Contractul de colectare a deșeurilor din întreg județul a fost atribuit prin încredințare directă, în regim de urgență. Firma SUPERCOM a fost selectată, după ce primarul Crețu a făcut lobby public pentru această companie, invocând situația de urgență creată după plecarea Vitaliei. Din vara anului 2016, locuitorii județului plătesc aproape de 3 ori mai mult pe colectare: de la 3.5 lei la 9.9 lei/persoană/lună, iar deșeurile sunt colectate NE-selectiv.
Pentru un impact atenuat, Primăria Bistrița suportă o parte din taxa de gunoi și plătește din bugetul local subvenția de 3.3 lei/persoană/lună. În conturile Supercom ajung 9.9 lei/persoană pe lună. (Primăria Bistrița va plăti 3.3 lei + 6.6 lei cât va plăti fiecare persoană.
ADI Deșeuri este o entitate ce supervizează gestionarea deșeurilor din județ. Este formată din primarii tututoror localităților din județ, din președintele Consiliului Județean și aparatul tehnic. Comisia de negociere din cadrul A.D.I Deșeuri a stabilit un tarif de 9.9 lei/persoană/lună, pe baza unor calcule din 2007 privind cantitățile produse de fiecare locuitor și pe baza acestei valori s-au stabilit valoarea tarifului aplicat.
S.O.S: colectarea selectivă NU se desfășoară în județ! SUPERCOM merge pe prelungiri de contract, deoarece licitația NU este finalizată!
Sistemul de management al deșeurilor este nefuncțional la nivelul județului, deoarece:
– NU are loc o colectare selectivă a deșeurilor
– NU are loc depozitare selectivă a gunoaielor, a Tărpiu
– firma care colectează NU are infrastructura necesară pentru colectare selectivă și are camioane care doar ridică gunoiul amestecat, ca pe vremuri.
– pentru golirea pubelelor semi-îngropate, SUPERCOM are doar 5 mașini cu braț-telescopic, care NU pot acoperi județul.
De menționat că VITALIA a avut întregul sistem conceput pe mașini cu braț telescopic, dar după ce au plecat din județ în parcul-auto au mai rămas doar mașinile care aparțin ADI Deșeuri. Cu infrastructura la pământ și cu un contract care se prelungește constant, SUPERCOM NU gestionează în parametrii optimi capitolul colectare selectivă. Aplicarea legii va avea loc doar pe hârtie, deoarece în realitate deșeurile județului ajung la groapă ne-sortate!
Degeaba fac informări, pentru că EI nu au mașini cu macara care să colecteze selectiv din pubelele semi-îngropate. Și oricum ar fi, județul e pe avarie de-un an jumate, de când SUPERCOM a preluat comanda. Deși plătim din bani publici avocați de renume, deocamdată licitația de desemnarea a unui nou operator NU e finalizată, iar întocmirea unui caiet de sarcini a durat 6 luni. (iunie 2016 – decembrie 2016). Licitațiile și contestațiile s-ar putea prelungi ani buni, timp în care SUPERCOM va face colectarea în baza încredințării-directe din iunie 2016, cu prelungirea periodică a acestui contract pe perioadă determinată.
Delegarea prin concesiune a serviciului public de salubrizare respectiv activitatea de colectare, transport, depozitare si transfer al deseurilor municipale inclusiv deseuri periculoase din deseuri menajere si managementul Statiilor de Transfer si al Centrelor de Colectare din judetul Bistrita-Nasaud se va face pentru 5 ani.
Valoarea estimată fără TVA: 111.581.980 Lei .
Fără negociere, A.D.I Deșeuri dă 27.000 de euro pe avocați de ELITĂ! Nu a avut loc o selecție de oferte: primul venit-primul servit! În cazul ăsta, Pavel Plăian e “de umplutură”!
Sistemul de management integrat al deșeurilor este nefuncțional în județ și nimeni nu-și asumă vina. Vitalia Servicii pentru Mediu Tratarea Deșeurilor gestionează depozitul de la Tărpiu, dar NU conform contractului și minciunile privind construcția și proiectare-greșită au ieșit la iveală. În fapt, sunt mari-probleme la capitolul depozitare ecologică. De asemenea, colectarea selectivă NU mai are loc, după ce Vitalia S.A (firma care a câștigat contractul de colectare) a reziliat contractul cu A.D.I Deșeuri și SUPERCOM a preluat contractul pe o situație de urgență care se tot prelungește de-un an jumate.
Toate aceste aspecte arată nivelul administrației județene, care este proprietara depozitului de la Tărpiu, dar și a celor aflați la putere, incapabili să gestioneze un proiect luat de-a gata odată cu venirea USL la putere în 2012.
Ne informează ca pe proști, dar județul e pe avarie și se colectează la GRĂMADĂ! Oare Comisia Europeană doarme?
A.D.I Deșeuri a conceput o campanie de informare ca la proști și a transmis presei modelele de fluturași:
Fiecare cetăţean are obligația să depoziteze deşeurile pe trei fracţii, la domiciliu, în recipienţii şi sacii personali. În mediul rural, sunt amenajate platforme cu CONTAINERE SEMI-ÎNGROPATE unde este obligatorie depozitarea deșeurilor în mod selectiv în funcție de culoarea capacului astfel:
1. Deşeuri Plastic și metal – Ridicăm capacul galben din plastic al containerului şi introducem pe rând câte un obiect de plastic sau metal.Ex. Sticle plastic, saci și pungi plastic , ambalaje plastic , conserve și doze metal, etc.
2. Deşeuri Hârtie şi carton – Ridicăm capacul albastru din plastic al containerului şi introducem sacul în care am depozitat. Pentru fracţiunile mai voluminoase, acestea se introduc pe rând, in bucăţi mai mici . Ex. Hârtie și carton uscat, ambalaje de hârtie și carton uscate, etc.
3. Deșeuri menajere – Fiecare gospodărie dispune gratuit de 1 pubelă de 120 l pentru Deșeurile mixte (menajere). Ex. Resturi alimentare ( mâncare , coji de fructe și legume, coji de ouă) materiale textile, hârtie umedă, etc.
Operatorul S.C. SUPERCOM S.A., are obligația de a ridica deșeurile reciclabile de pe platformele cu containere semi-îngropate și deșeurile menajere din pubelele negre de 120l deținute de fiecare gospodărie .
Conform Art. 24 alin. (6) lit d) din Legea 101/2006, Legea serviciului de salubrizare a localităților : “Membrii comunităţilor locale, persoane fizice sau juridice, au, în calitatea lor de utilizatori direcţi sau indirecţi ai serviciului de salubrizare, următoarele obligaţii:(…)d) să asigure preselectarea pe categorii a deşeurilor reciclabile, rezultate din gospodăriile proprii sau din activităţile lucrative pe care le desfăşoară, precum şi depozitarea acestora în containere asigurate de operatorul serviciului de salubrizare, numai în locurile special amenajate;”
Conform Art. 30 alin. (6) din Legea 101/2006: “(6) Constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 100 lei la 300 lei încălcarea dispoziţiilor art. 24 alin. (6) lit. d).”
În opinia LOR, cetățenii-s vinovați și merită AMENDAȚI: de la 100 la 300 de lei dacă NU sortează gunoaiele!
Modificările legislative impun ca cetățenii să selecteze deșeurile și să NU le arunce la grămadă. Amenda este de la 100 la 300 de lei pentru fiecare caz depistat. Măsură aberantă, în condițiile în care Supercom NU colectează selectiv, deoarece NU li s-a impus acest lucru în contractul încheiat acum un an și jumătate cu ADI Deșeuri.
Sistemul de management integrat al deșeurilor solide scârțîie din toate încheieturile și e de mirare cum de Comisia Europeană NU s-a sesizat din oficiu în acest caz.
Sistemul de management integrat al deşeurilor solide în judeţul Bistriţa-Năsăud” are o valoare de aproximativ 41 milioane de euro și a cuprins construirea unui Centru de management integrat al deşeurilor în comuna Dumitra, sat Tărpiu, a cinci staţii de transfer a deşeurilor şi achiziţionarea de containere pentru colectarea selectivă a deşeurilor şi vehicule pentru transportul acestora. Cu toate astea, factorii de decizie de la nivelul județului NU sunt în stare să gestioneze acest proiect finanțat din bani europeni.