Parlamentarii PSD au inițiat un proiect de lege care vizează anularea amenzilor aplicate de autoritățile sanitare pentru necompletarea formularului digital de intrare în România, a anunțat deputatul Daniel Suciu.
În ultima perioadă, autorităţile sanitare din întreaga țară au aplicat nenumărate amenzi persoanelor care s-au întors din străinătate şi nu au completat formularul digital de intrare în România, document care a fost introdus începând cu data de 20 decembrie 2021.
În condițiile în care mulți dintre cei amendați s-au plâns de faptul că nu au fost informați cu privire la obligativitatea completării acestui formular și au contestat în instanță amenzile primite, parlamentarii PSD le sar în ajutor.
În acest sens, potrivit deputatului Daniel Suciu, parlamentarii PSD au inițial un proiect de lege prin care propun anularea acestor amenzi. De asemenea, în cazul în care persoana sancționată a achitat deja amenda, proiectul prevede ca banii să îi fie returnați.
Cu situații de acest fel s-au confruntat și cetățeni din Bistrița-Năsăud, Direcția de Sănătate Publică aplicând mii de amenzi pentru necompletarea formularului.
Spre exemplu, primarul comunei Spermezeu, Sorin Hognogi, a făcut public cazul unei familii care a primit amenzi în valoare totală de 8.000 de lei. Într-o intervenție pe pagina sa de pe o rețea de socializare, primarul Sorin Hognogi solicită autorităților să demareze campanii pentru informarea cetățenilor cu privire la obligativitatea completării acestui formular.
La începutul acestei luni, la solicitarea Ministerului Sănătății, Guvernul României a aprobat o ordonanță de urgență care vizează o serie de modificări în ceea ce privește implementarea formularului digital de intrare în România. Actul normativ aduce mai multe completări care vizează îmbunătățirea mecanismului de completare a formularului digital de intrare în România (PLF).
”În acest sens, pentru identificarea contacților unei persoane infectate cu virusul SARS-CoV-2 și pentru prevenirea expunerii persoanelor la COVID-19, documentul prevede creșterea termenului în care o persoană are obligația de a completa Formularul digital de intrare în România de la 24 de ore la cel mult 72 de ore înainte de intrarea pe teritoriul României. Obligația persoanelor de a completa formularul nu este considerată a fi îndeplinită în cazul introducerii în formular date de identitate eronate sau incomplete. Prin excepție, pentru minori și persoanele lipsite de capacitate de exercițiu (ex. minori, persoane cu handicap), obligația de a completa formularul revine părinților, tutorelui sau reprezentantului legal”, se arată într-un comunicat al Ministerului Sănătății.
Noua ordonanță de urgență a Guvernului prevede și unele categorii de personal exceptate, care vor avea obligația de a completa formularul, o singură dată la intrarea în România, prin bifarea opțiunii „personal exceptat” de pe formular.
Acestea sunt:
- Piloții de aeronave și personalul navigant al acestora, precum și mecanicii de locomotivă și personalul feroviar;
- Conducătorii autovehiculelor cu capacitatea maximă autorizată mai mare de 2,4 tone care asigură transportul de marfă, precum și conducătorii autovehiculelor prevăzute cu mai mult de 9 locuri pe scaune, inclusiv locul conducătorului, care asigură transport de persoane;
- Personalul navigant maritim și fluvial, precum și personalul de deservire a platformelor maritime,,
- personalul navigant îmbarcat la bordul navelor, elicopterelor și personalul de deservire a platformelor maritime situate în zona economică exclusivă a României și care nu se deplasează pe teritoriul altui stat;c) polițiștii care participă la misiuni de aducere în România, sub escortă, a persoanelor urmărite internațional și a celor transferate în vederea continuării executării pedepsei cu închisoarea în conformitate cu prevederile Legii nr. 302/2004, republicată, cu modificările și completările ulterioare;
- personalul implicat în executarea misiunilor de transport pacienți ai serviciului medical la și din unități sanitare aflate în afara teritoriului României.
- Persoanele în vederea deplasării la locul de muncă tranzitează frontiera de stat cel puțin o data în 24 de ore.
O altă modificare se referă la datele cu caracter personal care sunt stocate pe o perioadă de 6 luni de la data completării formularului. La expirarea perioadei de 6 luni, datele cu caracter personal aferente fiecărui formular sunt șterse automat, prin utilizarea unor proceduri ireversibile.
S-a mai reglementat și posibilitatea ca plângerea împotriva procesului-verbal de constatare a contravenţiei şi de aplicare a sancţiunii să se depună la judecătoria în a cărei circumscripţie îşi are sediul direcția de sănătate publică județeană sau a municipiului București emitentă a procesului verbal.
De asemenea, valoarea contravențiilor care pot fi aplicate pentru nerespectarea obligațiilor ce revin fiecărei persoane la completarea PLF a scăzut de la intervalul 2.000-3.000 lei la 500 lei – 3.000 lei.
Despre amenzile aplicate de Direcția de Sănătate Publică Bistrița-Năsăud pentru necompletarea formularului de intrare în țară, Ziar de Bistrița a mai relatat: