementează cu fonduri europene – amenajarea pistelor pentru cicliști pe mai multe străzi din oraș și Linia Verde.
Referitor la proiectul privind pistele de biciclete, Ioan Peteleu a precizat că implementarea acestuia a început încă din anul 2020, pe câteva dintre cele 28 de străzi cuprinse în proiect fiind deja amenajate piste.
”Vorbim despre un proiect care presupune amenajarea pistelor de bicicliști pe 28 de străzi din municipiul Bistrița, în lungime totală de aproximativ 26 de km. (…) Pistele se realizează atât în carosabil, cât și pe trotuar. (…) În anul 2020, au fost amenajate piste pe 5 străzi – Eroilor, Romană, Dimitrie Cantemir, Drumul Dumitrei Vechi și Grănicerilor. Acestea sunt străzile care au fost amenajate deja în anul 2020. În anul 2021, am cuprins pentru această intervenție un număr de 12 străzi – Ghinzii, Avram Iancu, C.R.Vivu, Tudor Vladimirescu, Cimitirului, Drumul Cetății – cel mai lung traseu, Ioan Slavici, Subcetate, Garoafei, Pescarilor, Împăratul Traian – parțial. Acestea sunt străzile care vor intra anul acesta în procesul de amenajare a pistelor de cicliști. Am fazat aceste 28 de străzi pentru a nu crea un disconfort major în tot orașul, pentru că avem și noi presiuni din partea constructorului, care are forță de muncă disponibilă, are și utilaje și vrea front de lucru, dar am zis că să fazăm totuși acest proiect pentru ca disconfortul să fie cât mai mic posibil”, a declarat Ioan Peteleu.
Administratorul public al municipiului Bistrița a precizat că pe mai multe străzi dintre cele pe care deja se lucrează s-au identificat probleme și s-a solicitat o revizie a proiectului tehnic.
”Pentru Drumul Cetății și pentru alte străzi am solicitat o revizie a proiectului tehnic pentru că, dacă implementarea proiectului se făcea așa cum s-a proiectat inițial, nu mai putem să intervenim. Spre exemplu, pe Drumul Cetății ne dorim să amenajăm cel puțin o bandă de circulație în plus. Pe Drumul Cetății sunt anumite zone unde pista era proiectată pe marginea canalului, deci pe partea dreaptă a sensului de mers spre Viișoara. Noi am solicitat proiectantului să revizuiască proiectul și să repoziționeze pista pe partea stângă, astfel încât să putem interveni ulterior, pentru că altfel, dacă facem proiectul așa, 5 ani nu mai putem interveni pe zona respectivă. Pistele, până la sensul de la intersecția cu strada Subcetate, merg pe partea stângă. De acolo mergeau pe partea dreaptă, ceea ce ne-ar încurca foarte mult în viitor pentru că avem în vedere să mai realizăm o bandă suplimentară de circulație sau chiar două în zonele în care lățimea va permite. Acum lucrările stagnează în această zonă, așteptăm finalizarea reviziei tehnice”, a spus Peteleu.
De asemenea, au apărut probleme și pe strada Avram Iancu. ”Acolo vorbim de parcări publice care vor fi reamenajate longitudinal pentru că altfel nu se poate. Și acolo am solicitat proiectantului să revizuiască proiectul pentru că rămâne o suprafață foarte mică pentru trotuar. Așteptăm soluțiile tehnice de la proiectant, de aceea s-au sistat și acolo lucrările. (…) Sunt zone unde nu vom putea merge cu pista lângă trotuar pe toată lățimea de un metru. Atunci vor fi zone comune pistă – trotuar”, a explicat Ioan Peteleu.
Întrebat care este situația de pe strada Ioan Slavici, o altă stradă problematică, Ioan Peteleu a răspuns: ”Acest proiect are toate avizele necesare, inclusiv avizul Poliție Rutiere. Dacă dânșii au dat aviz că strada respectivă poate să încorporeze pista în carosabil, înseamnă că strada respectivă este conformă din punct de vedere al circulației pe două sensuri. (…) Trebuie să acordăm mai multă atenție bicicliștilor, mai multă atenție pietonilor și trebuie să ne conformăm și noi, ca utilizatori de autovehicule, la aceste noi reglementări. (…) Toate problemele apărute în execuție au fost transmise proiectantului și, așa cum am spus, suntem în revizie de proiect tehnic. Pe măsură ce proiectantul ne dă soluțiile, executantul le va pune în aplicare”.
Administratorul public al municipiului mai precizează că, după ce pistele vor fi finalizate, străzile vor fi reabilitate.
”În momentul de față, tot acest proiect este un șantier. S-au făcut intervenții în funcție de aceste prioritizări. Tronsoanele care au fost decopertate vor fi asfaltate. (…) În perioada imediat următoare, străzile Împăratul Traian, Grănicerilor, Avram Iancu, C.R. Vivu, Ioan Slavici și Drumul Cetății vor fi asfaltate, deci se va turna asfalt pentru partea carosabilă. Până la sfârșitul lunii iunie urmează ca străzile începute să fie finalizate – Avram Iancu, Tudor Vladimirescu, Vasile Lupu și Cimitirului. Pentru anul 2022 avem un alt pachet de străzi – Împăratul Traian (restul de executat, astfel încât să ajungă până în strada Sigmirului), Valeriu Braniște, Aleea Sălciilor, Petru Maior, Alexandru Odobescu, Ion Rațiu, Victor Onișor, Codrișor, Alba Iulia, Aleea Șieului, Șt. O. Iosif, Panait Cerna, Gheorghe Pop de Băsești și Axente Sever. Acestea vor intra în reabilitare anul viitor”, a adăugat sursa citată.
Pe lângă amenajarea pistelor și reabilitarea străzilor, proiectul prevede și achiziția a peste 170 de biciclete, inclusiv biciclete electrice, și amenajarea unor stații de încărcare.
”Vorbim de instalarea a 7 stații de închiriere a bicicletelor de tip bike-sharing, care urmează să fie amplasate în următoarele locații: Parcul Municipal – în zona stadionului, Parcul Mihai Eminescu, Parcul Han – fântâna arteziană, strada Cuza Vodă – Piața Decebal, strada Poligonului – zona de acces către Pădurea Schullerwald, Parcul Big – lângă Biserica Sfânta Ana și Piața Calea Moldovei. Acestea sunt zonele de unde se vor putea închiria bicicletele. Două dintre aceste stații vor fi dotate și cu biciclete electrice. În total vor fi 175 de biciclete, dintre care 165 sunt biciclete clasice și 10 electrice”, a adăugat Peteleu.
Valoarea totală a proiectului privind amenajarea unor piste de biciclete pe 28 de străzi din Bistrița este de aproximativ 21 de milioane de lei, din care valoarea nerambursabilă este de 20,5 milioane lei. ”Contribuția municipiului este una extrem de mică, de circa 100.000 de euro”, a mai adăugat Ioan Peteleu.
Întreaga emisiune de la AS-TV poate fi urmărită integral AICI.