Deputatul PNL Diana Morar afirmă că Legea 9/2023, cunoscută drept “Legea debirocratizării”, face parte dintr-un demers mai amplu care se dorește a fi implementat la nivelul administrației publice centrale și locale.
”Această lege, care a apărut dintr-o necesitate a populaţiei şi care se aplică tuturor cetăţenilor, este un pas intermediar spre digitalizarea serviciilor întrucât pregătește terenul pentru digitalizare, pentru acest cloud guvernamental, o cerință prevăzută în PNRR. În baza acestei legi, nu se mai cer copii după acte, este cel mai important lucru pe care noi îl întâmpinăm ca și beneficiari ai serviciilor în interacţiunea cu instituţiile statului. Se interzice ca acele obiecte de papetărie să mai fie solicitate beneficiarilor serviciilor şi, nu în ultimul rând, prin această lege încercăm să simplificăm toate aceste justificări”, a spus deputatul Diana Morar într-o conferință de presă.
Parlamentarul PNL a menționat că a început să viziteze instituţiile publice din județul Bistriţa-Năsăud pentru a vedea în ce măsură această lege este implementată și a constatat că realitatea din judeţ în ceea ce priveşte aplicarea Legii 9/2023 este una ”destul de îmbucurătoare”.
”Mare parte din interacțiunile pe care cetățenii le au deja sunt trecute pe parte de mediu online”, a spus parlamentarul liberal, dar a subliniat că acest proces nu este gata și că există și alte lucruri care trebuie optimizate. În acest sens, Diana Morar afirmă că trebuie să existe o corelare între această lege și alte legi prin care se mai solicită încă anumite copii după acte. Totodată, cetățenii sunt îndemnați să sesizeze, pe site-ul www.romaniafaradosar.ro, problemele cu care se confruntă în implementarea acestei legi.
”Acest site este structurat pe două segmente, unul se referă la eventualele întrebări pe care le pot adresa funcționarii care procesează orice solicitare care vine din partea publicului și în acest sens este pus la dispoziţie un număr de WhatsApp unde pot intra în contact chiar cu iniţiatorii acestei legi pentru a optimiza aceste proceduri. A doua funcție a acestui site vizează posibilitatea de a reclama faptul că o anumită instituţie nu respectă legislaţia. Eventualele sesizări vor ajunge la Instituţia Prefectului și aceasta este obligată să o soluționeze conform dispozițiilor legale în vigoare”, a mai adăugat Diana Morar.
Parlamentarul a menționat că este foarte important ca fiecare cetățean să știe că poate să facă astfel de sesizări.
”Legea 9/2023 nu este o lege perfectă. Nu spunem că această lege va rezolva o problemă sistemică ce există de peste 30 de ani în România. Însă este foarte important ca fiecare cetăţean să-şi cunoască dreptul pe care-l are. (…) Legea 9 nu este a noastră, a iniţiatorilor, este legea fiecărui român, a tuturor celor care s-au lovit de birocraţie, care au pierdut nervi, timp şi energie stând pe la cozi. Este vorba despre o normalitate care trebuia redată, iar respectarea ei ţine de acum de fiecare dintre noi”, a mai menționat Diana Morar.
În acest context, primarul Ioan Turc a menționat că digitalizarea a reprezentat și reprezintă în continuare o prioritate la nivelul Primăriei Bistriţa.
Potrivit edilului, până în momentul de față, municipalitatea a implementat 17 servicii electronice, printre care plata online a taxelor și impozitelor locale, depunerea online de petiţii și sesizări, bugetare participativă, programări pentru diverse acte, programări pentru radiere sau luare în evidență a mijloacelor de transport.
În plus, alte 18 aplicații vor fi realizate până la data de 1 octombrie 2023.
”Apreciez că Primăria municipiului Bistriţa se află într-un plin proces de digitalizare, iar Legea 9 nu vine decât să confirme demersul pe care l-am început în urmă cu doi ani”, a spus Ioan Turc.